Gå til innhold

Kvinner, vaske seg nedentil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei damer, hva bruker dere til å vaske dere nedentil? Jeg har alltid brukt vanlig dusjsåpe og det har gått greit. Nå har jeg kommet i overgangsalderen og får kløe og svie av det. Tar gjerne imot råd om noe som er skånsomt men som man samtidig føler seg ren av. 

Anonymkode: 258fb...ca3

Vasker med daglig med intimserviett.

Dusjer noen ganger i uken, har en tilstand nedentil som gjør at såpe ikke er så bra.

Anonymkode: 0547f...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ei som sier hun vasker seg med klut og vann. Kun det. Trenger jeg å si at hun stinker? Selv sier hun at hun lukter f..... Hun lukter urin, bæsj og annet.

Selv bruker jeg alltid dr greve eller en parfymefri såpe. Jeg har prøvd å bare bruke vann, og fikk klager fra kolleger på at det stinket etter 3 uker, så aldri mer.

Fra gammelt av kokte de avkok fra kjerringrokk urt og hadde i badebalje og vaskeskål når både kvinner og menn skulle bade og vaske seg. Kun vann var altså ikke nok. Tross alt dannes det fettlag på hud og utvendige hinner som ikke går bort ved bare vann.

Anonymkode: c3dd4...c18

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her praktiseres mer eller mindre «fri busk», og den blir svett. I tillegg daglig utflod, og enda mer mensblod som fester seg, også avføring i tillegg. Jeg er kommet i alderen hvor jeg lekker også, og bruker innlegg for å ta litt av det. Nei her brukes intimsåpe på de ytre områdene så jeg slipper kløe og ubehag. Vann er ikke nok her. 
Jeg kjøper en rimelig en på Normal. Husker ikke navnet. 

Anonymkode: b9812...45b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor de ytre kjønnsleppene skal man ikke bruke såpe. Alt utenfor kan man bruke såpe på. Anus, kjønshår og lysken kan fint vaskes med mer enn bare vann.

Anonymkode: 421f5...f9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vasker med daglig med intimserviett.

Dusjer noen ganger i uken, har en tilstand nedentil som gjør at såpe ikke er så bra.

Anonymkode: 0547f...300

Intimserviett er ikke bedre enn såpe.

Anonymkode: c3dd4...c18

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi snakker om underliv, ikke hender og hår. Man skal ikke bruke såpe i underlivet, det er en helt annen ph der. 

Anonymkode: fd988...146

Underlivet består av mange forskjellige deler. Det virker som om du har ganske mangelfull kunnskap her. Går helt fint for de aller fleste å bruke en mild dusjolje på venusberget, bikinilinjen og de ytre kjønnsleppene under. Samt anus. Her er ph-nivået mer som resten av huden. Det er inni selve kjønnet og i sjeden man har en annen ph og ikke bør bruke noe annet en vann eller eventuelt intimvask. 

Bruker du bare vann på de ytre områdene + anus så blir du jo ikke ren. Renere kanskje, men ikke helt ren. Vann løser ikke opp fettholdig smuss, fjerner ikke svette helt, avføringsbakterier er det jo også tvilsomt om du får tatt knekken på. Det er derfor man blir anbefalt å såpe henda godt inn i minst 30 sekunder, for å fjerne blant annet e-colli bakterier som kommer fra avføring.

Og det er helt greit for meg om du ikke bryr deg om å være ren i privatområdet, men du trenger ikke komme med feilinformasjon.

Anonymkode: 90f22...a2f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker med vann hver dag, og bruker intimsåpe (Coop Änglamark) når jeg dusjer (dusjer ikke hver dag på grunn av tørr og atopisk hud) eller hvis jeg av en eller annen grunn føler meg litt ekstra ufresh. Da jeg hadde mensen, brukte jeg alltid intimsåpe når jeg vasket meg nedentil, for da følte jeg at jeg trengte det lille ekstra for å føle meg fresh.
Prøvde en periode "dusjolje" for underlivet, men det ble det bare kløe og irritasjon av, så det måtte jeg slutte med.

Anonymkode: e65c5...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Intimserviett er ikke bedre enn såpe.

Anonymkode: c3dd4...c18

Jo det er de.

Serviettene brukes ved daglig intimhygiene, og spesielt ved skifte av bind/tamponger o.l. Intimserviettene er såpefrie, uparfymerte, fuktighetsbevarende og har en lav pH-verdi som bidrar til å opprettholde en naturlig balanse i underlivet. De brukes direkte på underlivet, og det er ikke nødvendig å skylle med vann.

Anonymkode: 0547f...300

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på en ting. Bruker mange intimserviett før gynekologisk undersøkelse?

 

Anonymkode: 4d4c9...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Oi, tror jeg ville følt at jeg luktet av bare vann? Ts

Anonymkode: 258fb...ca3

Og hva lukter vann?rent!

Anonymkode: 0e5d8...080

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts. Prøv med en intimsåpe eller intimolje. Kroppen min liker best Asan sine.

Anonymkode: 421f5...f9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Dr. Greve morgen og kveld og har vel gjort det i 20 år, og har aldri hatt noe trøbbel. Sover naken for lufting og bruker bomullsundertøy med 0 % syntetiske stoffer. Tisse og skylle med rent vann rett etter sex. 

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurte på en ting. Bruker mange intimserviett før gynekologisk undersøkelse?

 

Anonymkode: 4d4c9...2db

ja.

Anonymkode: 0547f...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja.

Anonymkode: 0547f...300

ok, tenkte på å ta med det neste gang jeg skal dit. Er kanskje ikke så uvanlig.

Anonymkode: 4d4c9...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ok, tenkte på å ta med det neste gang jeg skal dit. Er kanskje ikke så uvanlig.

Anonymkode: 4d4c9...2db

Alltid gjort det, ingen gyn som har reagert på det så regner med det er vanlig. Jeg har mye utflod så har ikke lyst å ligge der med utfloden rett i synet, og de skal jo "inn" å kikke uansett og da ser uansett utfloden hvis den er viktig.

Anonymkode: 0547f...300

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lurte på en ting. Bruker mange intimserviett før gynekologisk undersøkelse?

 

Anonymkode: 4d4c9...2db

Ja, er alltid innom doen på legesenteret og tar en runde med intimservietter, før GU. 

Anonymkode: 56f94...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjenner ei som sier hun vasker seg med klut og vann. Kun det. Trenger jeg å si at hun stinker? Selv sier hun at hun lukter f..... Hun lukter urin, bæsj og annet.

Selv bruker jeg alltid dr greve eller en parfymefri såpe. Jeg har prøvd å bare bruke vann, og fikk klager fra kolleger på at det stinket etter 3 uker, så aldri mer.

Fra gammelt av kokte de avkok fra kjerringrokk urt og hadde i badebalje og vaskeskål når både kvinner og menn skulle bade og vaske seg. Kun vann var altså ikke nok. Tross alt dannes det fettlag på hud og utvendige hinner som ikke går bort ved bare vann.

Anonymkode: c3dd4...c18

Du fikk klage fra kolleger av at du lukta fra underlivet? Jøss, da skal det lukte rimelig ille. 

Anonymkode: 56f94...f7c

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller med vann, men hvis jeg har mensen, hatt sex, hatt avføring eller skal ha sex, så vasker jeg med intimsåpe/intimolje (innenfor ytre kjønnslepper). Lysken og området rundt inkl rundt anus vasker jeg med intimsåpe uansett 

Anonymkode: 45c72...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (24 minutter siden):

Lysken er vel ikke underlivet 🤔

Lysken er absolutt en del av underlivet. Underlivet er området rundt de ytre kjønnsorganene. 

Anonymkode: a48af...d94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei damer, hva bruker dere til å vaske dere nedentil? Jeg har alltid brukt vanlig dusjsåpe og det har gått greit. Nå har jeg kommet i overgangsalderen og får kløe og svie av det. Tar gjerne imot råd om noe som er skånsomt men som man samtidig føler seg ren av. 

Anonymkode: 258fb...ca3

Bruker asan på utsiden, og kun vann på innsiden av de ytre kjønnsleppene.

Anonymkode: efd29...301

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...