Gå til innhold

Helgene er en reinspikka arbeidsleir

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja slik føles det i helgene, et pliktkjør uten like. Og dette selv om vi både rydder, og vasker klær på ukedager også. Min mann har prosjekter i hage og garasje som skal ferdigstilles, mens jeg tar meg av alt det andre: matlaging, barn som skal bades og ha vasket håret, rydding, husvask og klesvask. Særlig det som har med klær å gjøre tar utrolig mye tid: Sortering av skittentøy, vasking, tørking og ikke minst bretting og å se over/sortere ut klær som skal vekk. Det går i et banka kjør hele helgen. Vi legger oss i 2130-22 tiden også i helgene og står opp med barna når de våkner i 6-tiden.

Jeg hadde tenkt å begynne med mat prepping på søndager for å gjøre kommende uken enklere, men føler jeg ikke har tid. Vi får sjelden gjort noe hyggelig sammen utenfor huset eller hatt besøk. Hva gjør dere andre for å balansere helgene? Barna er 2 1/2 og 6 år. Den minste sover fortsatt dagdupp. 

Anonymkode: 4334b...4f3

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bli bitter og sur. Livet ditt er nå og du velger selv hvordan du bruker det. Så enkelt og så vanskelig. 

Anonymkode: f938a...d8c

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Senk standarden, reduser prosjekter og bruk tiden på noe som gjør dere godt. 

Så enkelt og så vanskelig. 

Anonymkode: 75319...200

• Liker 23
  • Nyttig 8
Skrevet

Altså.. jeg forstår bare ikke problemet. Dere velger jo disse gjøremålene helt selv?  

Det skjer ingenting galt om man vasker klær litt sjeldnere eller støvsuger litt sjeldnere, eller at man i hverdagen noen dager lager kjappere mat. 

Hvis dere ønsker å prioritere hyggelige aktiviteter i helgene, så må dere begynne å gjøre det. Så får dere et bedre liv.

Anonymkode: 5fe56...6f5

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså.. jeg forstår bare ikke problemet. Dere velger jo disse gjøremålene helt selv?  

Det skjer ingenting galt om man vasker klær litt sjeldnere eller støvsuger litt sjeldnere, eller at man i hverdagen noen dager lager kjappere mat. 

Hvis dere ønsker å prioritere hyggelige aktiviteter i helgene, så må dere begynne å gjøre det. Så får dere et bedre liv.

Anonymkode: 5fe56...6f5

Det er klart, og vi tar ofte enkle og raske middager. Klær må vaskes uansett, slik at det er klart til mandag når det er barnehage og skole. Vi har begrenset plass til å ha mye klær og det vi har brukes ofte.

ts

• Liker 1
Skrevet

Føler det på samme måte, barna her er 7 og 8. Det betyr at de våkner 06 og etter jobb er det stress for å rekke fritidsaktiviteter som er alle dager. Det er lite tid til å gjøre husarbeid i ukedagene. Er ikke hjemme lenge nok til å sette på 60 grader forså tørketrommel etter det før jeg sovner. 

Anonymkode: b563d...e88

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg sluttet å brette tøyet en periode. Matprepping har aldri funket for meg, men jeg har tatt mange raske løsninger i perioder.

Jeg laget mye gryter og gratenger, da hadde jeg middag i to dager og de laget seg mye selv. 

Du må rett og slett gjøre mer av det du vil først og fremst, så får det bli mindre av det du synes er mindre viktig. Per nå synes du jo bretting av tøy er viktigere en alt som er hyggelig. Ganske absurd spør du meg😄

Anonymkode: d3617...7c3

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler det på samme måte, barna her er 7 og 8. Det betyr at de våkner 06 og etter jobb er det stress for å rekke fritidsaktiviteter som er alle dager. Det er lite tid til å gjøre husarbeid i ukedagene. Er ikke hjemme lenge nok til å sette på 60 grader forså tørketrommel etter det før jeg sovner. 

Barna trenger ikke fritidsaktiviteter hver dag, helt ærlig, det går veldig fint med en eller to i uka. Selv helt uten fritidsaktiviteter så klarer de seg helt fint. 

Folk må slutte å fylle dagene sine så fulle av ting som «må» gjøres at dere ikke rekker å sette pris på livet. 

Noen trives med å ha det travelt hver dag, jeg skal ikke si det er noe galt i det heller, men dere trives åpenbart ikke med det! Det er lov å gjøre mindre altså! Helt sant…

Anonymkode: d3617...7c3

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men så dropp tørketrommelen og heng klærne opp til tørk…

Anonymkode: ce0f8...35b

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Har du struktur, rutiner, lister, ukesplaner? Utnytter du tiden godt nok? 

Vi prøver å gå inn i helgen uten oppgaver, da vi har rutiner som sikrer at vi er ajour gjennom uka. Klesvask, for eksempel, hver torsdag ettermiddag tar jeg av sengene og vasker sengetøy, rett inn i tørketrommel, tilbake på sengene. Så slipper man tid brukt på bretting. Handklær tar jeg fredag og mandag - setter på vask, så tørk, når det er tørt plukker jeg ned alt som henger på badene - legger dette til vask, og henger opp det jeg nettopp vasket. 

Mannen har fast på sin liste å vaske badene og støvsuge hver torsdag. 

Hver gang jeg er i telefonen gjør jeg noe, jeg bretter klær, rydder, tørker støv, vasker over søl på dører og lysbrytere, legger frem til middag. 

Bruker også podcast som underholdning fremfor TV. Det betyr at jeg kan lage mat, ta unna i hus, mens jeg gjør noe. 

I går tok jeg runden i huset og så på ting som må gjøres, og lagde en lang oktober-liste. Da vet jeg at jeg har en plan for å få unna, i stedet for å irritere meg hver gang jeg drar ut skuffa på badet og det flyter av ting og søl der. I dag skal resten av gjengen avgårde på noe, så da er planen å sette på en god podcast, og virkelig ta runden i en del skuffer og skap. 

Lager ofte mat for to dager på rad. I dag skal jeg lage mousssaka, som også blir middag i morgen. Lunsj i dag er kombinasjon av rester fra fredag og lørdag. Tirsdag lager jeg blomkålsuppe - dobbel porsjon, og fryser den ene til neste uke igjen. Forrige søndag lagde jeg opp lapskaus til fem middager. 

Anonymkode: 6ccc9...fbc

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke bli bitter og sur. Livet ditt er nå og du velger selv hvordan du bruker det. Så enkelt og så vanskelig. 

Anonymkode: f938a...d8c

Enig. Dette er sånn livet faktisk er. 
Hvis du savner «alenetid» og «egentid» så er det toget faktisk gått for noen år. Evt så får du ordne deg en avtale med mannen din. Disse prosjektene får han evt finne igjen senere. 
Men styrt ihvertfall ikke ivei til legen med «utbrenthet». Rydd i eget liv først og lær deg å finne glede og mestring i de små tingene. La ungene sitte og tegne/leke rundt kjøkkenbordet mens du driver med den matpreppinga. Kjøp deg ei sånn fargebok for voksne og sitt med den og en kaffe mens ungene pludrer med sitt. Osv. Det er nå livet skjer. Hvis du løper rundt og vasker klær hele dagen lang så undersøk hvordan du kan gjøre det litt mer lystbetont. Jeg bruker å ha én airpod i øret mens jeg hører på en podcast når jeg driver med gørr husarbeid. Litt artigere for meg, og i tillegg hører jeg hvis noen snakker til meg. 
Definer for deg selv at livet er sånn det er nå, ta grep for å takle det på best mulig måte. 

Anonymkode: 33a5f...f9c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja slik føles det i helgene, et pliktkjør uten like. Og dette selv om vi både rydder, og vasker klær på ukedager også. Min mann har prosjekter i hage og garasje som skal ferdigstilles, mens jeg tar meg av alt det andre: matlaging, barn som skal bades og ha vasket håret, rydding, husvask og klesvask. Særlig det som har med klær å gjøre tar utrolig mye tid: Sortering av skittentøy, vasking, tørking og ikke minst bretting og å se over/sortere ut klær som skal vekk. Det går i et banka kjør hele helgen. Vi legger oss i 2130-22 tiden også i helgene og står opp med barna når de våkner i 6-tiden.

Jeg hadde tenkt å begynne med mat prepping på søndager for å gjøre kommende uken enklere, men føler jeg ikke har tid. Vi får sjelden gjort noe hyggelig sammen utenfor huset eller hatt besøk. Hva gjør dere andre for å balansere helgene? Barna er 2 1/2 og 6 år. Den minste sover fortsatt dagdupp. 

Slikt velger man selv? I blant har vi slike helger og andre ganger velger vi morsomme ting. 

Anonymkode: 3062e...55b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Senk krava litt, og ta med deg ungene ut i skogen 💚🍀🍁. Det gjør godt for kropp og sjel 👏👏👏

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De prosjektene mannen din har i hage og garasje, er det egne hobbyprosjekter eller prosjekter som renovasjon/oppussing? For er det sistnevnte så vil jo dette avta etter gitt tid. Da kan dere dele mer på oppgavene i huset. Men hvis det er førstnevnte, så må du være flinkere til å delegere viktige/hverdagslige arbeidsoppgaver over på han, som husvask el matlaging etc. 

Så tror jeg at man setter sin egen standard. Og den kan endres på. Huset må ikke være striglet hver helg. Selv er jeg alene med barn og jeg har bare akseptert ovenfor meg selv, at hvis vi skal ha kjekke helger, så må husarbeidet vente

Anonymkode: 805a8...824

• Liker 7
Skrevet

Ser jeg overså dette med "prosjekter i hus og hage" i mitt første svar. 

Om det er hobby så er ikke dette riktig periode av livet å bruke så mye tid på dette. 

Om det er oppussing og renovering så ville jeg satt det ut, med mindre det er helt nødvendig økonomisk at dere gjør det selv. Her brukte vi til og med en del penger på hagearkitekt for å endre hagen slik at plenklipp ble unødvendig (kun robot). 

Så her er vi to voksne som tar ansvar for det som må gjøres inne i huset, samt ærender og aktiviteter, på daglig basis. 

Anonymkode: 6ccc9...fbc

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor står 7 og 8 åringen opp kl 6 i helger? Og må dere stå opp sammen med dem? De klarer seg selv. Så klarer dere å være lenger oppe på kveldene. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Denne jeg svarte på...

Skrevet

Slapp av litt...vi har 2 barn og hund og vi har rolig helger. Vi drar nesten alltid ut på tur i skog og mark på søndag..lørdag drar vi og handler etc og litt hjemme 

Vi har 3 aktiviteter i uka og full rulle.. men vet du hva...vaska må ikke berettes...huset må ikke se perfekt ut hverdag 

Stopp litt opp... Hva er viktig?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De prosjektene mannen din har i hage og garasje, er det egne hobbyprosjekter eller prosjekter som renovasjon/oppussing? For er det sistnevnte så vil jo dette avta etter gitt tid. Da kan dere dele mer på oppgavene i huset. Men hvis det er førstnevnte, så må du være flinkere til å delegere viktige/hverdagslige arbeidsoppgaver over på han, som husvask el matlaging etc. 

Så tror jeg at man setter sin egen standard. Og den kan endres på. Huset må ikke være striglet hver helg. Selv er jeg alene med barn og jeg har bare akseptert ovenfor meg selv, at hvis vi skal ha kjekke helger, så må husarbeidet vente

Anonymkode: 805a8...824

Skulle sikkert understreket det i første innlegg, men det er snakk om ting som må fikses og er nødvendig for huset/hagen og garasjens funksjon. Så ikke hobbyprosjekter, det hadde jeg ikke godtatt 😅 

Jeg har ikke så høy standard men ønsker at barna skal ha rene klær til skole/barnehage og at huset ser noenlunde ut om vi får besøk.

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første jeg tenker er at mannen rømmer ut av huset og må "ta seg av viktige ting i garasjen og hage" og så har du dobbel jobb med barn og hus. 

• Liker 9
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...