Gå til innhold

Datter som gjør som hun vil og ikke bryr seg om konsekvenser

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi er i ferd med å gi opp.

Hun bryr seg ikke om beskjeder om at det og det får hun ikke lov, hun gjør det likevel. Eksempel, hun går og tar is før middag (vi har ikke is hver dag altså), vi sier hun ikke får lov, hun svarer ikke og gjør det likevel, vi sier igjen at det får du ikke lov, ikke noe is før middag. Hun behandler oss som luft og tar is og går på stua og setter seg. Tar fra henne isen og setter porsjonen i fryseren og sier hun kan få etter middag. Hun blir sur og vil ikke spise middag. Er en del andre episoder og vi har prøvd å ta fra henne goder men hun sier hun ikke bryr seg for hun trenger ikke de tingene, vi tok fra lørdagsgodt en gang men det var greit sa hun for hun trengte ikke lørdagsgodt. Uansett hva slags konsekvenser vi gir så sier hun at hun ikke bryr seg og at det er helt greit. Hva gjør man da? Og spør vi om hun har tenkt over det hun har gjort og lært så bare smiler hun og sier nei. Er dette egentlig en normal måte å reagere på for et barn? Hun er 7 år.Noen tips? Andre her med lignende erfaring?

Anonymkode: b45d3...3a3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Du må bare finne ut av hva hun verdsetter. 

Personlig praktiserer jeg naturlige konsekvenser. Det er altså en sammenheng mellom "det gale" hun har gjort og konsekvensen. Det er for eksempel ikke naturlig at det å ikke rydde rommet fører til at hun ikke får lørdagsgodt. Men det å ikke rydde rommet kan føre til at du plukker opp alle lekene på gulvet og kaster dem fordi hun ikke klarer å holde det ryddig.

Det er også naturlig at når hun ikke klarer å vente til etter middag med å spise is, så kan dere heller ikke kjøpe is. Alternativt hvis det er flere barn, at isen må legges på øvre hylla/et annet sted. For det er jo helt naturlig når hun ikke klarer å vente! Da må isen bort.

Det at hun smiler og "ikke bryr seg" er nok bare at hun holder maska. Hun vil jo ikke at dere skal tro at dere har noen makt over henne. Hun tester grenser, og det er helt normalt i den alderen der. 

Det er bare å kjøre på med effektive konsekvenser hun bryr seg om. Hvis du ikke finner naturlige konsekvenser, så konsentrer deg heller om effektive konsekvenser. 

Her i huset praktiserer vi ikke tvungen spising, f.eks at hun ikke vil spise middag er ikke et problem. Men barna må vente til neste dag med å få mat i så fall da vi heller ikke praktiserer snacks / kveldsmat. Barna får ikke mat etter ønske, men etter rutine. Hvis de ikke spiser lunsj må de faktisk vente helt til middag (så fremt de er store nok til å skjønne det da).

Jeg ville i hvert fall aldri spart den isen hun forsyner seg av. Et barn skal ikke ha is hver dag, og hvis dere har sagt nei, skal isen i søpla. Ikke i kjøleskapet. Jeg ville som sagt ikke kjøpt is i det hele tatt, da. 

Anonymkode: ef807...d8d

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig vanlig, men innenfor normalen om det ikke er annet ved henne dere reagerer på.

Noen barn er bare ekstremt autonome, noen har en såkalt PDA-profil (pathological demand avoidance) - men denne er ofte assosiert med ulike typer nevroutviklingsforstyrrelser, noen har fått for lite grenser, noen har sinne som kommer til uttrykk gjennom pussig atferd osv. 

Anonymkode: 94279...05b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler hun is uten lov og du tar den så sier du ikke at hun kan få den etter middag.. Det er jo nesten som å belønne oppførselen. 

Anonymkode: 9b867...6cd

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg projisere veldig, så det er stor sjanse for at jeg bommer. Men jeg var likedan som barn.

Jeg var av den typen som ville være med og bestemme. Skulle jeg gjøre noe ville jeg forstå hvorfor, og bidra med å finne regler. Det er noen barn som ikke takler å få regler tredd over hodet, det føles urettferdig og også uforståelig. Jeg tok tidlig ansvar i mange sammenhenger og det kan være en bra ting. Det betyr ikke at ungen skal få bestemme alt selv, det kan være så enkelt som et behov for å forstå eller å inngå kompromiss. Det er en egenskap som kan utvikles og brukes på en konstruktiv måte.

En 7-åring begynner å danne en mer avansert personlighet enn hun har hatt tidligere, og det gjelder å se henne for den hun er og bidra til at hun får brukt egenskapene hun har på en bra måte. Så hvis du ser på det som nå danner et problem for familien, spør deg selv hva den andre siden av denne mynten er, hva er det positive ved dette personlighetstrekket og hvordan kan vi hjelpe henne å bruke det?

Er hun en selvstendig type som tar ansvar, organiserer og holder godt styr på ting? Da kan det være hun trenger å få ta del i hvordan familien skal "drives". Tror du det kommer fra en helt annen plass? Prøv å finn ut av det. Kanskje er det et behov for å hevde seg om hun føler seg forbigått eller urettferdig behandlet i en eller annen sammenheng.

Jeg tror ikke at all slik oppførsel er grensetesting. En 7-åring vet ofte hvor grensene går når de først er så heldig å ha grenser. Det handler ofte om noe mer avansert. Det fører likevel til at grenser brytes, og det blir "meg mot familien", og ting kan eskalere. Dere må vise henne at dere er på samme lag.

Anonymkode: 2f218...2c1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Stjeler hun is uten lov og du tar den så sier du ikke at hun kan få den etter middag.. Det er jo nesten som å belønne oppførselen. 

Anonymkode: 9b867...6cd

Dette! Jeg hadde kastet all isen i fryseren og ikke handlet inn mer på leeenge, hvis det der var en gjentakende hendelse. 

Anonymkode: a02ba...622

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med de som sier at isen blir belønning. Kast den. Det læres fort at det ikke lønner seg å ta is uten lov.

Anonymkode: 07e60...4cd

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om isen. Det virker som hun stoler mer på seg selv enn på dere. Som om hun ikke har tiltro til at dere vet bedre enn henne. Respekterer ikke dere og deres regler. Og er tydeligvis heller ikke redd for straff. Tror derfor ikke dere kommer så langt med å gi henne mer konsekvenser. 

Hvordan er forholdet ellers? Har dere en bra emosjonell tilknytning?

Anonymkode: 65df6...1ad

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte hengelås på fryserommet! Ingen andre enn mor og far kommer inn😁😁😁

Anonymkode: 9db0d...e73

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun hos venner og besteforeldre? Er hun slik bare med dere? 

Enig med andre her ar du belønner henne med is etter middag når du gir henne isen tilbake. Hun tester grenser og det er bra, og vanlig for alderen hennes. 

Kast isen. Ikke kjøp is. Ikke kjøp godteri. Ikke la henne se på tv. Kvitt dere med tvn- kanskje sett den på rommet deres? 

Liker hun å sykle, kvitt dere med sykkelen.

Ipad? Kvitt dere med ipaden. 

Vil hun ikke rydde rommet sitt så kast lekene hennes (eller sett dem i kjelleren). 

Spiser hun ikke middag, så må hun vente til frokost. Moren min sa alltid hvis jeg var sulten på kvelden at jeg kunne ta et tørt knekkebrød og et glass vann. 

Prøv å snakke med henne. Ta henne med til en psykolog hvis dette ikke hjelper ... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene93 skrev (9 timer siden):

Enig med andre her ar du belønner henne med is etter middag når du gir henne isen tilbake. Hun tester grenser og det er bra, og vanlig for alderen hennes. 

Kast isen. Ikke kjøp is. Ikke kjøp godteri. Ikke la henne se på tv. Kvitt dere med tvn- kanskje sett den på rommet deres? 

Vil hun ikke rydde rommet sitt så kast lekene hennes (eller sett dem i kjelleren). 

Spiser hun ikke middag, så må hun vente til frokost. Moren min sa alltid hvis jeg var sulten på kvelden at jeg kunne ta et tørt knekkebrød og et glass vann. 

Prøv å snakke med henne. Ta henne med til en psykolog hvis dette ikke hjelper ... 

Det går bra hos venner og besteforeldre. Er bare sånn hos oss.

Jeg må nok forandre på det ja. Men satte den inni igjen siden jeg syntes det var litt dumt å kaste en hel porsjon med is, men jeg kunne jo tatt den selv da etter middag. Vi har ikke is hver dag, men det hender.

Jeg mistenker jo selv at hun bare later som hun ikke bryr seg om konsekvenser siden hun sikkert ikke vil vise oss at hun blir påvirket av det, men jeg kan jo ikke vite det sikkert. Men usikker på om noe hjelper.

Ja, får snakke med henne foreløpig. Vet ikke om psykolog er nødvendig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 22.57):

Hun bryr seg ikke om beskjeder om at det og det får hun ikke lov, hun gjør det likevel. Eksempel, hun går og tar is før middag (vi har ikke is hver dag altså), vi sier hun ikke får lov, hun svarer ikke og gjør det likevel, vi sier igjen at det får du ikke lov, ikke noe is før middag. Hun behandler oss som luft og tar is og går på stua og setter seg. Tar fra henne isen og setter porsjonen i fryseren og sier hun kan få etter middag. Hun blir sur og vil ikke spise middag. Er en del andre episoder og vi har prøvd å ta fra henne goder men hun sier hun ikke bryr seg for hun trenger ikke de tingene, vi tok fra lørdagsgodt en gang men det var greit sa hun for hun trengte ikke lørdagsgodt. Uansett hva slags konsekvenser vi gir så sier hun at hun ikke bryr seg og at det er helt greit. Hva gjør man da? Og spør vi om hun har tenkt over det hun har gjort og lært så bare smiler hun og sier nei. Er dette egentlig en normal måte å reagere på for et barn? Hun er 7 år.Noen tips? Andre her med lignende erfaring?

Dere følger ikke opp grensene. Hvor er dere når dere sier hun ikke skal ta is? Sitter dere og roper det fra et eller annet sted?
Hun biter ikke på straffen deres, hvorfor skal dere straffe henne fremfor å gi henne konsekvenser? Å ta fra noen lørdagsgodt er helt idiotisk og hun er tydeligvis for smart for det uansett. 

Problemet med utydelighet i foreldrerollen er at barn delvis selv tar lederrollen. Og det høres ut som at det er her dere har havnet. Jeg anbefaler dere å lese dere opp så mye dere kan på foreldreskap og hvordan dere kan være kjærlige og tydelige ledere. 

Høres ut som at dere har kjeftet og straffet mye og samtidig ikke holdt grensene tydelig nok, så hun har stengt seg av som forsvarsmekanisme.

Anonymkode: e4cf6...f3f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 13.48):

Dette handler ikke om isen. Det virker som hun stoler mer på seg selv enn på dere. Som om hun ikke har tiltro til at dere vet bedre enn henne. Respekterer ikke dere og deres regler. Og er tydeligvis heller ikke redd for straff. Tror derfor ikke dere kommer så langt med å gi henne mer konsekvenser. 

Hvordan er forholdet ellers? Har dere en bra emosjonell tilknytning?

Anonymkode: 65df6...1ad

DETTE. Her er det et godt poeng.

Den som snakker om å ta fra sykkel, ipad osv. er HELT feil måte å gjøre det med en unge som skrur seg av!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 22.57):

6 åringen min begynte slik I sommer. Jeg fjernet favorittleker fra rommet og hn svarte "Jeg kan godt vise deg hvilke andre leker jeg liker og." Brydde seg ikke i det hele tatt. Det hjalp å prate med faren sa vet jeg ikke. Men etter sommeren har det roet seg noe. Uansett hvilke konsekvenser jeg ga her hjemme så var det i gang igjen like etterpå. 

Gjentok at her er det samme regler hver uke og uansett hva. Og at jeg kommer til å følge opp konsekvensene uansett hva. Og at jeg og far kommer til å ha tett dialog så slikt ikke skjer. 

Her var det masse fra å ødelegge ting med vilje, til å skade søsken, stjele på butikken, motsi alt, være frekk, lyve.. 

Anonymkode: 77021...51a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene93 skrev (10 timer siden):

Man skal ha jo straff tilknyttet handlingen, så å fjerne slike ting pga is er feil - mener helsestasjonen. Å si at barnet ikke får gjøre noe senere kan man heller ikke gjøre, for det skal være en naturlig konsekvens her og nå. Hjalp lite for meg å si at hn ikke får godteri førstkommende helg om hn ikke hørte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

DETTE. Her er det et godt poeng.

Den som snakker om å ta fra sykkel, ipad osv. er HELT feil måte å gjøre det med en unge som skrur seg av!

Så hvordan ville du (dere) henvendt dere til en unge som skrur seg helt av?

Er jo egentlig nøyaktig det ts spør om. Men ser ikke at noen har svart på det.

Riktige konsekvenser blir altså nevnt, men ingen har gode forslag til handling/tiltak når konsekvenser ikke funker.

Anonymkode: 05819...649

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

6 åringen min begynte slik I sommer. Jeg fjernet favorittleker fra rommet og hn svarte "Jeg kan godt vise deg hvilke andre leker jeg liker og." Brydde seg ikke i det hele tatt. Det hjalp å prate med faren sa vet jeg ikke. Men etter sommeren har det roet seg noe. Uansett hvilke konsekvenser jeg ga her hjemme så var det i gang igjen like etterpå. 

Gjentok at her er det samme regler hver uke og uansett hva. Og at jeg kommer til å følge opp konsekvensene uansett hva. Og at jeg og far kommer til å ha tett dialog så slikt ikke skjer. 

Her var det masse fra å ødelegge ting med vilje, til å skade søsken, stjele på butikken, motsi alt, være frekk, lyve.. 

Dette er ikke konsekvenser, dette er STRAFF. Foreldre som straffer barna sine får barn som ødelegger ting med vilje, skader søsken, stjeler på butikken, motsier alt, er frekke og lyver

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kutte ut skjerm er en hard men effektiv konsekvens for de aller fleste barn. Da gjerne med avtale med andre foreldre om at barna ikke skal ha tilgang på skjerm der heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et søsken som fikk nei til is før middag. Da far var utenfor verandadøren like etterpå gikk barnet å hentet seg en is, låste verandadøra og satte seg på en stol foran døra, spiste isen og stirret far i øynene. 

Etter det ble det ikke handlet mer is. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvordan ville du (dere) henvendt dere til en unge som skrur seg helt av?

Er jo egentlig nøyaktig det ts spør om. Men ser ikke at noen har svart på det.

Riktige konsekvenser blir altså nevnt, men ingen har gode forslag til handling/tiltak når konsekvenser ikke funker.

Som vedkommende skrev. Se på forholdet til foreldrene, hvordan er tilknytningen? Alle barn som oppfører seg "føkka" har foreldre som takler foreldrerollen mindre bra og har et dårlig tilknytningsmønster og f.eks. er reaktive (straff). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...