Gå til innhold

Hvordan steker du pannekaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg laget pannekakerøre og skal snart i gang, men ble nysgjerrig på hvordan andre steker pannekaker? Jeg har pannekaker sjeldent egentlig og det er sikkert greit for jeg steker de på middels høy varme i olje OG smør, de blir nesten litt fritert og så jucy av fett hehe. 

Hva gjør dere? 

Anonymkode: 4f103...cc3

Skrevet

Jeg bruker bare litt smør i panna i starten, så har jeg på litt mer midt i stekingen når de begynner å sette seg litt fast. Liker ikke så godt når pannekakene er så fettete.

Anonymkode: dc527...4d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Liker heller ikke fettete pannekaker 😂 men har en liten klatt smør i pannen ca hver 4 pannekake. Har smør i røren og så trenger ikke så mye 😁 

viktigste for meg personlig er at pannekakene er så tynne som overhode mulig 😁

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker bare litt smør i panna i starten, så har jeg på litt mer midt i stekingen når de begynner å sette seg litt fast. Liker ikke så godt når pannekakene er så fettete.

Anonymkode: dc527...4d4

PurpleTuliip skrev (6 minutter siden):

Liker heller ikke fettete pannekaker 😂 men har en liten klatt smør i pannen ca hver 4 pannekake. Har smør i røren og så trenger ikke så mye 😁 

viktigste for meg personlig er at pannekakene er så tynne som overhode mulig 😁

Hva mener dere når dere sier litt? Jeg har prøvd denne metoden, men den "lille" klatten smør ble fort sugd inn i første pannekake og så var det ikke mer 😅 bruker teflonpanne, hva bruker dere? 

Skrevet

Jeg lager mest små amerikanske pannekaker, gjerne med banan i. Noen ganger også pekannøtter. Jeg er ikke noe glad i fettete mat, så steker i stekepanne med slip-belegg. Det er jo en tykkere røre, men tar på noen på stekepannen. Venter til de stivner i kantene og det bobler en del, før jeg snur de og steker ferdig. Middels varme, som gjerne blir satt ned om behovet er der. 

Må ha bær, banan i skiver, nøttesmør i en eller annen variant drysset over, og gjerne et siktet dryss med melis 😋 Hender lønnesirup eller agavesirup også, men føler nøttesmør (eller Valsoia sin melkefrie «Nutella») gjør mer enn susen.

Kjenner det er altfor lenge siden jeg laget pannekaker av noe slag, men det er så godt 😋 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener dere når dere sier litt? Jeg har prøvd denne metoden, men den "lille" klatten smør ble fort sugd inn i første pannekake og så var det ikke mer 😅 bruker teflonpanne, hva bruker dere? 

En klatt er ca en halv teskje med smør. 

har du smør i røren din? 

bruker jernpanne med slip-off belegg.

Endret av PurpleTuliip
La til noe
Skrevet
PurpleTuliip skrev (3 minutter siden):

En klatt er ca en halv teskje med smør. 

har du smør i røren din? 

Nei, det har jeg ikke, hvor mye har du i din, og bruker du smeltet smør da? 

En halv teskje ja, jeg bruker mer enn det for å smøre og det ble bare sugd inn i første kaka så måtte alltid ha mer

Skrevet (endret)

Lettere å steke uten fett, da blir de best, men man kan ta i en liten klatt og tørke det utover med tørkepapir hvis panna trenger litt smøring første gang.  Man må ha god tålmodighet, la panna bli ordentlig varm først og steke den første ekstra lenge. Da blir de andre perfekte. 

Middels varme.

Endret av Iðunn
  • Nyttig 1
Skrevet

Smør i panna. Ganske høy varme, 12 av 14. heller i ei øse, snurrer på panna så den dekkes. Steker i 30 sekunder, når toppen er stivnet flipper jeg den og steker i 30 sek til ish. Bretter den i panna og over i en form. 
steker til 6 personer så bruker to panner. 
tynn røre! Er jo egentlig crêpes jeg lager da, synes det er best. 

amerikanske pannekaker er jeg dårlig på. 

Anonymkode: eefca...8ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det har jeg ikke, hvor mye har du i din, og bruker du smeltet smør da? 

En halv teskje ja, jeg bruker mer enn det for å smøre og det ble bare sugd inn i første kaka så måtte alltid ha mer

Jeg pleier ha rundt 120 -150 gram smør i. Lager alltid pannekaker på «gefuhlen» men tok en klatt av ca str jeg pleier gå for å veie den 😂☺️  (Rundt 15-16 pannekaker pr røre) 

syns det gir en så deilig litt saltsmak på kanten på pannekaken og når det er smør i røren. 😁

Skrevet

Relativt høy varme og litt smør. Tynn røre som gir tynne pannekaker som er bittelitt crispy i kantene. Amerikanske pannekaker skal ha tykkere røre og man steker små pannekaker som snus når de bobler litt, men jeg synes ikke slike er like delikate og gode som tynne pannekaker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en del smør i røra så trenger bare en pitteliten klatt i stekepanna og så steker jeg ca. 10 pannekaker uten mer smør i panna. Høy varme, de er middels tykke. Har middag i to dager da. 

Anonymkode: 97cd1...273

Skrevet

Takker for svar, neste spørmål er hva er oppskriftene deres på røre? Kan hende det er røra mi som ikke funker 😅

Jeg bruker egg, mel og melk. 

• Liker 1
Skrevet
PurpleTuliip skrev (30 minutter siden):

Jeg pleier ha rundt 120 -150 gram smør i. Lager alltid pannekaker på «gefuhlen» men tok en klatt av ca str jeg pleier gå for å veie den 😂☺️  (Rundt 15-16 pannekaker pr røre) 

syns det gir en så deilig litt saltsmak på kanten på pannekaken og når det er smør i røren. 😁

Takk for at du veide den til meg 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takker for svar, neste spørmål er hva er oppskriftene deres på røre? Kan hende det er røra mi som ikke funker 😅

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/pannekaker

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

4 egg

3 dl mel

5 dl melk

= 12 tynne pannekaker

Skrevet

Hvis du smelter smør så holder det å pensle pannen mellom pannekakene. Gir en mindre fettete tekstur.   

• Nyttig 1
Skrevet
Iðunn skrev (13 timer siden):

4 egg

3 dl mel

5 dl melk

= 12 tynne pannekaker

Jeg tar også i sukker og litt salt. Er vi flere som skal spise sammen, bruker jeg seks egg og en liter helmelk, og tilpasser med mel slik at røren får passe konsistens. Jeg steker litt tykkere pannekaker enn deg, men ikke sånne tykke amerikanske.

Steker bacon og poteter (ferdigkokte) i en egen panne ved siden av, og har det som tilbehør. Kan også ha syltetøy, for de som foretrekker det.

Anonymkode: 04c8f...10e

• Liker 1
Skrevet
Tomas77 skrev (12 timer siden):

Hvis du smelter smør så holder det å pensle pannen mellom pannekakene. Gir en mindre fettete tekstur.   

Enig. Jeg har litt smør i pannen ved middels høy varme, lar det smelte, og tørker så ut av pannen med kjøkkenpapir. Dette gjør jeg mellom hver pannekake. Lærte metoden i Frankrike, da vi laget crêpes hjemme hos en venninne.

Anonymkode: 9f31a...a2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...