Gå til innhold

Flere undersøkelser på en gang mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved gastroskopi. Er det mulig å slå flere fluer i en smekk for å minske belastningen; altså slippe å gå gjennom separate undersøkelser? Dette er privat og ikke offentlig utredning.

Leser mye positivt om Molo-klinikken, noen som har erfaring med dem?🙏

Anonymkode: 26547...105

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gastroskopi er en undersøkelse, hva annet skulle du gjort samtidig mener du? 
Moloklinikken har høy anseelse ja… på flere fagområder. 

Anonymkode: 00e68...b0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gastroskopi er en undersøkelse, hva annet skulle du gjort samtidig mener du? 
Moloklinikken har høy anseelse ja… på flere fagområder. 

Anonymkode: 00e68...b0f

Jeg har ikke kjennskap til de ulike undersøkelsene rundt mage tarm, derfor spør jeg😄Det er min sønn som sliter veldig med mageplager og hodepine. Han kaster ofte opp nå. Ønsker å velge det beste stedet for ham. Han har vært en kasteball i det offentlige, og måtte gå fra en godt lønnet jobb til AAP og bo på gutterommet. 

Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi og koloskopi samme dag. Fikk koloskopi først, så inn på neste rom for gastroskopi.

Anonymkode: 79e59...826

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har tatt gastroskopi og koloskopi samme dag. Fikk koloskopi først, så inn på neste rom for gastroskopi.

Anonymkode: 79e59...826

Det ble ikke for mye? jeg har aldri tatt slike tester så vet ikke hvor stor belastning det er, men forstår at noen opplever det som veldig belastende. Jeg spurte chat gpt og fikk 5 ekstra forslag ved gastro😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det ble ikke for mye? jeg har aldri tatt slike tester så vet ikke hvor stor belastning det er, men forstår at noen opplever det som veldig belastende. Jeg spurte chat gpt og fikk 5 ekstra forslag ved gastro😄

Ikke meg du siterer, men en kollega av meg gjør dette på samme dag årlig. Hun gjør det på offentlig sykehus da, ikke privat.

gastroskopi er en egen undersøkelse som vil gi noen svar som påvirker hvilke (om noen) undersøkelser som tas etterpå. Tror det er begrenset verdi i å rushe frem med alt som finnes av tester.

Anonymkode: 542b4...7c5

• Liker 1
Skrevet

Det tas jo ikke tester bare for å gjøre det, må jo være en indikasjon. Høres veldig rart ut at han har gått på sykemeldt ett år for så å gå på aap uten p ta gastroskopi hvis oppkast er problemet. 

Anonymkode: 7f1aa...b10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det tas jo ikke tester bare for å gjøre det, må jo være en indikasjon. Høres veldig rart ut at han har gått på sykemeldt ett år for så å gå på aap uten p ta gastroskopi hvis oppkast er problemet. 

Anonymkode: 7f1aa...b10

Nei er mye mer. Ønsker ikke å skrive veldig detaljert. Men han har vært til flere nevrologer(blant annet), prøvd ut masse medisiner. Oppkast er bare en del av bildet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ved gastroskopi. Er det mulig å slå flere fluer i en smekk for å minske belastningen; altså slippe å gå gjennom separate undersøkelser? Dette er privat og ikke offentlig utredning.

Leser mye positivt om Molo-klinikken, noen som har erfaring med dem?🙏

Hva som skal undersøkes, avgjør legene og legene avgjør hvor mye de kan gjøre på samme dagen. Både fordi undersøkelser er en belastning på kroppen, men og fordi der skal være tilgjengelig undersøkelseskommisjon og utstyr, og helsepersonell til å bruke utstyret. 
Gastroskopi og vevsprøver fra både spiserør og magesekk gjøres i en runde. Men hva mer du mener skal eller bør gjøres samtidig :vetikke: du skriver jo ikke noe om det….

Anonymkode: 960fb...613

• Nyttig 2
Skrevet

Ved en gastroskopi kikker de etter alt som kan oppdages på gastroskopi samtidig. De tar ikke en først for å undersøke om det er magesår og en annen etterpå for å lete etter kreft. Andre undersøkelser gjøres ikke samtidig.

Anonymkode: 02933...100

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved en gastroskopi kikker de etter alt som kan oppdages på gastroskopi samtidig. De tar ikke en først for å undersøke om det er magesår og en annen etterpå for å lete etter kreft. Andre undersøkelser gjøres ikke samtidig.

Anonymkode: 02933...100

Ok, da tar de biopsi og? Jeg leste at noen tar endoskopi mm samtidig, men en gastroskopi med biopsi vil vel avdekke cøliaki, chrons osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, da tar de biopsi og? Jeg leste at noen tar endoskopi mm samtidig, men en gastroskopi med biopsi vil vel avdekke cøliaki, chrons osv.

Teknisk sett. Men om han har hatt mageknip i 1 år så har han vel for lenge siden forsøkt, og feilet, i en utelukkelsesdiett, som inkluderer å kutte ut gluten? Det er det aller første leger anbefaler, tross alt. Og det er en grunn til at de anbefaler å gå rett på lowFodmap. (Den er at det er mer vanlig at undersøkelser viser intet galt enn at de viser noe galt, og viktigere - at det er godt nytt at undersøkelser viser intet galt)

Chrons diagnostiseres fra tarmen, ikke fra magesekken. I magesekken er man opptatt av magesår, dårlig lukkemuskel (som fører til refluks), sårdannelser og rent faktiske ting i magesekken. Cøliaki avdekkes ved blodprøve. 

Har ikke din sønn vært hos lege i det hele? Eller forsøkt Google seg til kunnskap?

Anonymkode: d14c4...684

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Teknisk sett. Men om han har hatt mageknip i 1 år så har han vel for lenge siden forsøkt, og feilet, i en utelukkelsesdiett, som inkluderer å kutte ut gluten? Det er det aller første leger anbefaler, tross alt. Og det er en grunn til at de anbefaler å gå rett på lowFodmap. (Den er at det er mer vanlig at undersøkelser viser intet galt enn at de viser noe galt, og viktigere - at det er godt nytt at undersøkelser viser intet galt)

Chrons diagnostiseres fra tarmen, ikke fra magesekken. I magesekken er man opptatt av magesår, dårlig lukkemuskel (som fører til refluks), sårdannelser og rent faktiske ting i magesekken. Cøliaki avdekkes ved blodprøve. 

Har ikke din sønn vært hos lege i det hele? Eller forsøkt Google seg til kunnskap?

Anonymkode: d14c4...684

Han har vært til utallige leger de tre siste årene. Han greide dessverre kun 2 mnd uten gluten, og han gir opp når det ikke har effekt. Nå er han så motløs at low fodmap tror jeg ikke han orker. Jeg er mye borte ifb jobb, og klarer ikke å passe dietten hans. Far er ikke med i bildet. Jeg har kronisk sykdom selv og sliter med å få følgt han godt nok opp, hver gang jeg forsvinner fra 1 t til en dag, må jeg jobbe det inn igjen. Og vi trenger min lønn i lang tid, hvis ting ikke bedrer seg🥹

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei er mye mer. Ønsker ikke å skrive veldig detaljert. Men han har vært til flere nevrologer(blant annet), prøvd ut masse medisiner. Oppkast er bare en del av bildet.

I forbindelse med oppkastebyene får han da andre symptomer som ekstreme magesmerter eller andre ting? 
Har du sjekket ut sjeldne sykdommer? Hvilket sykehus/helseregion hører han til? Noen er flinke med sjelden sykdommer andre tenker ikke utenfor boksen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I forbindelse med oppkastebyene får han da andre symptomer som ekstreme magesmerter eller andre ting? 
Har du sjekket ut sjeldne sykdommer? Hvilket sykehus/helseregion hører han til? Noen er flinke med sjelden sykdommer andre tenker ikke utenfor boksen. 

Han har blitt avvist flere steder😔Derfor blir det gastro privat. Jeg synes Frambu virker interessant(mitkondriesykdom), men jeg kan ingenting om det da. Men det er offentlig, så kommer neppe til. Skal jeg gå helprivat må jeg selge hjemmet vårt, nå går bufferen min til privat utredninger😖

Skrevet

Chrohs kan påvirke helt fra leppene til ut av rumpa og mer til. 

Også litt usikker på hva du mener med flere undersøkelser? En gastroskopi vil både se på overflatene og de kan ta prøver/biopsi fra de stedene de kommer til (både spiserør, magesekk og øverst i tynntarmen), både for å se etter cøliaki og betennelse.

Kolonoskopi kan man ta i samme sesjon hvis det planlegges for det, men det krever utstyr og kompetanse hos den som gjør det (mange gjør begge deler, men ikke alle). 

Tynntarm får man ikke undersøkt i noen særlig grad (bare helt øverst og helt nederst) ved skopi, der må man bruke andre undersøkelser (kapsel, MR).

Anonymkode: dd3bc...c59

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Han har blitt avvist flere steder😔Derfor blir det gastro privat. Jeg synes Frambu virker interessant(mitkondriesykdom), men jeg kan ingenting om det da. Men det er offentlig, så kommer neppe til. Skal jeg gå helprivat må jeg selge hjemmet vårt, nå går bufferen min til privat utredninger😖

Da er her en balansegang mellom hva som er galt og mulig å finne ut av, og hva han må leve med. 
Når en pasient blir avvist i det offentlige helsevesenet så ringer der noen alarmklokker hos folk flest. Enda flere alarmklokker kimer når mamma skal styre i livet til en voksen mann. 

• Liker 2
Skrevet

Ja han må nok leve med nedsatt funksjonsevne. Men det er vanskelig å se på at det bare har gått nedover; jeg har ikke hjerte til å ikke prøve å hjelpe ham. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...