Gå til innhold

Mange runder med vannkopper i barnehagen, vi får det ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Én går nå på storbarn, én på småskoletrinnet. Vi har derfor hatt barnehagebarn i flere år, og det har vært flere runder. Hvordan går det an å stå over smitte? Ønsker å bli ferdig med dette mens de er små..

Anonymkode: 40426...991

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt være de har hatt det uten at du har fått det med deg. Noen har to prikker og er fin i formen, andre har 457prikker og ligger strak.

Anonymkode: 83410...661

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også et skolebarn, flere runder med vannkopper både i barnehage og nabobarn som han lekte med. Ingenting som jeg merket. 

Anonymkode: d7aa1...e8d

Skrevet

Min har ikke fått det ennå så vidt jeg vet. Tredjeklassing.

Anonymkode: 5a3ee...d4d

Skrevet

Hvis de slipper helt unna, er de heldige. Fastlegen til mine barn var barnelege, og hun sa at du ønsker ikke å smitte barna dine med vannkopper. Selv om de fleste tåler det bra, er det de som ikke tåler det godt og man vet ikke hvordan egne barn tåler det. 

Anonymkode: 9bfbe...044

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis de slipper helt unna, er de heldige. Fastlegen til mine barn var barnelege, og hun sa at du ønsker ikke å smitte barna dine med vannkopper. Selv om de fleste tåler det bra, er det de som ikke tåler det godt og man vet ikke hvordan egne barn tåler det. 

Er det ikke bedre at de får det som unge i stedet for når de er voksne? 

Anonymkode: 7778e...33e

• Nyttig 4
Skrevet

Om de ikke har fått det innen en viss alder kan dere forsøke å få vaksinen hos fastlegen :) Så de slipper å få det som store.

Anonymkode: 324fa...bec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om de ikke har fått det innen en viss alder kan dere forsøke å få vaksinen hos fastlegen :) Så de slipper å få det som store.

Det er verdt et forsøk men ikke bli skuffet om fastlegen nekter.

Anonymkode: 5a3ee...d4d

Skrevet

Vi sto også over flere runder, men plutselig fikk eldste det da hun var rundt 4 år. Da hadde vi liten baby i hus, som også ble smittet. Og det var ikke noe særlig. Men eldste smittet også et familiemedlem på 17 år, så hun ble kjempesyk. Mye verre enn de to små. Så absolutt en fordel å ha det når de er små. 

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke bare vaksinere de?

Anonymkode: b8b23...2de

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heldige? Å få vannkopper som voksen er ikke å anbefale! Og det er direkte farlig for gravide/foster! Denne legen høres ut som en amatør😳

Nei, her blir det vaksine hvis barna har gått klar frem til fylte 12 år.

Anonymkode: fcff9...7c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bedre å få det som liten. Være som store og voksene. Spesielt hvis en er gravid.

Her har vi måtte vaksinere ene ungdommen siden det ikke har hatt vannkopper.  Storebror har hatt. Barn og ungdomslegen anbefalte nå å vaksinere nå når ho var 17 og fortsatt ikke fått vannkopper

Anonymkode: 88892...26f

Skrevet

Vi har en på 16 år som ikke har hatt vannkopper, var nylig hos legen og testet, han skal ta vaksine nå. Tror ikke søsteren på 12 har hatt det heller, men vi har ikke testet henne foreløpig. Syns det er kjemperart at de aldri har fått det. Legen anbefalte vaksine for de over 12 år som ikke har hatt det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men da kan det hende de blir smittet som voksne og da blir de i hvertfall dårlige hvis de hadde blitt dårlig som barn…

Anonymkode: a1cc7...836

Skrevet

Jeg fikk det som 17åring og lå med 40 i feber i en uke så det anbefales ikke... ta vaksinen om dere kan :)

Anonymkode: c8f71...a7b

Skrevet

Jeg slapp også unna hele tiden. Mamma tok meg med på vannkopp-party fram til jeg var 12 år uten at jeg ble smittet. Her har barnet sluppet unna tre runder foreløpig. Håper han får det i vinter. Og at jeg slipper unna. 🤪

Og ja, jeg har tatt prøver som bekrefter at jeg aldri har hatt vannkopper.

Anonymkode: 1ff5e...674

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan godt være de har hatt det uten at du har fått det med deg. Noen har to prikker og er fin i formen, andre har 457prikker og ligger strak.

Anonymkode: 83410...661

☝️dette.

Guttungen er 12 og jeg har ikke sett en eneste prikk på han. Skal teste han for antistoffer i slutten av måneden. Har han ikke hatt det til nå så skal han vaksineres.

Anonymkode: a77ad...ce7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hæ? De er vel heller heldig dersom de får det når de er små.. Det er en helt vanlig barnesykdom, men voksne kan bli ganske syke. 

Anonymkode: 41c6e...b6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg slapp også unna hele tiden. Mamma tok meg med på vannkopp-party fram til jeg var 12 år uten at jeg ble smittet. Her har barnet sluppet unna tre runder foreløpig. Håper han får det i vinter. Og at jeg slipper unna. 🤪

Og ja, jeg har tatt prøver som bekrefter at jeg aldri har hatt vannkopper.

Hvorfor i all verden har du ikke tatt vaksinen? Spesielt da du ble gravid uten å ha hatt vannkopper?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i all verden har du ikke tatt vaksinen? Spesielt da du ble gravid uten å ha hatt vannkopper?

Jeg visste helt ærlig ikke at det fantes en vaksine før for et år siden. Og nå kan jeg ikke ta den pga. medisiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...