Gå til innhold

Har du fordommer mot voldsofre, helt ærlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var gift med en voldelig mann i tjue år og skammer meg veldig over det. Jeg klarte endelig å gå fra ham, men forteller lite og ingenting om hva jeg har opplevd fordi jeg er redd for å bli dømt. 

Samtidig sier mange at holdningene i samfunnet har endret seg og folk har mer forståelse nå. 

Så spørsmålet mitt er, har du fordommer mot voldsofre, dvs folk som har blitt utsatt for vold i nære relasjoner? Hvis jeg fortalte deg at jeg var gift med en voldelig mann i tjue år, hva hadde du tenkt? 

Anonymkode: c99e6...70b

• Hjerte 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei! Men jeg synes det er ufattelig trist at flere ikke tørr eller vil gå før

Anonymkode: bd5ee...c65

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke! Og det sier litt, for jeg har myyye fordommer generelt, altså. Men å se ned på voldsofre er bare absurd. 

Anonymkode: f6204...269

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var gift med en voldelig mann i tjue år og skammer meg veldig over det. Jeg klarte endelig å gå fra ham, men forteller lite og ingenting om hva jeg har opplevd fordi jeg er redd for å bli dømt. 

Samtidig sier mange at holdningene i samfunnet har endret seg og folk har mer forståelse nå. 

Så spørsmålet mitt er, har du fordommer mot voldsofre, dvs folk som har blitt utsatt for vold i nære relasjoner? Hvis jeg fortalte deg at jeg var gift med en voldelig mann i tjue år, hva hadde du tenkt? 

Det er du som skammer deg og ser ned på deg selv når du tenker sånn. Du må få frem empatien for deg selv og få forståelse for hvorfor du holdt ut med vold i 20 år, finn din rolle i det.

Jeg var også i et voldelig forhold og lurte på hva folk ville si, så innså jeg at det er egen fordømmelse som snakket. Nå vet jeg hvorfor jeg havnet i det. Hvorfor jeg ble, og at det ikke vil skje igjen fordi jeg nå er bevisst og klar over stegene som fører til det. Og jeg driter i hva folk tror og sier. 

Anonymkode: 0ecf7...6ef

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, nei. Men så har jeg kunnskap om mekanismene som gjør at man blir i slike forhold. 

Klem til deg. ❤️

Anonymkode: a2a60...321

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke fordommer mot voldsofre. Men har et og annet jeg tenker om de som utøver volden. Godt du kom deg ut, jeg heier på deg!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste forstår vel nå at det ikke bare er å gå i en sånn situasjon. 

Anonymkode: dfff6...8d1

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at folk har fordommer, men det kan komme noen spørsmål som «hvorfor fant du i deg dette?» «hvorfor gikk du ikke før?». Og de spørsmålene kommer ikke fra et vondt sted, men det kan bli litt tøft å bli stilt dem. Så detter veldig fint å være åpen om hva du har vært gjennom, men velg med omhu hvem du snakker med det om. Ta det forsiktig og i ditt tempo

Anonymkode: 6019b...21b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men har det imot de som er voldelige. Det kan godt hende det er traumer hos den som er voldelig også, men om de ikke velger å ta tak i utfordringene sine har jeg lite sympati med dem. 

Jeg føler med deg, og håper du har fått hjelp og har det bra nå.

Anonymkode: 7987d...c1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne som anonym.  Som man "kan" jeg kjenne litt på det.

Det finnes utrolig mye bra menn, trivelige menn som blir valgt bort.

Men hvis man velger mann etter høyde, hår, pikk, formue eller status så var det viktigst for dama. Så fikk hun det ihvertfall. 

Hennes valg og prioriteringer. 

Altså: Marius Høiby er en narkoman?, voldelig og fullstendig uten utdanning eller inntekt.  Men modellene flokker seg rundt han. Og de velger IKKE han for han er så kjekk og trivelig. 

De fikk bildene i se og hør, ble kjent og kom nærmere kjendisstatus.  

Om jeg kjøpte Ferrari.  Jeg fikk oppmerksomhet og kulhetsfaktor. Så om jeg griner over trang bil og høye vedlikeholdskostnader. Hva trodde jeg da??

Anonymkode: d8191...3fe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde sagt hipp hipp hurra for deg at du klarte å gå ifra han, for jeg vet hvor vanskelig det kan være....

Så håper jeg du gir litt beng i hva andre mennesker tenker om det. Jeg deler kun med de jeg tror kan begripe og forstå hva jeg har blitt utsatt for. Holder ellers klokelig kjeft.

Det er ikke det som definerer meg som person tenker jeg 🤫

Så jeg heier på deg, og håper du har det bra idag 🫶

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis man velger mann etter høyde, hår, pikk, formue eller status så var det viktigst for dama. Så fikk hun det ihvertfall. 

Altså: Marius Høiby er en narkoman?, voldelig og fullstendig uten utdanning eller inntekt.  Men modellene flokker seg rundt han. Og de velger IKKE han for han er så kjekk og trivelig. 

Om jeg kjøpte Ferrari.  Jeg fikk oppmerksomhet og kulhetsfaktor. Så om jeg griner over trang bil og høye vedlikeholdskostnader. Hva trodde jeg da??

Kjendiser er jo en bitteliten promille av befolkningen.

Hvis du ser på vanlige folk, oppstår parforhold oftest fordi folk blir forelska i hverandre, liker hverandre og trives sammen. Men ofte kan de finne ut etterhvert at de ikke passer sammen likevel.  Noen ganger er partneren skadet mentalt, voldelig, slem. Men man ser jo ikke det ved første øyekast.

Du må forstå at kvinner også er helt vanlige mennesker, og ganske forskjellige, akkurat som menn. Slutt å lese teite teorier på internett, og bli kjent med kvinner rundt deg. 

Og hvis du leter forgjeves etter dame, ta et tips fra noen andre tråder her og meld deg på DNT-turer - hvor det er stoooor overvekt av kvinner. De har til og med singelturer, der de fleste deltakerne gjerne vil treffe en partner. 

Anonymkode: fa576...c42

• Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hmm... så dette er tankeprosessen du tror foregår hos en kvinne; "okei - han virker som en ganske voldelig mann, men han er jo over 1.80 og har fortsatt håret sitt, så det er vel en grei deal alt i alt"?

Anonymkode: 427e8...f74

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

99,9999999999% ville aldri tatt Marius Høiby med en ildtang. De velger ikke bort andre trygge, hyggelige, snille menn . Men selvfølgelig  "velger kvinner bort" menn som har dine holdninger, det er klart. 

Til ts, klart du ikke valgte. Du klarte å komme deg vekk, jeg har ingen fordommer mot voldsofre, kun sympati. 

Anonymkode: e292d...328

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmm... så dette er tankeprosessen du tror foregår hos en kvinne; "okei - han virker som en ganske voldelig mann, men han er jo over 1.80 og har fortsatt håret sitt, så det er vel en grei deal alt i alt"?

Jeg tror en mann kan godta mye hvis dama har perfekte pupper og glad i sex.

Og mange damer kan godta mye for status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har medfølelse for folk som blir utsatt for sitt personlige helvette.

Jeg synes ikke synd på folk, fordi å fortelle noen at de er stakkarslige er noe som holder dem tilbake. ‘’Stakkar deg’’ er ikke oppløftende. Sterk er du som ser din egen verdi og som innser at du kan klare deg på egen hånd.

Anonymkode: f3f6f...07f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

99,9999999999% ville aldri tatt Marius Høiby med en ildtang. De velger ikke bort andre trygge, hyggelige, snille menn . Men selvfølgelig  "velger kvinner bort" menn som har dine holdninger, det er klart. 

Til ts, klart du ikke valgte. Du klarte å komme deg vekk, jeg har ingen fordommer mot voldsofre, kun sympati. 

Anonymkode: e292d...328

🙂 er gift en 3 barns far på 40+. Så kan du tro meg eller ikke. 

Jeg HAR tidligere bekjente som jeg veit er horekjøpende, konebankende svin. Og det er ikke akurat ukjent. Men de bor på fine adresser,og kjører fine biler. Og de drar damer. 

De har åpenbart noe damene liker. Om det er politiker talegaver eller noe annet veit ikke jeg. Men noe med dem tiltrekker damer.

Så da får de det de søker. Og det da jeg sliter litt med sympatien.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så ingen velger etter utseende og status,  og får nettopp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...