homber Skrevet 5. oktober 2024 #1 Del Skrevet 5. oktober 2024 https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zA8KGr/brenna-slaar-alarm-om-utgiftsbombe-noedt-til-aa-bremse Når vi vet at kvinner har dobbelt så høyt fravær som norske menn så er dette en ganske klar oppfordring til dere. Menn står opp hver dag og drar på jobb, og kvinner subsidieres allerede 14 millioner kroner gjennom livet som er en direkte overføring fra menns skattepenger. Som gruppe må kvinner finne ut hvorfor dette skjer og hva som kan gjøres for å løse utfordringen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 5. oktober 2024 #2 Del Skrevet 5. oktober 2024 God helg til deg også! 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 23. oktober 2024 #3 Del Skrevet 23. oktober 2024 Skal høre med mine venninner om hvorfor vi får kvinneligesykdommer og hva vi kan gjøre for å ikke være hjemme når smertene er som verst eller man blør gjennom alt på 15 minutter eller at migrenen kommer som bestilt hver 28 dag, og hvorfor vi må få fødsel skader, er så unødvendig. Ikke minst da hvorfor må barna smitte oss mer enn far? Det er tilfelle her, jeg vil gjerne snakke med andre damer om dette og hva vi kan gjøre. Det var en bra oppfordring ts 16 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 23. oktober 2024 #4 Del Skrevet 23. oktober 2024 Som kvinne kan jeg si at når vi blir sykemeldt..har det gått for langt..du skjønn vi kvinner blir ikke tatt alvorlig...vi kommer med problemer..og blor sendt hjem med drikke vann og ta paracet og komme tilbake om 6 mnd Helt til våre plager knekker oss..og da kommer sykemeldt Eller at de fleste mannlige leger ikke vet noe om pcos, endometriose, mens, kvinne kroppen, hormon et ... 7 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arya2000 Skrevet 23. oktober 2024 #5 Del Skrevet 23. oktober 2024 Forvirret23 skrev (4 minutter siden): Skal høre med mine venninner om hvorfor vi får kvinneligesykdommer og hva vi kan gjøre for å ikke være hjemme når smertene er som verst eller man blør gjennom alt på 15 minutter eller at migrenen kommer som bestilt hver 28 dag, og hvorfor vi må få fødsel skader, er så unødvendig. Ikke minst da hvorfor må barna smitte oss mer enn far? Det er tilfelle her, jeg vil gjerne snakke med andre damer om dette og hva vi kan gjøre. Det var en bra oppfordring ts Ja må be dem slutte å få barn også. Jobb er jo viktigst. Samfunnet sparer seg kanskje til fant der, men men. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 23. oktober 2024 #6 Del Skrevet 23. oktober 2024 Arya2000 skrev (10 minutter siden): Ja må be dem slutte å få barn også. Jobb er jo viktigst. Samfunnet sparer seg kanskje til fant der, men men. Ja altså slutter vi å få barn slipper man i det minste det fraværet. 😁Spennende hva som skjer etter oss, men det problemer må vi ta da. Kanskje menn kan ta et møte på det? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arya2000 Skrevet 23. oktober 2024 #7 Del Skrevet 23. oktober 2024 Forvirret23 skrev (2 minutter siden): Ja altså slutter vi å få barn slipper man i det minste det fraværet. 😁Spennende hva som skjer etter oss, men det problemer må vi ta da. Kanskje menn kan ta et møte på det? Ja man slipper fraværet og alle senskader helsevesenet må ta hånd om i etterkant. Problemet blir jo når alle innbyggerne er over 60 og ingen yngre kommer etter.. Det koster å produsere nye avkom, mesteparten av børen må.kvinnene bære, med alt det medfører. Eller kanskje man bare skal gå tilbake slik det var før. Kvinnene var hjemmeværende og ble forsørget av mannen. Mange muligheter. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 23. oktober 2024 #8 Del Skrevet 23. oktober 2024 Arya2000 skrev (3 minutter siden): Ja man slipper fraværet og alle senskader helsevesenet må ta hånd om i etterkant. Problemet blir jo når alle innbyggerne er over 60 og ingen yngre kommer etter.. Det koster å produsere nye avkom, mesteparten av børen må.kvinnene bære, med alt det medfører. Eller kanskje man bare skal gå tilbake slik det var før. Kvinnene var hjemmeværende og ble forsørget av mannen. Mange muligheter. Ja, spennende greier dette altså! Norge uten barn, eller arbeidslivet uten kvinner. Høres ut som et land som sklir rett inn i året 2024 😂 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arya2000 Skrevet 23. oktober 2024 #9 Del Skrevet 23. oktober 2024 Forvirret23 skrev (2 minutter siden): Ja, spennende greier dette altså! Norge uten barn, eller arbeidslivet uten kvinner. Høres ut som et land som sklir rett inn i året 2024 😂 Jepp, nå skal jeg kaste inn en brakkfakkel her. En annen løsning dog meget radikal er å ta kvinnehelse seriøst. Forskning, bedre behandling, reduserte helsekøer og slikt. God svangerskap/ barsel oppfølging. Bedre bhg tilbud. Kanskje alt dette sammenlagt hadde fått ned sykefraværet? 🤔 vi har egentlig ikke råd til å være. 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 23. oktober 2024 #10 Del Skrevet 23. oktober 2024 Ja, tenk hadde man tatt kvinnehelse alvorlig og faktisk gitt fødekvinner skikkelig oppfølging før og etter fødsel! Og ikke brukt ti år på å stille diagnoser som endometriose og PCOS! Menn og kvinner er ikke biologisk like og kvinner har faktisk fra naturen av mer å stri med kroppslig sett, så det er ikke rart at statistikken er som den er. Og så må vi ikke glemme alle de utbrente kvinnene som jobber fulltid både på arbeid og på hjemmefronten fordi mannen enten er borte lenge i strekk på jobb eller i verste fall er totalt ubrukelig når det kommer til daglige plikter i hjemmet og oppfølging av barn. 6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 23. oktober 2024 #11 Del Skrevet 23. oktober 2024 Arya2000 skrev (1 minutt siden): Jepp, nå skal jeg kaste inn en brakkfakkel her. En annen løsning dog meget radikal er å ta kvinnehelse seriøst. Forskning, bedre behandling, reduserte helsekøer og slikt. God svangerskap/ barsel oppfølging. Bedre bhg tilbud. Kanskje alt dette sammenlagt hadde fått ned sykefraværet? 🤔 vi har egentlig ikke råd til å være. Men dette vil jo bedre situasjonen, det blir jo litt mye. Da kan jo ikke menn som ts (for skal ikke sette alle menn i samme bås) si at dere kvinner så mye borte fra jobb, vi menn står opp om morgen hver dag for å gå på jobb. Det går ikke, vi forsker ikke på kvinnesykdommer, vi legger ikke tilrette familielivet 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KallePils Skrevet 24. oktober 2024 #12 Del Skrevet 24. oktober 2024 Her er Statistisk Sentralbyrås graf over sykefravær i de fem nordiske landene, pluss Nederland. Prøv å gjette hvilken kurve som er norsk… Hvorfor er alt så mye verre her til lands? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 24. oktober 2024 #13 Del Skrevet 24. oktober 2024 homber skrev (På 5.10.2024 den 14.13): https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zA8KGr/brenna-slaar-alarm-om-utgiftsbombe-noedt-til-aa-bremse Når vi vet at kvinner har dobbelt så høyt fravær som norske menn så er dette en ganske klar oppfordring til dere. Menn står opp hver dag og drar på jobb, og kvinner subsidieres allerede 14 millioner kroner gjennom livet som er en direkte overføring fra menns skattepenger. Som gruppe må kvinner finne ut hvorfor dette skjer og hva som kan gjøres for å løse utfordringen. Jeg er aldri sykmeldt. Da mener jeg virkelig aldri, har hatt EN sykedag de siste fem årene. Grunn? Fordi jeg har en mann som bidrar. Jeg sliter meg ikke ut som aleneansvarlig for husarbeid, matlaging, planlegging, dyrestell og så videre. Jeg får psykisk boost av å bo sammen med ham. Vi krangler aldri, vi løser eventuelle uenigheter på en rolig, sivilisert måte, vi bryr oss om hverandre. Ro hjemme og rettferdig deling av arbeidsbyrde bidrar til mindre sykefravær. Jeg har også vært svinheldig å ikke ha noen plager etter fødslene, og helt greie svangerskap. I to av dem ble jeg sykmeldt 50 prosent de siste 3-4 ukene, fordi det rett og slett ble for tungt for bekkenet. Fikk mulighet til å ta disse ukene på hjemmekontor, slik at jeg kunne jobbe noe i stedet for å bli fullt sykmeldt - altså, hadde jeg en forståelsesfull arbeidsgiver. Vinn-vinn for alle. Kjenner imidlertid en del damer som for eksempel sliter med kvinnesykdommer, men får null oppfølging fra legen. To som sliter med svingende stoffskifte - typisk "kvinnetilstand", og i de verste periodene klarer de så vidt å stå opp av senga grunnet fatigue. Ikke kan de trene det bort eller gjøre noe annet - de får ikke annet enn Levaxin som ikke virker. Ei venninne har tunge svangerskap, og null forståelse fra arbeidsgiver for at det må tilrettelegges. Sykmelding 100 prosent halve svangerskapet var rett og slett for å bevare fosteret og ikke kjøre den gravide helt i grøfta helsemessig. Ei annen ei er nå på vei bort fra mannen sin, fordi han ikke bidrar med noe som helst, men krever veldig mye emosjonelt og praktisk. Hun er utslitt. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 24. oktober 2024 #14 Del Skrevet 24. oktober 2024 Arya2000 skrev (På 23.10.2024 den 20.46): Jepp, nå skal jeg kaste inn en brakkfakkel her. En annen løsning dog meget radikal er å ta kvinnehelse seriøst. Forskning, bedre behandling, reduserte helsekøer og slikt. God svangerskap/ barsel oppfølging. Bedre bhg tilbud. Kanskje alt dette sammenlagt hadde fått ned sykefraværet? 🤔 vi har egentlig ikke råd til å være. For ikke å snakke om alle mannfolkene som ikke trekker 50% av lasset på hjemmebane, og som synes at gressklipping og dekkskift to ganger i året er like mye jobb som det daglige husarbeidet innendørs. Som aldri husker når noen i familien har bursdag og kjøper gave, som aldri baker til barnebursdag (for ikke å snakke om at de aldri planlegger bursdagen heller), ikke vet når det er turdag så de kan ikke sørge for at riktig utstyr er med, ikke klarer å laste ned appen skolen bruker så de ikke klarer å motta noen meldinger (det var “dumt”)… jeg kunne fortsatt lenge. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IchLiebeDichOder? Skrevet 24. oktober 2024 #15 Del Skrevet 24. oktober 2024 Kvinner bør ta det rolig i hjemmet… male, lage mat, gi kjærlighet til barna og gå i kimono. Det hadde vært det beste for alle… da hadde menn vært glade for å komme hjem fra et hardt arbeid ved å møte en balansert og harmonisk kvinne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 24. oktober 2024 #16 Del Skrevet 24. oktober 2024 homber skrev (På 5.10.2024 den 14.13): https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zA8KGr/brenna-slaar-alarm-om-utgiftsbombe-noedt-til-aa-bremse Når vi vet at kvinner har dobbelt så høyt fravær som norske menn så er dette en ganske klar oppfordring til dere. Menn står opp hver dag og drar på jobb, og kvinner subsidieres allerede 14 millioner kroner gjennom livet som er en direkte overføring fra menns skattepenger. Som gruppe må kvinner finne ut hvorfor dette skjer og hva som kan gjøres for å løse utfordringen. Som kvinne har jeg minimert denne risikoen med 3 valg: 1. Jeg skal ikke ha barn. 2. Unngår ubrukelige menn. Enten skal et forhold gi gjensidig glede og avlastning, ellers dropper jeg det. 3. Behagelig, godt betalt jobb. Styrer unna de fleste kvinnedominerte yrker eller veldig tunge jobber psykisk/fysisk. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 24. oktober 2024 #17 Del Skrevet 24. oktober 2024 IchLiebeDichOder? skrev (18 minutter siden): Kvinner bør ta det rolig i hjemmet… male, lage mat, gi kjærlighet til barna og gå i kimono. Det hadde vært det beste for alle… da hadde menn vært glade for å komme hjem fra et hardt arbeid ved å møte en balansert og harmonisk kvinne Hadde jeg måttet gå hjemme rolig i kimono og male og lage mat hele dagen hadde jeg vært en svært lite harmonisk eller balansert dame. 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 24. oktober 2024 #18 Del Skrevet 24. oktober 2024 IchLiebeDichOder? skrev (33 minutter siden): Kvinner bør ta det rolig i hjemmet… male, lage mat, gi kjærlighet til barna og gå i kimono. Det hadde vært det beste for alle… da hadde menn vært glade for å komme hjem fra et hardt arbeid ved å møte en balansert og harmonisk kvinne Ja, vi kan også lære oss å spille pianoforte slik at vi kan underholde kollegaene hans når han har de med hjem etter jobben. Og lære oss å brodere monogrammer og lage kabaret og rekecoctail. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 24. oktober 2024 #19 Del Skrevet 24. oktober 2024 Ludovica- skrev (15 minutter siden): Hadde jeg måttet gå hjemme rolig i kimono og male og lage mat hele dagen hadde jeg vært en svært lite harmonisk eller balansert dame. Du glemmer at du kunne slått nupereller eller lest i salmeboka di. Da hadde nok både du og hjemmet blitt harmonisk! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IchLiebeDichOder? Skrevet 24. oktober 2024 #20 Del Skrevet 24. oktober 2024 Marihønepøne skrev (1 minutt siden): Ja, vi kan også lære oss å spille pianoforte slik at vi kan underholde kollegaene hans når han har de med hjem etter jobben. Og lære oss å brodere monogrammer og lage kabaret og rekecoctail. Hva vil du egentlig da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå