Gå til innhold

Hvordan håndtere en skikkelig «drittunge» på trinnet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mitt barns trinn er det en gutt som er en skikkelig drittunge mot mange av de andre. Han stenger ut de som ikke passer inn med han, han får med seg de andre til å stenge ut, og man er kun inne i varmen dersom det ganger seg selv. Han har nok noen komplekser selv som han kompenserer noe voldsomt for med å bli en som er ekkel med andre. 
Når det er voksne i nærheten er han søt og uskyldig. 
Jeg skjønner ikke helt hvorfor guttene vil være med han, kanskje er det for å være inne i varmen. 
Å ta noe opp med foreldrene hjelper ikke noe, for de innser ikke noe som helst med barnet sitt 

Hva kan løsningen på noe slikt være? De er 11. Hvordan kan vi få barna til å vende mer bort fra dette jaget om å ville være med han, til at de klarer å bli en egen liten gjeng?

Anonymkode: 5b6f7...ccf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har et utagerende barn i klassen og du vil løse problemet ved å stenge ham ute fra gjengen slik at han ikke har noen venner? Herregud for et motbydelig menneske du er. 

Anonymkode: 0fc17...ede

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere har et utagerende barn i klassen og du vil løse problemet ved å stenge ham ute fra gjengen slik at han ikke har noen venner? Herregud for et motbydelig menneske du er. 

Nei det vil jeg ikke og om du tolket det slik så er du enten moren hans, eller du misforsto komplett. 
Jeg spør om tips. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dessuten er han ikke utagerende. Han er sleip, slesk og slu. Ingen diagnoser. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette høres vanskelig ut. Er han kanskje en av de "populære"? Da er kanskje dette grunnen til at de andre gutta vil henge med ham, selv om det kan gå på bekostning av dem selv til slutt. Jeg vet ikke hva løsningen her er, man kan jo håpe de finner ut av dette selv? Er ditt barn en av de som blir utestengt? Hva sier lærer?

Anonymkode: 06dcd...d25

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette høres vanskelig ut. Er han kanskje en av de "populære"? Da er kanskje dette grunnen til at de andre gutta vil henge med ham, selv om det kan gå på bekostning av dem selv til slutt. Jeg vet ikke hva løsningen her er, man kan jo håpe de finner ut av dette selv? Er ditt barn en av de som blir utestengt? Hva sier lærer?

Han er en av de populære. Alle vil være med han, men han har folk inn i gjengen som det passer seg. Når andre gutter er med han så tøffer de seg og stenger ut de andre som egentlig er kompiser. Mitt barn blir stengt ut, og så inn i varmen, så stengt ut. Om min sønn ringer kompiser som er med denne gutten så forandrer kompisene seg helt og er veldig ekskluderende. Sier de ikke kan møtes likevel, selv om de spurte om og møtes tidligere. Om denne gutten er med andre kan de holde på å ringe til min sønn mange ganger og legge på. 
Jo lærer kan jeg snakke med, men dette skjer jo mest på fritiden…

• Liker 1
Skrevet

Si ifra til lærer at du ønsker at de skal følge med på han.

innimellom får man ikke med seg alt, min ble kalt inn til en samtale brått fordi «hn ikke vil være på gruppe med XX» og XX hadde grått og snakket med mammaen sin om hvor fæl min er. 
enden på visa var at min etter 2 år ikke gadd å finne seg i mer mobbing og ekskludering at løsningen var å ignorere mobberen. Og det ble visst for sterk kost for mobberen.

Anonymkode: 38731...e10

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han er en av de populære. Alle vil være med han, men han har folk inn i gjengen som det passer seg. Når andre gutter er med han så tøffer de seg og stenger ut de andre som egentlig er kompiser. Mitt barn blir stengt ut, og så inn i varmen, så stengt ut. Om min sønn ringer kompiser som er med denne gutten så forandrer kompisene seg helt og er veldig ekskluderende. Sier de ikke kan møtes likevel, selv om de spurte om og møtes tidligere. Om denne gutten er med andre kan de holde på å ringe til min sønn mange ganger og legge på. 
Jo lærer kan jeg snakke med, men dette skjer jo mest på fritiden…

Høres ut som denne populære gutten har lært seg evnen manipulasjon. Så synd! Ok, på fritiden, er det en mulighet å snakke med foreldrene til de andre kompisene til sønnen din? Hva sier sønnen din selv om dette, klarer han å forstå dette på et vis? Man blir jo helt tullete i hodet av denne av/på-holdningen. Usj, får vondt av sønnen din.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Slike finnes over alt men 11 år er en vanskelig alder. Du får ikke gjort så nye med det, men du kan snakke med ditt eget barn om hvordan hen kan forholde seg til slike mennesker.

Anonymkode: 8e497...0fc

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei det vil jeg ikke og om du tolket det slik så er du enten moren hans, eller du misforsto komplett. 
Jeg spør om tips. 

Du spør jo selv hvordan du skal få de andre barna bort fra ham og danne sin egen gjeng. Synes du virkelig ekskludering er det rette her?  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette pleier å være et mer vanlig problem blant jenter i den alderen, med utestenging/klikker/populære osv. Så bør være en del med erfaringer her.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du spør jo selv hvordan du skal få de andre barna bort fra ham og danne sin egen gjeng. Synes du virkelig ekskludering er det rette her?  

Da tolket du feil eller jeg ordla meg feil. 
Uansett, mitt poeng er at de skal styrke en egen liten gjeng så de slipper å hige og jage etter å bli tatt inn i gjengen av denne alfahannen. Han er velkommen han også, men ikke som sjef, men som en helt vanlig gutt som oppfører seg

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Lær ungene om sunn selvhevdelse og grensesetting. At man ikke skal behøve å tåle umoralsk oppførsel fra andre, da er det greit å snu ryggen til. 

Anonymkode: fb2d2...c9a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Få et mannlig familiemedlem (gjerne med et par kompiser) til å oppsøke drittungen og be han holde seg unna barnet ditt. Sørg for at drittungen får skikkelig voksenkjeft. 

Kort og enkel prosess.

Anonymkode: b3b78...854

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vær god mot barnet. Hjelp det, der du kan, å være grei med andre. Du sier at det ikke er noen diagnoser, men er du sikker? Har du spurt? Man vet ikke alltid om alles diagnoser. Har barnet det bra hjemme? Hvis ikke er det enda viktigere å være en god voksen.

Samtidig, snakk med og lær ditt barn at det ikke skal finne seg i alt, at det er lov å si nei, at det ikke alltid er noe å trakte etter og at barnet fortjener gode venner. 
Du kan egentlig bare gjøre noe med ditt barn. Senere i livet vil barnet møte på kjipe/manipulerende/plagsomme ungdommer og voksne. Det gjør vi alle. Det viktigste for deg som forelder er IKKE å redde det fra alt det kjipe de andre gjør, men å finne gode strategier for å takle det. 

Anonymkode: a487e...7fe

• Liker 3
Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er noen diagnoser. 
Synes bare det er så trist når jeg hører mitt barn si at han har hørt fra andre gutter at «blir dere med å stenge ut Pål eller». Heldigvis hadde de andre sagt nei. Og når min sønn finner noen å være mye med, så «kupper» han de fra han med å be de mye til seg. Tror nok ganske sikkert at denne gutten er bare veldig usikker og faktisk ganske sjalu på min sønn (det sa faktisk lærer også at hun trodde). 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dessuten er han ikke utagerende. Han er sleip, slesk og slu. Ingen diagnoser. 

Bare måten du omtaler han på sier sitt

Anonymkode: c504a...b60

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare måten du omtaler han på sier sitt

Anonymkode: c504a...b60

Jeg forstår ts godt. Vi har også noen slue, sleipe, og manipulerende drittunger på mitt barns  trinn. Mitt barn blir grovt mobbet, hen passer ikke inn, men lite vi (og skolen) får gjort. De plager hen både på skolen og fritiden, og utestenger fra some og annet (heldigvis kanskje). 

Har dessverre ingen råd ts. Noen barn er tvers igjennom drittunger.

Anonymkode: a83bf...8bb

• Hjerte 6
Skrevet

Min jente har en slik drittunge, og ja dette er en skikkelig drittunge. Det er stygge meldinger, filmer som sendes, så er du inn i varmen så ut igjen. Jeg er helt ferdig med den inkluder alle opplegget på tross av hvordan mitt barn har det. Skolen jobber med dette, jeg støtter skolen, hjemme får ikke mitt barn lov å være med denne jenta. Kommer hun på døra forteller jeg ikke hvor hun er, er mitt barn hjemme sier jeg at vi kan ikke. Er faktisk skikkelig lei den jenta, og jeg har hatt enormt mange samtaler med foreldrene. 

Anonymkode: d5a07...937

• Hjerte 1
Skrevet

Her har vi hatt 2 stk av den typen i samme klasse, nå er de alle i 10ende og klassen er fremdeles utrygg, ingen snakker mer med hverandre en hva de må, 3 stk utviklet skolevegring i 7, 2 stk fikk store psykiske problemer og har gått inn og utav psykiatrisk, lista er lengre men her er de verste sakene. 

Mya grunna de 2 som fikk herje fordi mamma og pappa finner null feil med gulla, dette er såkalt resurssterke foreldre. 

Ja, det finnes utspekulerte, manipulerende drittunger som ødelegger fremtiden til andre, og jeg får makk av att slikt ikke slåes ned på alt i 1 klasse, men det skal jattes med. 

Anonymkode: 6b973...494

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...