L@dy Skrevet 24. februar 2006 #1 Skrevet 24. februar 2006 Vi skal nå søke om bhg plass for datteren vår (i Oslo) og når jeg ser på listen for bydelen vår så er det flere kommunale og private bhg å søke på. Men er det noe forskjell på dette, om en velger det ene eller det andre? Altså, vesentlig forskjell for barnet og foreldre som en bør vite om? Når alt kommer til alt, så vil en vel bare juble OM en får en plass da...
Gjest mamma Mø Skrevet 24. februar 2006 #2 Skrevet 24. februar 2006 Så vidt jeg vet, må du søke privat barnehageplass til den enkelte barnehagen, mens hvis du søker kommunalt kan du søke om plass på alle samtidig. Har aldri brukt privat barnehage, til det er jeg altfor godt fornøyd med de kommunale! har hatt barn i tre forskjellige kommunale barnehager i Oslo indre øst, og kan ikke få fullrost dem nok! Gjør en kjempejobb for barna Men uansett hva du velger er det lov å besøke barnehagen før du søker og se deg litt om, det anbefales!
La Guapa Skrevet 24. februar 2006 #3 Skrevet 24. februar 2006 Ferieavviklingen er forskjellig! Vi fikk plass i privat barnehage og fant ut at de hadde lagt opp til nesten 7 uker ferie!!!Vi måtte bare si opp plassen vår.Kommunale barnehager følger kommunal ferieavvikling.
Gjest Mamma Mø Skrevet 24. februar 2006 #4 Skrevet 24. februar 2006 7 uker?? I to av de kommunale barnehagene vi har brukt, har det ikke vært feriestengt i det hele tatt. Så lenge barna har fri tre uker i løpet av året, har det vært helt opp til oss å bestemme når vi ville ta dem. I den siste barnehagen har de to uker sommerstengt, det er til å leve med!
Shea Skrevet 24. februar 2006 #5 Skrevet 24. februar 2006 Jeg bruker privat barnehage og kunne ikke tenke meg å bruke kommunal. Det eneste som står i vedtektene i vår barnehage er at barnet skal ha 3uker sammenhengende ferie i løpet av året og totalt 5uker i løpet av et år. Dette er for å sikre barnets beste. Det er nye opptaksregler så vidt jeg har skjønt. Private og kommunale skal ha samordnet opptak, men private barnehagens vedtekter gjelder. Ofte har dem egene opptakskriterier i tilegg til deg som er lovfestet. Synes det er lettere og bedre kommunikasjon i den private barnehagen og bedre bemanning. Det vil variere fra barnehage til barnehage privat eller kommunal så det beste er å spørre noen som bruker de aktuelle barnehagene og høre hva dem mener. Husk å spør flere for smaken er som baken og det er like mange meninger og noen er aldri fornøyd uansett.
flopp Skrevet 24. februar 2006 #6 Skrevet 24. februar 2006 Vi har hatt barn i både kommunal og privat barnehage og må si at vi er mest fornøyd med den private. Men det har en del sammenheng med personalet; i den private synes jeg de var mer ivaretakende overfor barn og foreldre. Denne barnehagen var åpen hele sommeren og hadde samme pris som de kommunale. Dette var en andelsbarnehage som vi måtte betale en andel på 5000,- før barna begynte som vi fikk tilbake da de sluttet. En annen ting var dugnad to ganger i året som vi måtte stille på, hvis ikke måtte vi betale oss fri. Denne barnehagen hadde nok god økonomi; barna fikk alle måltider i barnehagen, dro på kino og teater uten ekstra kostnad o.l. De ansatte fikk dessuten bonus ved god arbeidsinnsats / hvis de ikke var mye borte og det fører jo til en stabil personalgruppe som igjen er en fordel for barna . Den kommunale har dårlig økonomi og alt må spares på: mat, leker og utstyr. Dersom det er turer må foreldrene betale. Vi betaler til og med matpenger for at de får ett varmt måltid i uka. Rart at det kan være så stor forskjell når støtten fra staten er den samme og foreldrebetalingen er lik :icon_question:
Gjest fridak Skrevet 24. februar 2006 #7 Skrevet 24. februar 2006 Har motsatt erfaring fra privat barnehage... Dyrt og dårlig, mye sykdom (som kunne føre til stengning), ustabil personalgruppe, og kortere åpningstid enn de kommunale. Så vi byttet så fort vi fikk plass, og er veldig fornøyd nå. Men alle barnehager er jo forskjellige, det er vanskelig å si noe generelt om hva som er best. Ta deg en tur til de barnehagene som er interessante for deg og hils på personalet og se deg litt rundt!
Heidipia Skrevet 25. februar 2006 #8 Skrevet 25. februar 2006 Kvaliteten på barnehagen skal ikke ha noe si om den er kommunal eller privat. Det er personalet som teller. De private er jo som oftes foreldreeide og det er jo en fordel,da har foreldrene mye mer å si for hvordan barnehagen skal vektelegge mål og retningslinjer. Prisen skal heller ikke ha noen betydning. Det er makspris på 2250 men noen private har kostpriser i tilegg på rundt 200. Men alt i alt så er det personalet i barnehagen ikke hvem som eier og driver den som har noen betydning på kvaliteten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå