Bacteria Skrevet 5. oktober 2024 #141 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vasker kun med lunket vann på vevet mellom kjønnsleppene og i rumpa. Bruker mild såpe i lysken og på det hårete området på kjønnsleppene og venusberget. Smører med fet salve på vevet på/i mellom kjønnsleppene etter dusj/vask pga kronisk hudsykdom der (lichen sclerosis). K35 Anonymkode: db30c...5e4 Lichen sclerosis? Auda. Her har jeg også et personlig tips: Slutt og drikk lettbrus, om du gjør det. Høres rart ut, men hjalp må meg.Oppdaget det helt tilfeldig.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #142 Skrevet 5. oktober 2024 Bruker Asan og har gjort det siden jeg var et barn, jeg fikk jo opplæring av moren min i hvordan man vasker seg. Dessverre har svært mange kvinner misforstått rådet «ikke bruk såpe innvendig, skjeden er selvrensende» og tror at det betyr at man ikke skal vaske underlivet med såpe. Man skal ikke vaske INNE I SKJEDEN med såpe, men alt rundt bør absolutt vaskes med såpe minimum noen ganger i uken. På samme måte som at menn feks trekker forhuden tilbake og vasker godt bør vi også vaske godt feks innenfor kjønnslepper/inni andre hudfolder. Det kommer så mye utflod og svette og avføringsbakterer ut i underlivet at det er helt absurd at ikke mange trekker denne logiske slutningen selv. Og til disse som sier at «jeg bruker bare vann og er ren», nei. På samme måte som at kun vann ikke fjerner svettelukt under armene så fjerner det heller ikke lukten av et urent underliv. Men man lukter kanskje vanskelig dette selv, både fordi man sjeldent lukter på sitt eget underliv og fordi man blir vant til sin egen (u)lukt. Gå for en mild og parfymefry såpe du TS. Det finnes også ekstra milde såper på feks apoteket som er fine. I perioder har jeg også brukt såper beregnet på babyer, det fungerer også veldig fint. Anonymkode: f59ee...9eb 1 4
Littforironisk Skrevet 5. oktober 2024 #143 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Utflod, blod, sebum, sæd, svette, avføring. Nei. Anonymkode: cbfc4...d9d Ja, selvfølgelig kan vann vaske bort alt det der – utflod, blod, sebum, sæd, svette og til og med avføring! Vann er som en magisk støvsuger for kroppen. Du trenger ikke såpe, for kroppen har sitt eget forsvarssystem som fikser mye av jobben selv. Når du skyller med vann, sier kroppen bare "takk og farvel" til alt det du ikke vil ha der. Vannet glir over huden som en usynlig rengjøringshjelp, tar med seg alt og etterlater deg ren. Ingen såpe, ingen problemer, bare vann som gjør jobben uten å kødde med pH-en din! 2
Hateridioter Skrevet 5. oktober 2024 #144 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruker Asan og har gjort det siden jeg var et barn, jeg fikk jo opplæring av moren min i hvordan man vasker seg. Dessverre har svært mange kvinner misforstått rådet «ikke bruk såpe innvendig, skjeden er selvrensende» og tror at det betyr at man ikke skal vaske underlivet med såpe. Man skal ikke vaske INNE I SKJEDEN med såpe, men alt rundt bør absolutt vaskes med såpe minimum noen ganger i uken. På samme måte som at menn feks trekker forhuden tilbake og vasker godt bør vi også vaske godt feks innenfor kjønnslepper/inni andre hudfolder. Det kommer så mye utflod og svette og avføringsbakterer ut i underlivet at det er helt absurd at ikke mange trekker denne logiske slutningen selv. Og til disse som sier at «jeg bruker bare vann og er ren», nei. På samme måte som at kun vann ikke fjerner svettelukt under armene så fjerner det heller ikke lukten av et urent underliv. Men man lukter kanskje vanskelig dette selv, både fordi man sjeldent lukter på sitt eget underliv og fordi man blir vant til sin egen (u)lukt. Gå for en mild og parfymefry såpe du TS. Det finnes også ekstra milde såper på feks apoteket som er fine. I perioder har jeg også brukt såper beregnet på babyer, det fungerer også veldig fint. Anonymkode: f59ee...9eb Kun vann fjerner svettelukt under armene hos meg.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #145 Skrevet 5. oktober 2024 Bacteria skrev (8 minutter siden): Lichen sclerosis? Auda. Her har jeg også et personlig tips: Slutt og drikk lettbrus, om du gjør det. Høres rart ut, men hjalp må meg.Oppdaget det helt tilfeldig. En helvetes sykdom ja. Takker for tips! Drikker ikke så mye brus, men når jeg gjør det er det tilfeldig om det er lettbrus eller ikke. Men alle tips tas imot med takk. En diagnose man snakker for lite om… Anonymkode: db30c...5e4 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #146 Skrevet 5. oktober 2024 Stor pike skrev (1 time siden): Hvordan får du bæsj på musa? Alle mus bæsjer. rotter også. Anonymkode: 78013...3f8
Sugerøret Skrevet 5. oktober 2024 #147 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei damer, hva bruker dere til å vaske dere nedentil? Jeg har alltid brukt vanlig dusjsåpe og det har gått greit. Nå har jeg kommet i overgangsalderen og får kløe og svie av det. Tar gjerne imot råd om noe som er skånsomt men som man samtidig føler seg ren av. Anonymkode: 258fb...ca3 Tørre slimhinner. Snakk med lege/gyn
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #148 Skrevet 5. oktober 2024 Dusjsåpe er for basisk, og nedi der skal miljøet være surt for å hindre sopp. Jeg bruker derfor litt Lactacyd intimsåpe e.l. for å få det surt nok. Anonymkode: 7b420...dde
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #149 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vann er det beste man kan bruke, klart man blir ren! Anonymkode: 0e5d8...080 Vann løser ikke opp fett (binder ikke fettstoffer og mye annet) så det er nok veldig lurt å bruke litt mer enn bare lunkent vann….. 🙄🤦♀️🙇♀️ Anonymkode: 1eca4...706 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #150 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at dersom man ofte er plaget med at det lukter sur mus når man er på offentlige toaletter, så burde man vurdere om det virkelig er andre som lukter sur mus. Anonymkode: e65c5...0b6 🤣🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: 3f584...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #151 Skrevet 5. oktober 2024 Asan her, alltid brukt og aldri reagert på det. Vasker selvsagt ikke inni (det er det vel ingen som gjør, egentlig rart å presisere på det), men indre/ytre kjønnslepper og andre folder. Anonymkode: d6936...17b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #152 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Asan her, alltid brukt og aldri reagert på det. Vasker selvsagt ikke inni (det er det vel ingen som gjør, egentlig rart å presisere på det), men indre/ytre kjønnslepper og andre folder. Anonymkode: d6936...17b Samme her bare at jeg bruker Lactacyd. Prøvde en periode å vaske med bare vann men jeg stinker jo svette nedentil om jeg ikke bruker såpe. Anonymkode: 741d8...7b0
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #153 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ikke rart det lukter sur mus på offentlige toaletter med alle som spyler litt med vann mellom kjønnsleppene😨 samler seg smuss, urin, serum der, løses dårlig opp med vann.. vasker alt utenom skjeden med asan eller lactacyd daglig, ellers lukter det sterkt kjønn og lyskesvette Anonymkode: e7636...23a Aldri kjent lukt av sur mus på noen off toaletter -hvis det lukter er det for noen har bommet på toalettet, heller ikke merket lukt av tiss og bæsj av kollegaer. Lurer på om det kanskje er noen overdrivelser i kommentarfeltet her😂selv vasker jeg med vann og det vil vel evt renne litt dusjsåpe nedentil når jeg gnir såpe på resten av kroppen. Jeg har aldri luktet spesielt tiss, bæsj eller sur mus til vanlig, men om jeg hadde luktet «sterkt kjønn» og «lyskesvette» så hadde jeg kanskje revurdert det. Jeg svetter svært lite, er kanskje derfor. Anonymkode: aabbb...8fd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #154 Skrevet 6. oktober 2024 Rent vann. Er det behov for mer bruker jeg jordnøttolje, som er naturlig antiseptisk, og ikke skaper irritasjon eller ubehag. Anonymkode: 7d874...e83
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #155 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Altså bakterier vandrer jo fra baken til fronten og rundt. Folk er rimelig naive hvis de tror de kun har bæsjebakterier i rompa. Kvinner får ofte uvi også av bakterier fra underlivet. Fra HELE underlivet altså. Derfor er det viktig å bruke mer enn vann. Vann er ikke rent. Hvis det var det så hadde vi ikke trengt å sterilisere det både en og to ganger I helsevesenet. Vi kunde bare tatt direkt fra kranen. Såpe døder bakterier, det var derfor det ble lagd. Og ja noen bakterier er gode, de bakteriene er inne i vaginaen. Hvis du lar være å sprute såpe oppi vaginaen så er du good to go. En mild såpe er helt fint. Anonymkode: 9cbd6...2c9 Du trenger ikke snakke om å være naiv for der var det mye feil! Vann er i de fleste tilfeller rent i dagens Norge . Men det er forskjell på "å være ren" og at det er *sterilt rent".Et underliv skal selvsagt ikke være sterilt. Såpe dreper ikke bakterier men den lødner de ,binder de til vannet og gjør at når vi skyller oss etter å ha såpa oss inn så forsvinner bakterier og virus bort fra huden. Skal man,som man bare trenger hvis man skal foreta kirurgiske inngrep på andre, vær steril så bruker man sprit/antibac. Anonymkode: 0e5d8...080 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #156 Skrevet 6. oktober 2024 Hateridioter skrev (12 timer siden): Hva med Vivag? Tester de på dyr? Nei anbefaler dyrevennlig appen! Så kan man se på sminke, vaskemidler og alt i mellom Anonymkode: ce0ec...9be
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #157 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei anbefaler dyrevennlig appen! Så kan man se på sminke, vaskemidler og alt i mellom Anonymkode: ce0ec...9be Men jeg er ikke oppdatert, asan har tydeligvis sluttet eller endelig svart på henvendelsene (så de tester ikke) Anonymkode: ce0ec...9be
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #158 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Forstår godt at mange menn mener at damer lukter reker , tang og tare når de kun skyller seg med vann 🤮🤮🤮🤮🤮 Anonymkode: 78013...3f8 Damer som lukter reker har et underlivsproblem som trenger medisinsk behandling. Bakteriell vaginose løses ikke med såpe. Anonymkode: fd988...146 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #159 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du er jo full av ekle bakterier som ikke går bort ved bruk av vann, men det plager heldigvis ikke oss andre 😊 Anonymkode: 8e9d8...fed Plager verken meg eller noen jeg har vært sammen med. Vi skal faktisk ha bakterier i underlivet. Anonymkode: fd988...146 2
Etk Skrevet 6. oktober 2024 #160 Skrevet 6. oktober 2024 (endret) Kun vann! Har aldri problemer nedentil etter jeg slutta med såpe! Endret 6. oktober 2024 av Etk 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå