AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #1 Del Skrevet 5. oktober 2024 Hei. Jeg skal prøve å korte litt ned. Jeg har slete med alvorlige traumer og skal utredes for en psykoselidelse som er basert på traumene. Dette med psykose er helt nytt og har kommet opp den siste måneden. Dette har min venninne fått med seg av en felles venninne av oss begge. (La oss kalle den felles veninnen Tuva og den andre veninnen Ida for å ha litt kontroll) Og Ida har nå valgt å trekke seg unna meg. Jeg har bevist unngått å fortelle henne om min psykiske helse da jeg ikke vil det skal påvirke vennskapet vårt. Men vår felles venninne Tuva sier Ida syns det er for tøft å være så tett veninne med meg når jeg sliter så alvorlig. Og at hun for sin egen del syns det er best å trekke seg unna da dette tydeligvis påvirker henne veldig. Hun sliter ikke med lignene problemer så det handler ikke om å trigge hennes problemer. Men rett og slett at hun er veldig sensitiv. Når en annen venn av oss mistet broren sin sluttet Ida å snakke med han fordi hun syns det var for tøft(?) å vite at han hadde mistet en så nær. Og at hun ikke greide å få sin egen hverdag til å gå rundt fordi hun tenkte så mye på kompisen vår. Men tilbake til vår sitvasjon. Det som nå er problemet er at Ida ikke vil snakke med meg? Og hun har ikke sagt noe om hvorfor. Det er det Tuva som har fortalt meg. Hun har vist også sagt at hun helst ikke vil ta det opp med meg og heller ha noen måneder uten meg da hun føler hun har det mye bedre nå når hun ikke trenger å forholde seg til meg og vil derfor ikke ta sjangsen på å trekkes ned av å snakke med meg. Nå har det gått nesten 3 uker (vi snakker til vanlig ukentlig men stoppet den dagen hun fikk vite av Tuva hva jeg sleit med) uten at Ida har tatt noe kontakt eller svart på meldingene mine? Jeg tenker jo at folk er forskjellige og at hvis hun tar det så til seg skal jeg ikke blande henne inn eller fortelle om de psykiske problemene mine til henne (det har jeg vel strengt tatt ikke gjort til nå heller hun har hørt det av Tuva) men jeg syns jo hun skal si direkte til meg hvis hun har ett problem i vennskapet. I stedenfor avslutter hun brått vennskapet uten å vie ett eneste øyeblikk til å snakke med meg men heller snakker med Tuva OM meg. Bør jeg bare la henne være? Eller bør jeg prøve å snakke med henne? Er jeg helt rar som egentlig syns hun var en dårlig venn som droppet meg på grunn av min psykiske helse? Jeg har full forståelse for at man kan bli veldig trekt ned av å ha nære som sliter da man jo bryr seg om di og ikke alltid kan hjelpe de. Men jeg har jo faktisk ikke snakket noe om hva jeg sliter med til henne. Og hun har heller ikke "merket" at jeg har slete med disse tingene når vi har møttes da vi ikke har vært sammen under sykdomsperioden min Anonymkode: c24fd...510 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #2 Del Skrevet 5. oktober 2024 Det er ikke å være en venn i det hele tatt, selv om reaksjonen kan være forståelig. Da vet du det, og kan fokusere på venner som er venner. Anonymkode: 951ab...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #3 Del Skrevet 5. oktober 2024 Synes ikke det høres ut som hun er en venn i det hele tatt. Fokuser på de ekte vennene dine ❤️ Anonymkode: c3227...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #4 Del Skrevet 5. oktober 2024 Jeg ville ikke stolt på det Tuva sier. Det er noe hun sier som Ida skal ha sagt, men du har ikke en garanti for at det er sant. Kontakt heller Ida og finn på noe hyggelig sammen. Og skal du finne ut om det er sant det Tuva sier så må du snakke med Ida. Om Ida er en som ikke vil snakke om negative hendelser så er det tydelig at hun har en form for frykt hun bærer på. Om dette er gode vennskap? Vet ikke. Anonymkode: 235cf...971 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #5 Del Skrevet 5. oktober 2024 Å basere videre vennskap på hva andre har sagt er noe av det dårligste valgene man kan ta. Mange lyver enkelt og greit, alle har sin oppfattelse av sannheten og en samtale og så lenge du ikke har hørt hva Ida har sagt til Tuva, eller sett en skriftlig chat, så vet du ikke hva Ida har sagt eller ment. Det er Tuvas tolkning av hva hun påstår Ida har sagt du vet. Det kan hende du ikke vet hva Ida sliter med heller, for alle er ikke åpne om psykisk helse, traumer og diagnoser. Ikke alle har en TikTok konto basert på diagnosen sin tross alt. I tillegg kan man ha venner på forskjellig nivå. Ikke alle må være de nære du traumedumper til heller. Og man kan ha utmerkede vennskap for det. Har selv kuttet ut en venn pga psykisk helse. Da hennes dårlige psykiske helse tilslutt gjorde at mine dager ble alt for negative. Tilslutt så klarer man ikke være venn noe mer, der er psykolog enkelte trenger først og fremst. Anonymkode: 8fcc2...b60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå