Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker samboer, men begynner å bli ganske lei av at han stadig vekk klager på plager her og der.. mageplager, hodepine, tretthet, ryggplager osv.

Han spiser veldig usunt, sitter våken om natta, trener ikke og tar generelt lite vare på seg selv.

Han jobber ca 70%, men er så sliten når han kommer hjem at jeg må gjøre nesten alt hjemme. Vi har også et barn sammen.

Han er 40 år, men har sikkert helse på lik med en 60-åring (hvertfall).

Selv er jeg aktiv og opptatt av å spise sunt, men han har ikke interesse av å prøve og få en sunnere livsstil. 

Hva gjør man? Han blir jo ikke yngre akkurat, så føler det er viktig at han begynner å ta vare på seg selv..

Anonymkode: bfadc...0f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite du kan gjøre om han ikke vil endre seg selv. Å gå er et alternativ

Anonymkode: 91805...061

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette kan umulig ha vært noe som kom overraskende på.

Største problemet er ikke at han ikke trener eller spiser usint, mange som gjør det men likevel fungerer. Jeg spiser ikke spesielt sunt, trener ikke, men er i 100% fast jobb, og har mer enn nok overskudd, aldri følt meg dårlig, siste 3 årene har jeg kun hatt 1 sykdomsdag. Problemet her er ikke kosthold og trening.

Problemet her er at han kun jobber 70% fordi han skal sitte oppe hele natta (og game da eller?). Det er et tankesett og en mentalitet som ødelegger han. 

At han har dårlig arbeidsinnsats, og skylder på at han er sliten og dårlig når han velger å sitte oppe hele natta, så tar han ikke ansvar. Da er han rett og slett dum.

Dette kan umulig ha kommet som en overraskelse, da han sikkert alltid har vært slik. Hvorfor velger du å få barn med han skjønner jeg ikke, kvinner må slutte å tro at de kan fikse partner, at «jammen det blir bedre», «bare vi får et barn så vil han nok ta seg sammen». Nei, slike vil aldri bli bedre, og kvinner må slutte å tro at det å få barn vil fikse en dysfunksjonell mann, for det er det han er, han er dysfunksjonell, og vil fortsette å være slik til alderdommen tar ham.

Spørsmålet er, ønsker du å fortsette og leve med dette til du blir 60, 70, 80 år? Eller er det på tide å gå, innse feilen, at du aldri vil kunne «endre» ham. 

• Liker 1
Skrevet

Neste gang han klager, så kan du gi en respons: Ja, du har disse vondtene fordi du tar ikke vare på kroppen din. Du spiser drittmat og er inaktiv. Kroppen din forfaller og ødelegges med måten du lever på. Hvis du ønsker å endre på dette, er det fullt mulig.

Anonymkode: 4d902...291

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Neste gang han klager, så kan du gi en respons: Ja, du har disse vondtene fordi du tar ikke vare på kroppen din. Du spiser drittmat og er inaktiv. Kroppen din forfaller og ødelegges med måten du lever på. Hvis du ønsker å endre på dette, er det fullt mulig.

Anonymkode: 4d902...291

Eller påpeke det mest åpenbare, typen til trådstarter sover ikke men er våken hele natta.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje han bør dra til legen for å sjekke ut nivåer på vitaminer etc. ? Og hvis han er så sliten, så må han faktisk endre på det med gamingen på natta. Gjør han dette vil nok en del rette seg. 

Anonymkode: 8641b...c34

• Liker 1
Skrevet

Tråkke han ned hjelper ikke i det lange løp. "Å jeg har så vondt/er så sliten" "ja det er fordi ditt og datt". Det er ikke spesielt konstruktivt... Ta det opp når han ikke klager. Vi er mer mottagelig for å lytte da. Dette er nok også noe du ikke klarer å få orden på alene. Viljen til endring må komme fra han selv, men det er helt innafor å komme med motivasjon i form av "trusler" (i mangel på bedre ord). 

"Nå må du skjerpe deg eller så går jeg" er for voldsomt. Men å introdusere tanken om at du ikke orker å stå i dette hvis utviklingen fortsetter slik, det er HELT fair. Vi har ET liv, og å bruke det på å slite unødvendig mye fordi partner er en dass, det er tull... Jeg har vært i forhold hvor jeg har måttet dra lasset, og også vært den som ble dratt på, og det fungerer veldig dårlig i lengda. 

Men dette kommer ikke til å være en enkel ting å kommunisere. Luft tanken, og kanskje gå videre til familievernkontoret. De må uansett på banen hvis samlivsbrudd plutselig står på agendaen, og de setter ofte pris på å inkluderes før den tid. De kan hjelpe med å kommunisere og "oversette" det som er vanskelig for oss å si, og vanskelig å forstå (for hans del). 

Skrevet

Det store problemet her må da være at han ikke engasjerer seg i sitt eget barn og felles hjem?

Klager på selvpåførte vondter hadde jeg sagt i fra at jeg ikke hadde giddet å høre på. Sutring uten vilje til å gjøre endringer er uaktuelt å bruke energi på.

Uansett så er det han som må ville endre seg for at det skjer. Men jeg håper du ser din rolle som tilrettelegger her? Du jobber sikkert 100 % for å sikre økonomien i familien? Og tar i tillegg mesteparten av jobben med husarbeid og barn? Hvorfor gidder du det? Han er en bortskjemt egoist, og kommer til å fortsette å være det til du setter ned foten. Hva gir det deg å være sammen med han her?

Anonymkode: 8653e...d4f

Skrevet

Helt vanlig å ha lav energi når man spiser junk og er oppe om natta. Han er sikkert ulykkelig deprimert og misfornøyd med seg selv og er inne i en dårlig sirkel. 

Anonymkode: 651d6...b66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...