Gå til innhold

Todelt eller hel vinterdress

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det blitt kaldere i luften, og man kjenner at det virkelig er på tide å tenke på vintertøyet. Skal dine barn ha todelt vintertøy eller hel vinterdress i år? Skriv også gjerne alder, kjønn og hvor i landet du bor. 

Anonymkode: a749d...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine brukte todelt fra skolestart. Vi bor i Oslo-området. Veldig greit å slippe å måtte ha vinterjakke i tillegg til hel dress siden de med todelt kunne bruke bare jakken, f.eks. til og fra skolen. I første klasse var det en håndfull som hadde hel dress, men de aller fleste brukte todelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 år, Trøndelag, skal ha begge deler slik at vi har fleksibiliteten :) Veldig svingende temperaturer, varmt barn og mye ute, så det er godt med valgmuligheter!

Anonymkode: 93339...fb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

13 åring hel dress, 10 åringen to delt

Anonymkode: 19395...2b3

Det var uvanlig lenge med hel dress. Er det en grunn til at den eldste bruker hel dress og yngste todelt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at vi er en moderne familie med mine, dine og våre barn. Jeg har heldigvis ikke født alle disse. 

J1: Hel

G4: Hel

J7: To delt

G9 (tvillinger): Hel

J9 (tvillinger): begge deler

G11: begge deler

G12: Hel

G14: begge deler (bruker ikke hel på skolen) 

Anonymkode: a9131...9dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først vil jeg si at vi er en moderne familie med mine, dine og våre barn. Jeg har heldigvis ikke født alle disse. 

J1: Hel

G4: Hel

J7: To delt

G9 (tvillinger): Hel

J9 (tvillinger): begge deler

G11: begge deler

G12: Hel

G14: begge deler (bruker ikke hel på skolen) 

Ti barn totalt?😳 Er det travelt hos dere eller?😅

Anonymkode: e030d...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 6 bor på ullensaker.

Han skal bruke vinterdressen fra ifjor og det er hel. Men om jeg kjøper ny til han blir det 2 delt :)

Anonymkode: c5d2f...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente snart 3 år. Hun skal ha hel vinterdress i år, men neste år tenker jeg hun skal få todelt. 

Anonymkode: d8697...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ti barn totalt?😳 Er det travelt hos dere eller?😅

Haha, er "bare" 8, og 2 som er felles. Det er sjeldent vi har alle 8 hos oss samtidig så klart 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har nektet dress i 2. klasse. Før det heldress, for det er lettvindt å kle på seg

Anonymkode: 704e0...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 åringen bruker heldress. Hun er ute for å leke, og tenker ikke like mye over at snø som havner under jakka, kan gjøre henne våt på ryggen. Det skjer selv med bukser med høye seler. Hun herjer i snøen på en helt annen måte enn de eldre, og leker også i allslags vær - selv i slaps. Barnehagen er langt mer ute enn skolen, uansett vær. Dressen gir helhetlig varme og beskyttelse mot vær og vind, ingen seler å ta hensyn til, ingen jakke som kan gli oppover ryggen. Høstjakke med varmt mellomlag er godt nok for den tida hun er ute uten å leke, f.eks til og fra bilen. 

11 åringen og 9 åringen har arvet både heldress og todelt. Det er ganske enkelt en preferanse hva de vil bruke, men hadde jeg kjøpt selv til dem ville det blitt todelt. De måtte ellers hatt jakke i tillegg, da heldressen er upraktisk til deres bruk i mange tilfeller. Høstjakke med varmt mellomlag ville ikke vært godt nok til deres bruk de fleste dager.

Anonymkode: 589db...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 2,5 år på Østlandet skal ha heldress. Ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imponert over at de fleste ser ut til å klare seg med en av delene. Her kjører vi alt til alle 😂 Gutt snart 3 får to heldresser (en er arvet) samt arver bukse og jakke. Gutt 6 får heldress, bukse, skijakke og boblejakke. Vi er mye ute, for snø er det gøyeste som finnes. Kjipt med skolestart i år, for det blir færre hjemmekontorutvidelser av hyttehelger. 

Anonymkode: a2f72...a10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende mange store barn som fremdeles bruker hel vinterdress

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i nedre Telemark. Har en gutt på 10 og jente på 6. Gutten har todelt, jenta skal nok ha dress i år. 

Anonymkode: 93e1d...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldress i barnehagen, todelt på skolen. Selv bruker jeg todelt, men vil man få maximalt med moro ut av aking så er heldress mest praktisk. Jeg har bare 2 ulike: til kaldt vær, og til virkelig kaldt vær (mine er barnehagebarn).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jente og gutt på ett- og tre år, bor i Trondheim. Kommer til å ha heldress på begge ut barnehageårene, tenker jeg :)  Her er det ofte regn og snø/slaps annenhver dag så vi går for noe med høy vannsøyle, f.eks. kattnakken sin vinterregndress. Den funker bra i temperaturer rundt 0 grader

Anonymkode: 0996b...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Overraskende mange store barn som fremdeles bruker hel vinterdress

Jeg føler denne var litt rettet mot meg, både fordi vi generelt har mange barn, og at mange av dem foretrekker hel dress. 4 har bruker kun hel, 1 bruker kun todelt, og 3 bruker begge deler, inkludert han på 14.

Det er viktig å si at vi ikke har lagt noe føring ene eller andre veien. Vi vil at de skal ha hel gjennom barnehagen, men etter dette styrer de helt selv om de vil ha hel eller delt. Noe av grunnen til at de har brukt hel noe lenger enn de fleste henger nok sammen med at eldste har foretrukket det, og at de naturlig har fulgt etter. Han hadde faktisk begge deler da han var 7, men oppdaget fort at det tok mye lenger tid å ta på enn hel. Derfor gikk han tilbake til hel. Det er også viktig å si at 12 åringen selvsagt også har en utejakke selv om han ikke har en utebukse. Og ja, 14 åringen bruker for det meste kun vinterdresser når han er med familien, og den todelte når han er med venner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

4 år, Trøndelag, skal ha begge deler slik at vi har fleksibiliteten :) Veldig svingende temperaturer, varmt barn og mye ute, så det er godt med valgmuligheter!

Anonymkode: 93339...fb8

Skulle si akkurat det samme!

Anonymkode: 493d2...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...