TBL12 Skrevet 9. oktober 2024 #21 Del Skrevet 9. oktober 2024 (endret) Sitat If your customer has paid value added tax a second time, you must reimburse them and make corrections. If you do not provide your VOEC number digitally after 1 January 2024, your customer can be charged with value added tax a second time when the goods cross the border. It is your responsibility to correct and refund the value added tax that your customer paid in connection with their purchase. You are also responsible for documenting the refund of the value added tax, and you can then deduct this refund in your next quarterly report. You must also obtain documentation from your customer showing that they have paid value added tax a second time when the goods crossed the border. https://www.skatteetaten.no/en/business-and-organisation/vat-and-duties/vat/foreign/e-commerce-voec/sending-goods-under-the-voec-scheme/ Endret 9. oktober 2024 av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #22 Del Skrevet 9. oktober 2024 TBL12 skrev (3 timer siden): Å skrive VOEC nr i adressefelt er ikke nok, pakken må ha en korrekt elektronisk forhåndsmelding slik jeg har forstått. Å skrive i adressefeltet var en måte når VOEC ordningen var helt ny. Flere rapporterer at AliExpress sender Choice varer korrekt, men ikke alltid. Det virker som det er en ukjent sammenheng i hva som faktisk feiler. AliExpress virker lite interessert i å rette feilen. Her er en beskrivelse av hvordan det skal gjøres. Finnes også på engelsk: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/sending-av-pakker-i-voec-ordningen/ Da har jeg tydeligvis vært heldig siden jeg aldri har fått krav etter at jeg starta med det. Anonymkode: 10854...981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #23 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har bestilt masse fra Aliexpress og har aldri fått noe krav fra posten etter at jeg skrev voec nr i adresselinjen, om det er tilfeldig vet jeg ikke. Men jeg er nøye på å bestille Choice varer, og da tror jeg det er Aliexpress som arrangerer frakten, så det kan være derfor det er i orden når pakkene kommer til norge. Anonymkode: 10854...981 det er nettopp choice-shipping jeg har fått toll på. Jeg tror det er fordi de sender så fort, og flere pakker i en pakke, at varene kommer til fortolling før tollmeldingen rekker å komme frem. Selv om det står voec-nummer og MVA spesifisert på pakken, gjelder ikke de lengre, fra 1. januar 2024 er det bare digital melding som gjelder. Den digitale meldingen må posten få og registrere, før pakken ankommer Norge. Anonymkode: ce12e...0d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #24 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det må du ta opp med de på Stortinget. Posten/fortolling gjør bare som de har fått beskjed om. Anonymkode: 7e60e...462 Jobber du i posten eller? Du skjønner at oppleves svært firkantet, da det står både Voec melding fra pakken og mva, som er betalt, men posten veger å se bort fra disse fordi de ikke har fått en digital forhånd sendt registrering. Og det er også relativt ny regel, kom i kraft 1. januar 2024 og etter det har problemer startet. Anonymkode: ce12e...0d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lt.Dan Skrevet 9. oktober 2024 #25 Del Skrevet 9. oktober 2024 Det er her du må ha litt bein i nesa og ikke være "dumlydig" når den ekstra regninga kommer. Det eneste som skjer om du ikke betaler regninga fra posten, er at dem forlanger at du heretter henter utenlandssendingene på postkontoret om du mottar momsbelagte varer i ettertid. Forsendelser der avsender i utlandet har registrert voec korrekt, kommer rett i postkassa som vanlig. Aberet er at de pakkene som har forkødda moms informasjon må gå i retur for så å bli sendt på nytt fra selger, evt kreve pengene tilbake pga ikke levert i henhold til avtale (at moms allerede skal være betalt for å slippe fordyrende gebyrer) og bestille på nytt før orginal avsender har mottatt retur enda. Personlig har jeg både voec nummer til aliexpress i adressefeltet mitt OG formaner selger i "message to seller" at voec nummer og elektronisk moms informasjon skal inkluderes i "customs decleration" på pakken som sendes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå