Gå til innhold

Lekegevær til småbarn??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskingevær til treåring. 

Et foreldrepar vi kjenner har kjøpt maskingevær leke til den tre år gamle gutten sin. Moren jobber i barnehage og er opptatt av det pedagogiske, så velger hun å kjøpe et maskingevær ? Det er en leke altså. Og ja, det er hun som har kjøpt det.

Jeg synes ikke noe om våpen til barn, og synes ikke barn skal få et normalt forhold til våpen og jeg velger å skjerme barna mine mot forherligelse av vold og død. 

Hva kan jeg si til henne, eller er jeg på jordet her ?

Anonymkode: 8b9c2...572

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan mene det du mener og jeg er enig med deg.

Men hadde aldri brydd meg om naboens unger hadde hatt det. 

Anonymkode: b149b...7e2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen din er så virkelighetsfjern at du ikke burde ha unger.

Anonymkode: bb074...751

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en jaktfamilie, så våpen er en del av vår hverdag mot høsten. MEN her er barna fullstendig klar over at våpen aldri er leker, man peker ALDRI på noe levende som man faktisk ikke skal skyte. De er opplært i jakt og sikkerhet, og vet hvorfor vi jakter og på hva. Lekegevær har vi ikke, og det får de heller ikke. 

Anonymkode: 3df5f...9fa

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldeles enig med deg, men tenker at du ikke trenger si noe til henne. Unntaket er selvsagt om du har barn på samme alder og dette "våpenet" blir brukt i lek dem i mellom. Da tenker jeg at det er innafor å si ifra. 

Det er vanskelig, men må si at jeg opplever pedagoger som faktisk de verste oppdragerne. Tror ikke jeg kjenner mer enn 1 pedagog som faktisk har fått normalt veloppdragne unger. Resten har drittunger som er skikkelig ufordragelige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så dramatiske dere er 🤦🏻‍♀️ La folk kjøpe det de vil av leker til ungene sine. Det påvirker deg på absolutt INGEN måte at naboungen har fått lekegevær.

Anonymkode: 80978...17c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig problemer med lekevåpen selv, jo mer virkelighetstro de er, jo verre. Men jeg regner dette som noe personlig, som handler om mine egne følelser. Og jeg reagerer ikke på at andre barn har lekevåpen i seg selv.

Jeg har så flaks at mine ikke har ønsket seg det til nå, samt at den eldste på 6 år, som skjønner hva det kan være, har mye imot å skyte for å skade og drepe. Hun kan derimot synes det er morsomt å skyte på blink. Og om hun skulle ønske seg noe våpenlignende for å holde på med det, så skal hun få det. Selv er jeg så ekstrem at de ikke har fått vannpistoler formet som våpen en gang, og har måttet klare seg med spruteleker som ikke ser ut som en kopi av noe som kan drepe. Men det er fordi de ikke har spurt. For det er min greie, som ikke skal gå utover barna. 

Anonymkode: 76db5...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke på jordet mtp at du er motstander av lekevåpen til barn (eller alle, tenker jeg da), men å skuøle snakke med denne moren? På jordet.

Anonymkode: 3f8c8...912

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lekevåpen i hus og her er regelen at de ikke peker på utenforstående med våpen og de går ikke ut av huset med slike leker så lenge det ikke er Nerf leker liksom. Nerf får de selvsagt ta med seg ut men de ser jo ikke ut som ekte våpen.

Funker for oss så kan andre lage andre regler for sine barn men å komme til meg å sutre over at de får leke med lekevåpen vil jeg har meg frabedt selv om det kanskje hadde hatt en viss underholdningsverdi. Har ikke opplevd slike Karens på nært hold selv. Hadde selv en haug med lekevåpen som barn, fra rifle til eget spikket håndvåpen som jeg malte slik at det kunne matche mine rosa cowboyboots :D 

Anonymkode: b8ab8...695

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn hadde aldri hatt lekevåpen, men aldri i verden om jeg ville blandet meg borti hva andres barn hadde og belært andre foreldre.

Anonymkode: 9b094...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en jaktfamilie og på hytta har vi et gammelt lekegevær. Den bruker de til å leke jakt, som er ok. 

Et lekemaskingevær i våre dager når barn drepes på Gaza. Altså nei. 

Å leke å skyte andre mennesker med replika synes jeg ikke er ok. 

Vi lekte cowboy og indianer som barn. Med dagens øyne synes jeg ikke det hadde vært ok mer. Folkedrap..

Anonymkode: 88d8b...2ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, ts. De samme foreldrene er gjerne de som lar barna se tv serier/filmer med aldersgrense. Irriterer meg sånn! Vanligvis bryr jeg mdg fint lite om hvordan folk oppdrar barna sine, men når det gjelder dette så smitter det over på mine og dine barn! Dette har aldri vært et problem for oss før første uka på storbarnsavdeling når barnet vårt plutselig kom hjem og sa: «jeg skal skyte/kvele deg!», «pang, pang!» og fektet med et fantasigevær. Var såvidt 3 år og hadde lært av de eldre barna som manglet grenser hjemme… jeg synes absolutt ikke våpen er leketøy for barnehagebarn😡

Anonymkode: 17ed9...44e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har vel lekt krig til alle tider i alle samfunn. Tror det ble folk av alle rundt meg, og vi lekte masse krig og cowboy på 80tallet. Både med pinner og kruttlapppistoler, hjemmespikket sverd og kniver. Vi lekte jo også mor far og unge, og butikk osv. Vi lekte ting i fra den virkelige verden. Krig finnes jammen enda.

https://www.nrk.no/trondelag/barnepsykolog-om-softgun-1.8336805

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har aldri fått og kommer aldri til å få det. Jeg synes det er helt feil. 

Anonymkode: 069fe...7a2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjonkel-Donkel skrev (11 timer siden):

Barn har vel lekt krig til alle tider i alle samfunn. Tror det ble folk av alle rundt meg, og vi lekte masse krig og cowboy på 80tallet. Både med pinner og kruttlapppistoler, hjemmespikket sverd og kniver. Vi lekte jo også mor far og unge, og butikk osv. Vi lekte ting i fra den virkelige verden. Krig finnes jammen enda.

https://www.nrk.no/trondelag/barnepsykolog-om-softgun-1.8336805

Samme her :) Husker disse lekene godt og har gode minner. Ble ikke en psyco selv om vi lekte dette 😁

Anonymkode: 3608e...b57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mine barn hadde aldri hatt lekevåpen, men aldri i verden om jeg ville blandet meg borti hva andres barn hadde og belært andre foreldre.

Ikke vannpistol engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uaktuelt med lekegevær her i huset , men hva andre gjør får være opp til de

Anonymkode: 939ea...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke vannpistol engang?

Nei, hva skal de med det? Det er jo bare irriterende. Leke ned vann kan man gjøre på andre måter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Maskingevær til treåring. 

Et foreldrepar vi kjenner har kjøpt maskingevær leke til den tre år gamle gutten sin. Moren jobber i barnehage og er opptatt av det pedagogiske, så velger hun å kjøpe et maskingevær ? Det er en leke altså. Og ja, det er hun som har kjøpt det.

Jeg synes ikke noe om våpen til barn, og synes ikke barn skal få et normalt forhold til våpen og jeg velger å skjerme barna mine mot forherligelse av vold og død. 

Hva kan jeg si til henne, eller er jeg på jordet her ?

Anonymkode: 8b9c2...572

Du er helt på jordet. Det er mange helt ting som er mye mer uetiske enn et lekegevær. Folk som gir barn usunn mat, godteri, ultraprosessert mat, fast food. Best å indokterinere dårlig kosthold fra start! Gi barn masseproduserte plastleker, billige klær fra fast fashion kjedene, og dermed lære dem bruk og kast holdning. Bruke TV/skjerm som barnevakt. La barn (ikke ungdom) drive med gaming.

Lekegevær er virkelig det minste problemet i samfunnet.

Anonymkode: 2e252...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du kan mene det du mener og jeg er enig med deg.

Men hadde aldri brydd meg om naboens unger hadde hatt det. 

Anonymkode: b149b...7e2

Uansett hvilken nasjonalitet de kom fra? 

Anonymkode: 4f203...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...