Gå til innhold

Kvinner, vaske seg nedentil

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja. 

Selvfølgelig bruker jeg såpe på hendene. Hendene mine er kontaktpunkt mellom dørhåndtak, varer i butikken, andre mennesker etc. De vaskes så bakteriene dør. 

Når gned du underlivet ditt langs et rekkverk i offentligheten sist?

ja. Ja. Les over. 

Anonymkode: 6976c...341

Man skal selvfølgelig bruke intimsåpe i rumpa. Spør en gynekolog.

Anonymkode: efd29...301

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lysken er absolutt en del av underlivet. Underlivet er området rundt de ytre kjønnsorganene. 

Anonymkode: a48af...d94

Lysken er overgangen mellom underlivet og låret. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kjenner ei som sier hun vasker seg med klut og vann. Kun det. Trenger jeg å si at hun stinker? Selv sier hun at hun lukter f..... Hun lukter urin, bæsj og annet.

Selv bruker jeg alltid dr greve eller en parfymefri såpe. Jeg har prøvd å bare bruke vann, og fikk klager fra kolleger på at det stinket etter 3 uker, så aldri mer.

Fra gammelt av kokte de avkok fra kjerringrokk urt og hadde i badebalje og vaskeskål når både kvinner og menn skulle bade og vaske seg. Kun vann var altså ikke nok. Tross alt dannes det fettlag på hud og utvendige hinner som ikke går bort ved bare vann.

Anonymkode: c3dd4...c18

Jeg bruker kun vann, og stinker ikke. Hvis underlivet ditt lukter så sterkt at kollegaene dine merker det, så bør du komme deg til gynekolog. 

https://nhi.no/kroppen-var/kropp/underlivshygiene-rad

Anonymkode: fd988...146

• Liker 12
Skrevet

Vaskeoljen fra Aco sin intimserie. Kjøpes på Apotek. Den er veldig bra for de som er tørr. Ved f.eks overgangsalder eller ved kreftbehandling/stråling etc. Kan brukes av alle egentlig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

De som sbarer noe annet enn vann har trodd på såpeprodusentenes reklamer. 

Man trenger bare vann. Man blir ren av vann. Alt annet er bare tøys. 

Anonymkode: 6976c...341

Jeg bruker dusjolje etter anbefaling fra gynekolog.

Anonymkode: 9cbd6...2c9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vann. Man skal aldri bruke såpe i underlivet, særlig ikke vanlig såpe. 

🤢

På slimhinnene. 

Ellers vasker man seg med såpe.

Akkurat som du renser ansiktet, men ikke vasker munnen. 

Anonymkode: 40a26...79d

• Liker 4
Skrevet (endret)

Mildt sagt sjokkert over at noen kun vasker seg med vann der nede. Wtf!
Og kun vann også bak?! Wtf x2! 

Bruker den såpen som er tilgjengelig om jeg er tom for intimvask.Kun vann gjør ikke rent. Ville følt meg uren. 

Ikke at man burde trenge NHI her.. men;

« 

Anbefalt hygiene

For å opprettholde eller bedre miljøet i skjeden anbefales følgende:

• Vask underlivet og de ytre kjønnsorganene forsiktig kun utenfra med vann og mild uparfymert såpe hver dag
  • Under mensen kan du ha behov for vask oftere enn én gang daglig.»

Sier vel seg selv at man ikke vasker selve skjeden med såpe… 

Endret av pocahontas88
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lysken er absolutt en del av underlivet. Underlivet er området rundt de ytre kjønnsorganene. 

Nei. Det er overgang mellom lår og bekken, et område som fint tåler såpe. Underlivet (som rengjøres) består av kjønnslepper, klitoris, og skjeden. Ikke lysken. 

• Liker 3
Skrevet
pocahontas88 skrev (Akkurat nå):

Bruker den såpen som er tilgjengelig om jeg er tom for intimvask.Kun vann gjør ikke rent. Ville følt meg uren. 

« 

Anbefalt hygiene

• Vask underlivet og de ytre kjønnsorganene forsiktig kun utenfra med vann og mild uparfymert såpe hver dag

https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/intim-og-underliv/intimpleie/a/A607#:~:text=Det er ikke nødvendig med,4) til vask av underlivet.

"Vask av underlivet med vann, såpe og vaskeklut skal kun gjøres på utsiden. Innvendig vask kan øke risikoen for underlivsproblemer som utflod og svie. Skjeden renser seg selv innvendig gjennom den naturlige utflod. I skjeden finnes det bakterier som har som oppgave å holde skjeden ren, og som ikke bør vaskes bort."

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

🤢

På slimhinnene. 

Ellers vasker man seg med såpe.

Akkurat som du renser ansiktet, men ikke vasker munnen. 

Anonymkode: 40a26...79d

Munnen  var da et dårlig eksempel, øyeballen hadde vært bedre 🤣 jeg børster i hvert fall tennene og skylle med listerine... 

Anonymkode: 9cbd6...2c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/intim-og-underliv/intimpleie/a/A607#:~:text=Det er ikke nødvendig med,4) til vask av underlivet.

"Vask av underlivet med vann, såpe og vaskeklut skal kun gjøres på utsiden. Innvendig vask kan øke risikoen for underlivsproblemer som utflod og svie. Skjeden renser seg selv innvendig gjennom den naturlige utflod. I skjeden finnes det bakterier som har som oppgave å holde skjeden ren, og som ikke bør vaskes bort."

Og poenget er? 

Kun vann er ikke nok for vask av underlivet, nei.

Hadde brukt HVILKEN som helst såpe om intimvask ikke hadde fantes. 
Skjønner ikke folk forskjell på skjeden og underlivet? Man vasker underlivet med vann OG såpe. 

• Liker 4
Skrevet

Bruker intimsåpe, lactacyd eller vivag. Får sopp om jeg bruker bare vann..

Anonymkode: 3bb1f...98e

Skrevet

Jeg bruker vanlig parfymefri dr.greve dusj såpe.

Anonymkode: 76000...d42

Skrevet
pocahontas88 skrev (9 minutter siden):

« 

Anbefalt hygiene

Sier vel seg selv at man ikke vasker selve skjeden med såpe… 

Huff, jeg har allerede prøvd dette, men selv etter at jeg svarte er det folk som fortsatt sverger til bare vann. Typisk her inne at man er så sikker på at man sitter med fasit, så å lese noe andre sine innlegg - nei det gidder vi ikke 😅 Tror vi må sitere hver og en her jeg, for at det skal synke inn !

• Liker 3
Skrevet

Sjokkert over hvor mange som bare bruker vann. 

Jeg har brukt vanlig såpe inntil det siste året🫣 Gått over til intimsåpe nå heldigvis, men vanlig såpe er også bedre enn vann i min bok. Naturligvis ikke INNI kroppen, trodde det sa seg selv😬

Anonymkode: 91719...194

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hateridioter skrev (51 minutter siden):

Lysken er overgangen mellom underlivet og låret. 

https://sml.snl.no/underliv

Underliv er et alminnelig uttrykk for området omkring de ytre kjønnsorganene (regio pubica).

image.jpeg.0fbf302c34d087bec13806a2dbca0064.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjokkert over hvor mange som bare bruker vann. 

Jeg har brukt vanlig såpe inntil det siste året🫣 Gått over til intimsåpe nå heldigvis, men vanlig såpe er også bedre enn vann i min bok. Naturligvis ikke INNI kroppen, trodde det sa seg selv😬

Anonymkode: 91719...194

Så hva om folk bare bruker vann? Går det ut over deg på noen som helst måte?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei damer, hva bruker dere til å vaske dere nedentil? Jeg har alltid brukt vanlig dusjsåpe og det har gått greit. Nå har jeg kommet i overgangsalderen og får kløe og svie av det. Tar gjerne imot råd om noe som er skånsomt men som man samtidig føler seg ren av. 

Anonymkode: 258fb...ca3

Du trenger bare vann. Du tørker ut slimhinnene ved å bruke såpe. Og du bruker vanlig såpe og ikke intimsåpe til og med. Om du på død og liv ønsker å bruke såpe så bruk nå ihvertfall intimsåpe

• Liker 2
Skrevet
Hateridioter skrev (Akkurat nå):

Det er fortsatt en del av underlivet, selv om det grenser til låret :) Det er ikke en del av låret. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...