Gå til innhold

Forstår du alt som sies på TV hvis det brukes dialekter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.

Anonymkode: 232e2...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Eller, sliter litt med gamle folk fra Lom-traktene. Og Setesdal. 

Anonymkode: 8a266...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden din vil snart bli sperret fordi du ikke skriver noe i hi.

Anonymkode: b4201...1ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Forstår alt. Elsker dialektmangfoldet vi har her i landet. Mye av grunnen til at vi forstår dialekter godt her i landet, er at vi eksponeres for dem gjennom tv og radio.

Så er det alltid noen som har vondt i viljen, da. Særlig Oslo-vest-snobber. De later som de ikke forstår noe annet enn Oslo-vest-dialekt.

Anonymkode: 6c995...4ca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 99%. Unntaket er noen versjoner av dølamål, som for eksempel folk fra Hallingdal. Det er veldig vanskelig for meg.

Anonymkode: c3197...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tv pleier de fleste dialektbrukere å tilpasse språket litt, så da forstår jeg alt. Det hender nok at det er enkeltord som jeg ikke kan, men ut fra sammenhengen er det forståelig likevel. 

I virkeligheten forstår jeg også det aller meste, men noen dialekter er selvsagt vanskeligere enn andre, og særlig hvis de bruker de aller mest særpregede ordene og uttrykkene, uten unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ullvott skrev (På 19.10.2024 den 17.09):

På tv pleier de fleste dialektbrukere å tilpasse språket litt, så da forstår jeg alt. Det hender nok at det er enkeltord som jeg ikke kan, men ut fra sammenhengen er det forståelig likevel. 

I virkeligheten forstår jeg også det aller meste, men noen dialekter er selvsagt vanskeligere enn andre, og særlig hvis de bruker de aller mest særpregede ordene og uttrykkene, uten unntak. 

Finnes det noen i norge som ikke er dialektbrukere? 

Før snakket man normert i nyhetssendinger, men også det er så godt som borte nå. Og utover det snakker man dialekten sin, enten det er Bærumsdialekt eller Tanadialekt eller en eller annen Oslodialekt eller -sosiolekt. Eller en eller annen hybrid, som spesielt østlendinger får etter et kvarter i hovedstaden. Men også mange fra andre kanter av landet.

Anonymkode: 4fa0a...64e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...