Gå til innhold

Hvorfor er det plutselig utsolgt for glutenfri havregryn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvertfall her i Oslo. "Utsolgt fra leverandør" står det både i Meny-appen og hos Oda. I tillegg til at jeg har vært innom 8 matbutikker her i Oslo og spurt. Vanlig havregryn er det masse av, men hvordan kan det være tomt for den glutenfrie varianten? Noen som vet?

Dette er helt krise for meg, jeg MÅ ha havregryn til frokost og nå får jeg ikke tak i det :( Skal til Tyskland snart så får hamstre med meg derfra. Eller har de det på Nordby-senteret, noen som vet? 

Anonymkode: e330c...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått beskjed om at de som produserer glutenfri havregryn har problemer, uten at jeg vet hva det dreier seg om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

IMG_5829.jpeg

Anonymkode: 8dcd7...35b

Dette vet nok de aller fleste som må holde seg unna gluten av avklarte grunner, men har en cøliaki så kan selv små mengder spor være nok for enkelte til å gi månedsvis med betente tarmer. Vet ikke om det er cøliaki her, men om det er det så hjelper det ikke at havre i utgangspunktet er glutenfritt og sporene er nok til at tarmene reagerer. Tingen med cøliaki er også den at en reaksjon ofte ikke går over så lett. Det kan gi problemer over lang tid. Så skjønner godt at en del må være veldig nøye, enten det er pga cøliaki eller andre grunner. 

Quinoa, bokhvete og hirse kan en også lage grøt av. Kanskje det kunne vært noe? Jeg vet dessverre ikke noe mer om leveringsproblemene, hverken her til lands eller i utlandet. 

Endret av Daisy-love
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan svare på dette! Barn med cøliaki her, som spiser MYE havregryn! 

Anonymkode: d995d...868

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme idag da jeg var innom flere butikker for å kjøpe dette - endte opp med å få tak i AXA sin på Bunnspris tilslutt  - heldigvis.... 

Anonymkode: 298cb...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy-love skrev (45 minutter siden):

Dette vet nok de aller fleste som må holde seg unna gluten av avklarte grunner, men har en cøliaki så kan selv små mengder spor være nok for enkelte til å gi månedsvis med betente tarmer. Vet ikke om det er cøliaki her, men om det er det så hjelper det ikke at havre i utgangspunktet er glutenfritt og sporene er nok til at tarmene reagerer. Tingen med cøliaki er også den at en reaksjon ofte ikke går over så lett. Det kan gi problemer over lang tid. Så skjønner godt at en del må være veldig nøye, enten det er pga cøliaki eller andre grunner. 

Quinoa, bokhvete og hirse kan en også lage grøt av. Kanskje det kunne vært noe? Jeg vet dessverre ikke noe mer om leveringsproblemene, hverken her til lands eller i utlandet. 

Jeg har ikke cøliaki men er veldig sensitiv på gluten. Reagerer veldig på brød, ferdigpizza osv. Så glutenfri havregryn har vært den beste varianten for meg! Grøt klarer jeg ikke. Pleier ha havregryn med naturell yoghurt og frukt. Jeg fant glutenfri granola men det er ikke helt det samme. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tenkte det samme idag da jeg var innom flere butikker for å kjøpe dette - endte opp med å få tak i AXA sin på Bunnspris tilslutt  - heldigvis.... 

Anonymkode: 298cb...183

Hvilken Bunnpris var dette? 

Jeg vurderer nesten en tur til  Sverige om det ikke kommer inn havregryn snart. Helt utrolig at det skal være mangel på sånne ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke cøliaki men er veldig sensitiv på gluten. Reagerer veldig på brød, ferdigpizza osv. Så glutenfri havregryn har vært den beste varianten for meg! Grøt klarer jeg ikke. Pleier ha havregryn med naturell yoghurt og frukt. Jeg fant glutenfri granola men det er ikke helt det samme. 

Skjønner 💔 Vet ikke om gryn av f.eks bokhvete kan være noe? Likt blir det jo ikke. Jeg er allergiker og litt annet selv, men tåler gluten. Jeg har vært satt på ulike gluten/hvetefrie dietter flere ganger, og har noen nær meg med cøliaki så jeg kan noe om det, men er ingen ekspert. 
Håper floken løser seg snart, så dere også kan få trygge havregryn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det mangel på tidligere i år også. Opplevde det i sommer - utsolgt overalt. Er vel både produksjonsproblemer, men også at flere og flere spiser glutenfritt. 

Anonymkode: 51f3e...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har det vært tomt for Axa store glutenfri havregryn i over en mnd nå, nen det er mer enn nok av Urkraft glutenfri havregryn.

Jeg tror de har hatt leveringsproblemer av korn, men nå er vel innhøstingen ferdig, og forhåpentligvis vil oroduksjonen snart være i gang igjen.

Anonymkode: 4208e...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her jeg bor har det vært tomt for Axa store glutenfri havregryn i over en mnd nå, nen det er mer enn nok av Urkraft glutenfri havregryn.

Jeg tror de har hatt leveringsproblemer av korn, men nå er vel innhøstingen ferdig, og forhåpentligvis vil oroduksjonen snart være i gang igjen.

Jeg utdyper: glutenfri havre er dyrket i glutenfritt miljø.  Det kan ikke bruke samme jord der det tidligere har vært dyrket glutenholdige kornsorter.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å tipse om store sekker med glutenfrie havregryn fra Økoland, men det er visst også utsolgt😕 Men de har fortsatt 1 kg poser! Hvis man er medlem av cøliakiforeningen får man 20% avslag. Kode finnes på nettsiden til cøliakiforeningen.

https://okoland.no/havregryn-lettkokte-glutenfri-1kg-kologisk-manna-7302

Pleier å handle glutenfritt havremel derfra, som jeg er veldig godt fornøyd med!

Anonymkode: d1c7d...b9f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG VET!!

Har mann som kjører varer for  engroshandel og han var innom en produsent forleden og temaet kom opp. De fortalte at havregryn ikke kunne merkes som glutenfri da det var for mye "svevegluten" i rommet og verdien av gryna ble målt til mer enn 20 ppm. 

Jobbes vist med saken 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt krise, tomt fra leverandør. Jeg bruker glutenfrie havregryn i det meste, så det påvirker dagliglivet. 
Noen leverandører sier at de kan levere om 3-4 uker, men det kommer jo litt an på. En butikk her fikk inn en palle, en kunde kjøpte hele. Takk, liksom. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 17.27):

Hvertfall her i Oslo. "Utsolgt fra leverandør" står det både i Meny-appen og hos Oda. I tillegg til at jeg har vært innom 8 matbutikker her i Oslo og spurt. Vanlig havregryn er det masse av, men hvordan kan det være tomt for den glutenfrie varianten? Noen som vet?

Dette er helt krise for meg, jeg MÅ ha havregryn til frokost og nå får jeg ikke tak i det :( Skal til Tyskland snart så får hamstre med meg derfra. Eller har de det på Nordby-senteret, noen som vet? 

Jeg har og satt himmel og jord i bevegelse for å finne glutenfrie Havregryn. 
Sendte tilslutt e-post til produsenten Norgesmøllen. Fikk svar at de skulle få inn et parti glutenfrie havregryn denne uken men at de ikke visste helt når partiet kom ut til forbruker. 
Fant store havregryn på en bortgjemt Rema butikk, og måtte ta tilbake med det for å få glutenfrie havregryn. 
Så Finn deg butikker litt utenfor allfarvei, eventuelt send Mail og spør om de kan ha. Butikker pleier være hjelpsomme. 

Anonymkode: 6a260...d4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har og satt himmel og jord i bevegelse for å finne glutenfrie Havregryn. 
Sendte tilslutt e-post til produsenten Norgesmøllen. Fikk svar at de skulle få inn et parti glutenfrie havregryn denne uken men at de ikke visste helt når partiet kom ut til forbruker. 
Fant store havregryn på en bortgjemt Rema butikk, og måtte ta tilbake med det for å få glutenfrie havregryn. 
Så Finn deg butikker litt utenfor allfarvei, eventuelt send Mail og spør om de kan ha. Butikker pleier være hjelpsomme. 

Jeg fant store glutenfrie havregryn på Rema Karlsrud, så tok med meg 2 kg :) Noen i familien skal til Sverige en dag og der har de vanlige små glutenfrie havregryn håper jeg. Men er helt håpløst at det skal ta så lang tid å få inn en sånn basisvare som havregryn. Er jo mange som bruker dette nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg fant store glutenfrie havregryn på Rema Karlsrud, så tok med meg 2 kg :) Noen i familien skal til Sverige en dag og der har de vanlige små glutenfrie havregryn håper jeg. Men er helt håpløst at det skal ta så lang tid å få inn en sånn basisvare som havregryn. Er jo mange som bruker dette nå. 

Så at en annen Rema butikk hadde fått inn de store glutenfrie Havregrynene i dag og. 
Hvor lenge dette varer i hyllene gjenstår å se. 
Du er heldig som kan få forsyning fra Sverige. 
Tror jeg må kjøpe flere poser. Blir hjelpeløst kosthold uten gl. Frie havregryn. 

Kan de stor havregrynene kjøres i en blender el. For å kutte de opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...