AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #1 Del Skrevet 5. oktober 2024 Jeg leser på hunderaser på NKK rasestandard rasevelger. Er alle gjeterhunder vakthunder og noen vokt? Ser sånn ut. Enten varslere eller gårdshunder. Anonymkode: a60c5...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #2 Del Skrevet 5. oktober 2024 Det har, over lang tid, vært vanlig for eiere å ønske varsling når noen dukker opp på eiendommen. Noen hunderaser er mer vokale enn andre såklart. Varsling (og kanskje noe vokt) er ganske normalt blant de aller fleste hunder, så det vil bli en treningssak uansett rase. Hunder som er mer skeptiske til fremmede vil vokste og varsle, hunder som er glad i "alle" vil varsle uten å vokte noe særlig. Lærer man hunden til å ikke varsle eller vokte, vil man unngå det. Gjeterhunder er bjeffete av seg (om man ikke trener spesifikt på å minske det) så det er sikkert lett for dem å bli varslere. Akkurat vokt har jeg ikke merket noe særlig av, da de pleier å være menneskjekjære, og noe følsomme. Men jeg tror ikke jeg har møtt en eneste hund som ikke varsler. Unntaket er retrievere som bærer noe i munn mens de hilser. Selv selskapshunder (bichon, malteser o.l.) vil varsle når det kommer fremmede på besøk Anonymkode: 2526c...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det har, over lang tid, vært vanlig for eiere å ønske varsling når noen dukker opp på eiendommen. Noen hunderaser er mer vokale enn andre såklart. Varsling (og kanskje noe vokt) er ganske normalt blant de aller fleste hunder, så det vil bli en treningssak uansett rase. Hunder som er mer skeptiske til fremmede vil vokste og varsle, hunder som er glad i "alle" vil varsle uten å vokte noe særlig. Lærer man hunden til å ikke varsle eller vokte, vil man unngå det. Gjeterhunder er bjeffete av seg (om man ikke trener spesifikt på å minske det) så det er sikkert lett for dem å bli varslere. Akkurat vokt har jeg ikke merket noe særlig av, da de pleier å være menneskjekjære, og noe følsomme. Men jeg tror ikke jeg har møtt en eneste hund som ikke varsler. Unntaket er retrievere som bærer noe i munn mens de hilser. Selv selskapshunder (bichon, malteser o.l.) vil varsle når det kommer fremmede på besøk Anonymkode: 2526c...764 Så det er fint om hundene varsler eierne? Anonymkode: a60c5...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 6. oktober 2024 #4 Del Skrevet 6. oktober 2024 Islandshunden er et godt eksempel på vokter og gjeter "i ett". De ble brukt til å passe på gården, og varsler ved fare men også for å skremme vekk rovdyr. Samt at de gjeter. Islandshunden min står gjerne å bjeffer ut i lufta for å skremme alle våre fiender. Mens border collien er vel en litt mer ren gjeter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det er fint om hundene varsler eierne? Anonymkode: a60c5...e4b Vel, i teorien er varsling en fin ting, men det spørs veldig på eierne og bosituasjon... Bor man i et tett eller travelt nabolag er det kanskje ikke så moro med en hund som varsler på alle som går forbi, men bor man i frittstående enebolig er det ikke negativt med en hund som sier ifra når det dukker opp folk🙂 Fint alarmsystem! Gårdshunder får også i oppgave om å beskytte andre dyr fra rovdyr, og da blir varslingen mer av en advarsel til rovdyret om at den nærmer seg territoriet deres Anonymkode: 2526c...764 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 6. oktober 2024 #6 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så det er fint om hundene varsler eierne? Anonymkode: a60c5...e4b Ja, om det er det du er ute etter i en hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #7 Del Skrevet 6. oktober 2024 PurpleTuliip skrev (1 time siden): Ja, om det er det du er ute etter i en hund. Men det er omtrent alle hunder som varsler så umulig å unngå. Anonymkode: a60c5...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 6. oktober 2024 #8 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men det er omtrent alle hunder som varsler så umulig å unngå. Anonymkode: a60c5...e4b Ja, hvis ikke du lærer hunden din at den ikke skal det da. Personlig holder jeg meg unna gruppe fem hunder fordi de er kjent for å varsle. Jeg har selv hatt gruppe 2, 9 og 10 hund. Ingen av de fikk lov til å drive å bjeffe på alt og ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Del Skrevet 6. oktober 2024 usikre og nervøse hunder er det mange av, særlig de små som bjeffer som et helvette. Og det er eierene sin skyld. Anonymkode: fb648...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #10 Del Skrevet 6. oktober 2024 Min blandingshund varslet ikke på annet enn dørklokken. Jeg var husredd, så jeg øvde inn bjeff på kommando. Anonymkode: 5e90f...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #11 Del Skrevet 7. oktober 2024 yamask skrev (21 timer siden): Islandshunden er et godt eksempel på vokter og gjeter "i ett". De ble brukt til å passe på gården, og varsler ved fare men også for å skremme vekk rovdyr. Samt at de gjeter. Islandshunden min står gjerne å bjeffer ut i lufta for å skremme alle våre fiender. Mens border collien er vel en litt mer ren gjeter. Er det kun border collie av gjeterhundene som ikke varsler? Redd de blir for aktive for meg. Anonymkode: a60c5...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 7. oktober 2024 #12 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det kun border collie av gjeterhundene som ikke varsler? Redd de blir for aktive for meg. Anonymkode: a60c5...e4b Det er jeg litt usikker på. Men jeg kjenner både en shetland sheepdog og en australsk gjeterhund som ikke bjeffer noe særlig, men det er nok individuelt. Sånn er det med de fleste. Feks bjeffer og varsler foreldrene til hunden min mye mer enn min. Også har det litt med aktivitetsnivå å gjøre. Merker godt på min om han er understimulert for da blir instinktene mye sterkere og rullgardina går helt ned. Så må liksom passe på å gi ham gode turer og mye hjernetrim. Om du ser etter en hund som ikke varsler hadde jeg kanskje gått for noe annet enn gjeter. Det er krevende brukshunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #13 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er det kun border collie av gjeterhundene som ikke varsler? Redd de blir for aktive for meg. Anonymkode: a60c5...e4b Forskjellen er at border collien ikke bjeffer og napper når de gjeter, men stirrer. Så massevis av bjeffing er ikke like naturlig hos dem som hos andre gjetere. De kan såklart varsle og bjeffe, men det blir mer av en vane- og treningssak enn genetikk. Uansett hvilken rase du velger så blir det noe du må trene på fra dag 1. En helt lydløs hund får du ikke Mtp aktivitetsnivå er kort- og langhårs colliene greie valg, men selvsagt noe lyd i dem. Eller så kan du se på andre grupper enn gjetere? Døve hunder kunne kanskje vært et valg? De reagerer i det minste ikke på lyd Anonymkode: 2526c...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå