Gå til innhold

Jeg får vist ikke boliglån, er det virkelig mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med to barn, en i barnehage og en andreklassing. Jeg har 100% jobb, har spart opp egenkapital og har 0 gjeld.

Barnebidrag - 4000,-

Barnetrygd - 6000,-

Årslønn - 510 000,-

Egenkapital - 273 000,- 

Jeg håpet på et lån på 1.5 - 2 mill da det er billige eneboliger i området her. Får jeg virkelig ikke lån med alt dette?

Anonymkode: e7942...28c

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk knapt 1.7 mill i lån med ett barn, 650.000 i inntekt og 2 millioner i egenkapital. Får du ingenting, eller får du ikke nok? Har du prøvd flere banker? 

Anonymkode: 6c788...397

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva grensene for inntekt er, men har du hørt med Husbanken, kommunalt startlån e.l.? 

Anonymkode: c441b...6af

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får avslag aller lave beløp fra vanlige banker, så prøver du å søke i husbanken. 

Du har lite egenkapital. Med den ek, kan du i teorien kjøpe for 1,8 mill (lån 1,5 mill). Inntekten din er heller ikke høy, den er under gjennomsnittet. 

Anonymkode: f9177...60c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er alene med to barn, en i barnehage og en andreklassing. Jeg har 100% jobb, har spart opp egenkapital og har 0 gjeld.

Barnebidrag - 4000,-

Barnetrygd - 6000,-

Årslønn - 510 000,-

Egenkapital - 273 000,- 

Jeg håpet på et lån på 1.5 - 2 mill da det er billige eneboliger i området her. Får jeg virkelig ikke lån med alt dette?

For to år siden hadde jeg 500 i lønn, 500 i Ek og ca det samme i studielån. Fikk 2.5 i lån ca. Tror det er vanskelige tider nå.. Kansje du kan spare mer i Ek? 

Anonymkode: 485a0...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Barnebidrag - 4000,-

Barnetrygd - 6000,-

Årslønn - 510 000,-

Egenkapital - 273 000,- 

Da får du kontakte kommunen din og søke om startlån. Men hus det er ikke en menneskerett å få lån eller å skulle eie egen bolig. 

Anonymkode: d0c4a...218

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange blir rystet over hvor lite de får låne.

Men husk at EK har lite å si for hvor mye du kan låne. Det avgjør bare hvor mye du kan kjøpe for etter at lånet er avklart.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok dine barn som trekker ned dessverre!! Det trekkes 900k eller deromkring pr barn i lånemidler

Anonymkode: 08ec2...127

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke hva grensene for inntekt er, men har du hørt med Husbanken, kommunalt startlån e.l.? 

Anonymkode: c441b...6af

Har hun varig nedsatt inntektsevne og ingen mulighet for sparing? Høres ut som hun kan fortsette og spare, kan ikke skjønne at dette er en husbanksak. 

Anonymkode: 215c1...10f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For to år siden hadde jeg 500 i lønn, 500 i Ek og ca det samme i studielån. Fikk 2.5 i lån ca. Tror det er vanskelige tider nå.. Kansje du kan spare mer i Ek? 

Anonymkode: 485a0...ed9

Da fikk du jo låne mer enn 5 ganger inntekten (ettersom studielån teller med), som egentlig er grensa. Hva er et du klager på?

Anonymkode: ebcc9...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det nok dine barn som trekker ned dessverre!! Det trekkes 900k eller deromkring pr barn i lånemidler

Anonymkode: 08ec2...127

Har man en bil i tillegg så blir det verre

Anonymkode: 67642...05f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd forskjellige banker? 

Bankene er pliktige til å se på betjeningsmuligheten med god margin. Du er alene med to barn, og det trekker veldig ned!

Anonymkode: 337b9...132

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da fikk du jo låne mer enn 5 ganger inntekten (ettersom studielån teller med), som egentlig er grensa. Hva er et du klager på?

Hvor ser du klaging egentlig?

Anonymkode: ad7e6...41c

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hun varig nedsatt inntektsevne og ingen mulighet for sparing? Høres ut som hun kan fortsette og spare, kan ikke skjønne at dette er en husbanksak. 

Nei, du kan ikke skjønne det men kanskje de på kommunens boligkontor som jobber med disse sakene skjønner ting annerledes enn deg?

Hver og en kommune har sine egne regler for kommunale lån, så i en kommune får man ingenting, mens man med samme økonomiske situasjon får lån i en annen kommune. Og det er noe som er vanskelig å skjønne…..

Anonymkode: d0c4a...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en bil i tillegg så blir det verre

Anonymkode: 67642...05f

En gjeldfri bil koster kr 4 500,- i måneden, det trekker fort ned en halv mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du søkt i flere banker og har du fått en begrunnelse? Ut i fra regnestykket skulle du kunne få lån i vanlig bank. 

lurer veldig på hvilke kommuner de som foreslår husbanken bor i. For all del , man kan prøve, men hadde stusset veldig om en med så høy inntekt og mulighet for og spare skulle bli prioritert. For 20 - 30 år siden da budsjettet var mye høyere ble alenemødre prioritert . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ser du klaging egentlig?

Anonymkode: ad7e6...41c

Hvordan skal man ellers forstå innlegget ditt? Mente du ikke at du hadde fått låne lite? Hvis ikke, hvorfor sammenligner du din egen situasjon med TS, som har to barn, med mindre du har det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man ellers forstå innlegget ditt? Mente du ikke at du hadde fått låne lite? Hvis ikke, hvorfor sammenligner du din egen situasjon med TS, som har to barn, med mindre du har det samme?

Det må være lov å stille spørsmål og være litt misfornøyd uten at det er klaging.

Anonymkode: 4b46b...d9c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vedkommende klager da ikke? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...