Gå til innhold

Overnatting og snikt seg ut på natten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overreaksjon deluxe. Om det er gjentakende, ja, men en engngshendelse? Nei. At man ikke får ha overnatting er greit - det er vel ikke så mange som vil overnatte heller om det straks er en hylende baby der nattestid.

15-åringer må man prate fornuft med, de må forstå hvorfor de ikke skal holde på sånn. Straks er de flyttet ut og må ta gode valg for seg selv. 

Synes ikke dette var såmalvorlig om de bare var i hagen eller noe sånt, virker som TS fant de raskt.

Anonymkode: 2e66b...ed9

De var langt unna, men jeg hadde ikke brydd meg så mye for dette er på landet og jeg kjenner alle de henger med.
Men at de løy til meg og at jeg er på termin, hvis de hadde drukket og blitt kjørt hjem av politiet å jeg ikke var hjemme men på sykehuset for å føde så hadde dette vært litt krise. 
Jeg må kunne stole på han, jeg er ikke en kjempe streng og kjip mor, men akkurat nå så ønsker jeg at han hører på meg og tar litt hensyn. 
Han bor i hybelen i huset og et av kravene var at han oppførte seg, viste respekt for reglene vi har gitt han.ts

Anonymkode: b74a3...50c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Passende straff er ingen overnattinger. Og du forteller hans foreldre. 

For nå ignorere du navnekallingene hans. Men en alvorsprat på sikt må du og en farsfigur ha med han i fredstid. 

Anonymkode: 5507d...91b

Jeg synes han har forandret seg mye dette skoleåret, fra å være en rolig gutt til å bli en jentefut og være en bajas. Han ødelegger for seg selv, både her hjemme og på skolen. 
Han har en stabil trygg farsfigur, min mann har behandlet han som sin sønn hele veien, og mulig min mann duller litt mye med han og viser for mye forståelse. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De var langt unna, men jeg hadde ikke brydd meg så mye for dette er på landet og jeg kjenner alle de henger med.
Men at de løy til meg og at jeg er på termin, hvis de hadde drukket og blitt kjørt hjem av politiet å jeg ikke var hjemme men på sykehuset for å føde så hadde dette vært litt krise. 
Jeg må kunne stole på han, jeg er ikke en kjempe streng og kjip mor, men akkurat nå så ønsker jeg at han hører på meg og tar litt hensyn. 
Han bor i hybelen i huset og et av kravene var at han oppførte seg, viste respekt for reglene vi har gitt han.ts

Du visste vel at du var på termin da du sa ja til overnatting? 

Anonymkode: 80e80...d49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du visste vel at du var på termin da du sa ja til overnatting? 

Anonymkode: 80e80...d49

Hehe ja, men de lovde meg at de skulle bare være hjemme og spille og kose seg. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har han brutt vilkårene for å bo i hybelen, og konsekvensen hos meg hadde vært at han må flytte tilbake til gutterommet inntil han er klar til å følge reglene.

Anonymkode: 0ee1e...e3e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min sønn hadde en overnatting i natt, vi hadde en avtale om at de skulle komme inn til et vist tidspunkt, noe de gjorde, men jeg våknet kl 2 og innså at de ikke var i huset. 
Jeg fant dem og fikk de hjem, men jeg er kjempe skuffet og sint, de snek seg ut etter jeg hadde sovnet  og brøt avtalen jeg hadde med dem, samt at jeg føler jeg har brutt avtalen jeg hadde med foreldrene til den andre gutten. 
Hva er passende konsekvenser her? Jeg informerte om at han ikke får ha flere overnattinger, og kommer til å si fra til foreldrene til gutten. 
Min sønn forstår ikke hvorfor jeg er skuffet, for de bare var ute å hang? Han har ingen respekt for meg i det hele tatt og kan lett kalle meg stygge ting. 

Veldig mange ungdommer som sniker seg ut når de er 15. De er ikke de første og absolutt ikke de siste 

Anonymkode: 8b032...392

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

å han, jeg er ikke en kjempe streng og kjip mor, men akkurat nå så ønsker jeg at han hører på meg og tar litt hensyn. 

Då er jo saka biff. Privilegiet med hybelen må inndras til du stolar på han (igjen).

Anonymkode: 2a0c5...9ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere jeg skal si fra til faren til han som var på overnatting? Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt de andre foreldrene og gitt dem beskjed. Deres barn, deres ansvar. 

Mitt barn - ingen overnatting frem til jul, verken hjemme eller borte. I forhold til munnbruk, hadde han fått strengere innetider, til han hadde klart å oppføre seg mer modent. 

Anonymkode: 3322b...eec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja! Bedre at det kommer fra deg enn at de finner det ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes han har forandret seg mye dette skoleåret, fra å være en rolig gutt til å bli en jentefut og være en bajas. Han ødelegger for seg selv, både her hjemme og på skolen. 
Han har en stabil trygg farsfigur, min mann har behandlet han som sin sønn hele veien, og mulig min mann duller litt mye med han og viser for mye forståelse. Ts

Jeg tror at mange kan forandre seg veldig fort i tenårene. De prøver å finne seg selv, tester ut grenser osv. De er et skillelinje mellom voksen og barn.

Stopp overnattinger for en periode. Ikke kjeft, men si at du skuffet over han. Jeg tenker at det som er viktig her, er at dere klarer å holde kommunikasjonslinjene åpne slik at han klarer å komme til dere om det er en form for krise eller noe annet.

Snakk med han om at det er viktig at han tar ansvar for sitt liv. Husk også å snakk om respekt for kvinner og kropp. At nei er et nei! Og kondom! Husk å ta disse pratene med han før det er for sent.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si i fra til foreldrene ja. Guttene brøt reglene, og det blir ikke overnattinger hos dere pga dette. Det kan jo være at gutten ville sagt i framtiden at han skulle overnatte hos dere uten at det var sant.

Anonymkode: 5507d...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånn som har skjedd til alle tider ts.

Når jeg var 12/13 år lå noen av oss jentene i telt i hagen til en av oss. Klart at noen av guttene i klassen lå i telt hos en av de. Og vi har og besøkte deres telt og de var hos oss, helt uskyldig altså men likevel. Rekte gatelangs midt på natten opp og ned gatene i åsen. Dette er faktisk gode minner å ha med seg og noe jeg ler av den dag i dag.

Anonymkode: f32a2...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil ikke si at det er vanlig at ungdom sniker seg ut på natta. Jeg har tre av de, og de hadde aldri funnet på å gjøre det (Og det vet jeg med sikkerhet). Jeg hadde heller aldri funnet på å gjøre det når jeg var ungdom. Men det er klart, det går jo på respekt også. Og den var jo dessverre ikke helt tilstede for tida hos TS. 

Jeg ville nok absolutt gitt ganske tydelige konsekvenser. Selv om han skal bli storebror i en alder der det nok ikke er det kuleste, unnskylder ikke det slik oppførsel. 

Jeg hadde selvsagt sagt ifra til de andre foreldrene, og min gutt har ikke fått lov å sove over eller ha overnatting på lang tid. Han hadde også fått tidligere innetid en periode. Og så må det jobbes med respekten. Spørre han hva som gjør at han oppfører seg som han gjør, prøve å finne ut hva som ligger bak. 

Anonymkode: 1331e...531

At dine ikke gjør det betyr ikke t det ikke er vanlig for det er det altså

Anonymkode: 89357...3ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min sønn hadde en overnatting i natt, vi hadde en avtale om at de skulle komme inn til et vist tidspunkt, noe de gjorde, men jeg våknet kl 2 og innså at de ikke var i huset. 
Jeg fant dem og fikk de hjem, men jeg er kjempe skuffet og sint, de snek seg ut etter jeg hadde sovnet  og brøt avtalen jeg hadde med dem, samt at jeg føler jeg har brutt avtalen jeg hadde med foreldrene til den andre gutten. 
Hva er passende konsekvenser her? Jeg informerte om at han ikke får ha flere overnattinger, og kommer til å si fra til foreldrene til gutten. 
Min sønn forstår ikke hvorfor jeg er skuffet, for de bare var ute å hang? Han har ingen respekt for meg i det hele tatt og kan lett kalle meg stygge ting. 

Flott at du både gikk ut og at du klarte å finne guttene. 
15. år og midt i utviklingen av dårlige vaner om tøylene hjemme er for slakke. 
Passende straff? At han må vise over tid at du kan stole på han og at han fortjener din tillit. 
Brytes tilliten igjen, så må tøylene bli enda strammere. 
Å bli kalt både det ene og det andre, er respektløst, hils han fra meg og si det, samtidig må du som forelder tåle å stå i dette ungdomsopprøret til det går over, uten at han havner i dårlige miljøer med de konsekvensene det kan få for et ungt menneske.

Sorry, ikke mye trøst her, dete r livets harde realiteter du nå ser og kjenner på kroppen.

Anonymkode: bdc17...339

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gitt Moen konsekvens ol det var første gang, vi sa fra til fornedrende og så snakket vi med ungdommene om hvorfor vi ble redde, det holdt

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke føl så mye. De er tenåringer i løsrivelsesfase som tester grenser. 

Passende straff er jo at han nesten må bli overvåket en stund fremover. Når er han er på rommet så sjekker du jevnlig til han. Kjør han til og fra alt han skal. Ingen overnattinger hos dere eller til andre. Ta vekk mobilen fra kl 21 hver kveld. 

Følg dette en stund så tenker jeg at han ikke tør å gjøre slik med det første 

Anonymkode: 053bd...a14

Herregud for en overreaksjon , dette vil bare ødlegge mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt han inn på gutterommet igjen. Hybelen kunne blitt brukt til å ha besøk, all soving og overnatting på gutterommet sånn at dere har kontroll. Jeg tror dessverre ikke at dette er siste gang dette kan skje. 

Anonymkode: d4d0a...071

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det skjer mte mer dritt med de som sniker seg ut om kvelden nå enn før.

De som er uten grenser og henger ute på natten har vesentlig større sjanse for å havne bortinting de ikke burde. Hva i all verden skal en 15-åring ute på natta.

Overhodet ikke vanlig hos oss eller de rundt oss.

Men det forklarer alt som skjer på natten med under 18-årige som er ute (ran, biltyveri, narkoomsetning osv)

Hvis foreldre ikke bryr seg og bare lar dem holde på så er det jo ikke rart st det utvikler seg fra å henge til kriminalitet.

Når jeg leser i avisa så lurer jeg ofte på hvem det er som lar unger henge ute midt på natten.

Ta en prat med politiet om hva som skjer ute så tipper jeg du får sjokk.

Anonymkode: def70...d19

Må du slutte, de har sneket seg ut en gang, herregud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at innskrenking på overnatting er passende en stund. 
Ungdommer tester grenser, og han min var ikke så veldig høy i hatten når jeg fant ut at han og noen kompiser hadde sneket seg ut når han var borte på overnatting. Der kjørte jeg ut og hentet midt på natten, og overnatting var uaktuelt på en stund.
Satt litt på spissen, hva om boligen begynner å brenne, og du/dere/brannvesen blir satt i en livsfarlig situasjon fordi det letes etter noen som ikke er der? Så er det selvsagt andre ting som også han skje, så det å holde seg hjemme på natten er et krav. Vi skal alltid vite hvor ungene er, de skal si ifra når de går noe sted. 

Anonymkode: a1055...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...