Mesmerize Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Hei! tid for foreldresamtale i barnehagen. Vi har fått en headsup på at ped.leder kommer til å snakke om at barnet vårt er bortskjemt. Barnet er 18 mnd, gått i barnehage siden han var 12 mnd. Etter en noe tøff oppstart så stortrives han i barnehagen; leker «med» andre barn, godtar alle de voksne (var litt skeptisk - fremstår som veldig blyg), vil helst ikke være med hjem fra barnehagen fordi det er så mye spennende å finne på! Han er av de yngste på sin avdeling - de fleste er et år eldre. Barnet er enebarn, og er som oftest i barnehage fra 07:30-16:00, grunnet arbeidstid hos oss foreldre. Vi legger barnet 18:30-19:00 - og han sover som en drøm hele natten. I løpet av disse 2,5 time med våkentid er han naturligvis i fokus - vi leker, vi synger, vi tøyser, spiser og bader. Vi har lite omgang med andre barn på fritid, når vi ikke har andre barn i familien. Vi har noen vennepar med barn - dette er de samme barna han møter i barnehagen. Det er ikke så mye omgang på fritid, kanskje en søndag i mnd hvor vi finner på noe utendørs. Bakgrunnen for at de ansatte i barnehagen mener at han er bortskjemt er som følgende; - Han vil helst ha en voksen for seg selv. Kan forsøke å dytte/slå de andre barna om de søker kontakt hos den voksne. - Han kan lett begynne å gråte hvis den voksne han har «lagt beslag på», må gå. Dette gjør han hjemme også - jeg kan ikke gå på do uten at han gråter.. Jeg gjør det allikevel, noen få ganger iblant får han være med. - Svært sterk vilje, reagerer med sinne/gråt om han ikke får viljen sin. Barnehagen sammenligner det med trass. Dette har vi hele veien hatt fokus på - vi gir sjeldent etter for dette. Selvfølgelig ser vi an - er det verdt å ta kampen? Så… Er det innafor at ped.leder kaller sønnen vår bortskjemt? I mine, og besteforeldres øyne, er dette naturlig reaksjonsmønster hos et barn på 1,5 år, men det kan hende vi er blinde. Barnet har forøvrig ikke språk enda (tiltak iverksettes nå), og dette er på en måte hans måte å uttrykke seg på? Hvis det er slik at man tenker at et barn er bortskjemt - hva kan vi gjøre annerledes? 2 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 6. oktober 2024 Han er ett år og høres fullstendig normal ut. Anonymkode: 2f416...5bd 57 2 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 6. oktober 2024 Hadde undret meg stort om en barnehage kom og sa slikt om en 18 mnd til meg. Hårreisende. Anonymkode: 1fff4...36b 48 8
litle_my Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 Mesmerize skrev (7 minutter siden): Hei! tid for foreldresamtale i barnehagen. Vi har fått en headsup på at ped.leder kommer til å snakke om at barnet vårt er bortskjemt. Hvem i all verden har gitt dere en slik heads up? Ikke ta alle "rykter" for god fisk, møt opp med et åpent sinn og lytt til det som blir sagt og ta det derifra. 13 5
Paulinetta Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 Svært uprofesjonelt å velge et så negativt ladet begrep for å beskrive et så lite barn. Jeg syns at han høres ut som et barn som er god til å uttrykke behovene sine, og at han har behov for litt mer en til en tid enn det dere har anledning til å gi ham. 15 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 De høres svært unyanserte ut når de bruker begrepet bortskjemt. Er det en veldig ung vikar som har sagt det? Anonymkode: 1c1d2...161 6 2
Mesmerize Skrevet 6. oktober 2024 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2024 litle_my skrev (4 minutter siden): Hvem i all verden har gitt dere en slik heads up? Ikke ta alle "rykter" for god fisk, møt opp med et åpent sinn og lytt til det som blir sagt og ta det derifra. Hehe.. Det er ped.leder selv som ga oss dette. 😕 Kom i prat med henne på fredag - samtalen er i morgen. «Vi må nok snakke litt om… At… Han er litt bortskjemt» 1 7
Mesmerize Skrevet 6. oktober 2024 Forfatter #8 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De høres svært unyanserte ut når de bruker begrepet bortskjemt. Er det en veldig ung vikar som har sagt det? Anonymkode: 1c1d2...161 Ped.leder selv - på 50+++.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Skrevet 6. oktober 2024 Dette høres ut som vår hverdag med en på 18 mnd. Forskjeller er at hun har en storebror, så hun må dele oppmerksomheten vår med ham. Ut over det blir hun rasende hvis jeg går eller må gjøre noe uten at hun kan henge på armen. Det er en fase, ikke bortskjemthet… Anonymkode: b86ad...599 11 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #10 Skrevet 6. oktober 2024 Ikke heng dere opp i det ordet, det er kanskje sagt med «gåseøyne» - lille Teodor er litt «borskjemt» med voksenkontakt f eks. Og det er han vel kanskje? Bortskjemt betyr ikke bare at noen har gjort noe galt, det brukes ofte i overført betydning også «jeg er litt bortskjemt med at mannen min henter meg etter jobb hver dag» f eks. Det eneste jeg lurer på er hvorfor dere er så lite sammen med andre barn? Det er sikkert ok nå som han er så liten og går i barnehagen, men etterhvert vil han jo trenge sosial kontakt med andre barn, også i familiesammenheng. Anonymkode: e9eb1...db2 18
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #11 Skrevet 6. oktober 2024 Er vanlig med førstemann Anonymkode: 2ffcf...838 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #12 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke heng dere opp i det ordet, det er kanskje sagt med «gåseøyne» - lille Teodor er litt «borskjemt» med voksenkontakt f eks. Og det er han vel kanskje? Bortskjemt betyr ikke bare at noen har gjort noe galt, det brukes ofte i overført betydning også «jeg er litt bortskjemt med at mannen min henter meg etter jobb hver dag» f eks. Det eneste jeg lurer på er hvorfor dere er så lite sammen med andre barn? Det er sikkert ok nå som han er så liten og går i barnehagen, men etterhvert vil han jo trenge sosial kontakt med andre barn, også i familiesammenheng. Anonymkode: e9eb1...db2 Hos oss er årsaken til at vi omgås andre barn sjeldent rett og slett pga sykdom. Når vi kan er de syke, når de kan er vi syke. Når man har hatt heftige perioder med sykdom så unngår vi andre en periode for å holde oss friske. Spesielt oppstart i bhg og når barna er så små så syns vi dette er helt greit. Anonymkode: 8cc17...1e9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #13 Skrevet 6. oktober 2024 Det er en fase i den alderen, som burde være kjent for utdannet personale. Tipper at hun bare brukte et litt folkelig begrep og ikke egentlig mener han er bortskjemt på oppmerksomhet. Så kan det jo hende at sønnen din ikke har vondt av å bli kjent med følelsen av å dele på de voksne, det hører da til denne fasen det også. Altså at det ikke er farlig for ham å få sterke følelser og protestere på dette. Anonymkode: 527cd...ce9 4
Mesmerize Skrevet 6. oktober 2024 Forfatter #14 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke heng dere opp i det ordet, det er kanskje sagt med «gåseøyne» - lille Teodor er litt «borskjemt» med voksenkontakt f eks. Og det er han vel kanskje? Bortskjemt betyr ikke bare at noen har gjort noe galt, det brukes ofte i overført betydning også «jeg er litt bortskjemt med at mannen min henter meg etter jobb hver dag» f eks. Det eneste jeg lurer på er hvorfor dere er så lite sammen med andre barn? Det er sikkert ok nå som han er så liten og går i barnehagen, men etterhvert vil han jo trenge sosial kontakt med andre barn, også i familiesammenheng. Anonymkode: e9eb1...db2 Takk, jeg håper du har rett. Hvilke barn skal vi være med? Vi har ikke andre barn i familien. På ukedager - etter jobb/barnehage så strekker ikke tiden til, og vi er egentlig alle for slitne til å være supersosiale. Minsten er jo også veldig sliten etter barnehage, og trives best med rolige aktiviteter, i rolige omgivelser. Hvis ikke kan det lett «bikke over», vi har forsøkt. På helg forsøker vi å fordele litt sosial omgang med besteforeldre på hver sin kant, som bor et par timer unna. Da forsvinner store deler av både lørdag og søndag. En søndag i ny og ne velger vi å være sosiale med vennepar med jevnaldrende barn (vi opplever ingen utfordringer rundt dette). Men det skal noe til for at det skal passe for «alle alltid». 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #15 Skrevet 6. oktober 2024 Ville svart barnehagen at bortskjemt er vel feil ord, de fleste i den alderen er akkurat slik. Anonymkode: 8cc17...1e9 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #16 Skrevet 6. oktober 2024 Ville tatt det på kontoen for litt uheldig ordbruk. En prat med en tredjepart som ser ditt barn på en annen måte ville jeg bare tatt i mot med åpne armer. Det er vel ikke unaturlig å ta en prat med de som er tett på ditt barn nå og da, så det handler ikke om å bli kalt inn på teppet på noen måte. Anonymkode: 70cba...217 8 3
Mesmerize Skrevet 6. oktober 2024 Forfatter #17 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville tatt det på kontoen for litt uheldig ordbruk. En prat med en tredjepart som ser ditt barn på en annen måte ville jeg bare tatt i mot med åpne armer. Det er vel ikke unaturlig å ta en prat med de som er tett på ditt barn nå og da, så det handler ikke om å bli kalt inn på teppet på noen måte. Anonymkode: 70cba...217 Har aldri tolket det som å bli kalt inn på teppet, altså! Dette er en helt vanlig foreldresamtale - som alle foreldre blir kalt inn til i løpet av året. Og i utgangspunktet er jeg veldig glad for det, men reagerte på ordlyden til personalet. 2
Irak Skrevet 6. oktober 2024 #18 Skrevet 6. oktober 2024 (endret) Mesmerize skrev (41 minutter siden): Hei! tid for foreldresamtale i barnehagen. Vi har fått en headsup på at ped.leder kommer til å snakke om at barnet vårt er bortskjemt. Barnet er 18 mnd, gått i barnehage siden han var 12 mnd. Etter en noe tøff oppstart så stortrives han i barnehagen; leker «med» andre barn, godtar alle de voksne (var litt skeptisk - fremstår som veldig blyg), vil helst ikke være med hjem fra barnehagen fordi det er så mye spennende å finne på! Han er av de yngste på sin avdeling - de fleste er et år eldre. Barnet er enebarn, og er som oftest i barnehage fra 07:30-16:00, grunnet arbeidstid hos oss foreldre. Vi legger barnet 18:30-19:00 - og han sover som en drøm hele natten. I løpet av disse 2,5 time med våkentid er han naturligvis i fokus - vi leker, vi synger, vi tøyser, spiser og bader. Vi har lite omgang med andre barn på fritid, når vi ikke har andre barn i familien. Vi har noen vennepar med barn - dette er de samme barna han møter i barnehagen. Det er ikke så mye omgang på fritid, kanskje en søndag i mnd hvor vi finner på noe utendørs. Bakgrunnen for at de ansatte i barnehagen mener at han er bortskjemt er som følgende; - Han vil helst ha en voksen for seg selv. Kan forsøke å dytte/slå de andre barna om de søker kontakt hos den voksne. - Han kan lett begynne å gråte hvis den voksne han har «lagt beslag på», må gå. Dette gjør han hjemme også - jeg kan ikke gå på do uten at han gråter.. Jeg gjør det allikevel, noen få ganger iblant får han være med. - Svært sterk vilje, reagerer med sinne/gråt om han ikke får viljen sin. Barnehagen sammenligner det med trass. Dette har vi hele veien hatt fokus på - vi gir sjeldent etter for dette. Selvfølgelig ser vi an - er det verdt å ta kampen? Så… Er det innafor at ped.leder kaller sønnen vår bortskjemt? I mine, og besteforeldres øyne, er dette naturlig reaksjonsmønster hos et barn på 1,5 år, men det kan hende vi er blinde. Barnet har forøvrig ikke språk enda (tiltak iverksettes nå), og dette er på en måte hans måte å uttrykke seg på? Hvis det er slik at man tenker at et barn er bortskjemt - hva kan vi gjøre annerledes? Barn i den alderen er ikke bortskjemte...Han har det vanskelig innimellom, og det er lov... Hvis ikke barnehagen kan forskjell på tilknytning og bortskjemt så er det lurt å bytte bhg.... Et barn som har det vanskelig søker etter en trygg havn, altså voksne...Det er helt naturlig. Har absolutt ingenting med å være bortskjemt å gjøre.... Og ofte kan det være slik at jo mer du avviser, så kan faktisk denne adferden eskalere. Det er det viktig å være obs på. Så er det forskjell på å være ressurssterk og viljesterk...Er ikke det samme... Så når han blir avvist i bhg så er han nok mer søkende overfor deg. Jo mer du viser at du ser han og trygger han på at du er her for han, jo tryggere vil han bli og etterhvert mer selvstendig. Hadde snakket mye med han jeg da. Om du hele tiden forteller hva du skal gjøre, før du gjør det så kan det hjelpe. Et utrygt barn man bare går ifra kan reagere med gråt. Sier ikke det er tilfellet her, men det kan være det. Om du er interessert i psykologi så vil jeg anbefale deg å lese Hedvig Montgomery. Hun er veldig dyktig ❣️. Endret 6. oktober 2024 av Irak 11 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #19 Skrevet 6. oktober 2024 Dette hadde jeg tatt tak i mrd en gang. Jeg hadde sagt at jeg reagerte på en sånn uttalelse, og sagt jeg stiller meg undrende til hennes profesjonalitet om hun omtaler barn slik. Dessuten, dere har fullt lov å ha et bortskjemt barn! Så lenge barnet er snilt. Hadde sagt jeg ikke ønsket samtale med henne uten å ta opp samtalen. Anonymkode: 4e3f2...ce3
Gjest winterchild Skrevet 6. oktober 2024 #20 Skrevet 6. oktober 2024 Det är verkligen oprofessionellt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå