Gå til innhold

Mamma gjør så mye rart!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på videregående og bor sammen med mamma. Hun gjør så fryktelig mye rart! Hun kan ikke helt vanlige ting, misforstår ting, og nekter å lære noe eller å høre når jeg prøver å forklare. Foreldrene til vennene mine er ikke sånn!

Hun kan ikke bestille billett på toget med app e.l., hun må enten til et fysisk utsalgssted, som er langt unna, eller hun må ringe. Hun kan heller ikke lese av billetten hvor hun skal sitte og må følges. Nytter ikke hva jeg sier eller viser.

Hun skryter til alle som vil høre om et hemmelig triks hun kan for å få gratis penger. Det hun gjør er å sette opp skattetrekket slik at hun får mye igjen på skatten. Hun skjønner ikke at det er hennes egne penger hun får tilbake fordi hun har betalt for mye!

Hun kan/vil ikke lage mat, og vi spiser kjempeusunt! Vi spiser sikkert pølser 2-3 ganger i uka. Pølse og mos, pølse og brød, pølse og potetsalat, pølse og pomfrit, pølse og tomatbønner, pølse og kokt potet osv. Jeg spyr av pølse!! Ingen grønnsaker, ingen salat, ingen frukt. Jeg får ikke lov til å lage noe, selv ikke noe som varmes i micro. Hun vil heller ikke kjøpe inn f.eks. frukt som bare jeg kan spise. Hun forstår heller ikke dette med kilospris, og kjøper heller sånne porsjonspakker med f.eks. nugatti på tube, fremfor en boks, fordi tuben er billigere enn boksen... 

En gang kjøpte jeg for penger jeg hadde tjent selv, havregryn, banan og yoghurt, for å kunne spise det som frokost, etter 2 dager kastet hun alt, hun mente det hadde blitt dårlig...

Hva er galt med henne?! Jeg er sliten og lei av å konstant må krangle om ting hun burde vite bedre enn meg. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 1724e...191

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høre ut som hun er noe kognitiv svak. Kanskje nesten lettere pu

Anonymkode: 0b626...ec4

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er far i bilder? Har hun alltid vært slikt? Høres ut som hun har ganske noe diagnose 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høre ut som hun er noe kognitiv svak. Kanskje nesten lettere pu

Anonymkode: 0b626...ec4

Hva er pu?

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Er far i bilder? Har hun alltid vært slikt? Høres ut som hun har ganske noe diagnose 

Nei, hun vet ikke hvem han er.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er du, ts?

Anonymkode: 150c7...822

Jeg blir snart 16år.

Anonymkode: 1724e...191

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ufattelig slitsomt ut. Har du en far eller noen annen familie du kan snakke med om dette? Hvis du går på videregående kan ikke moren din være så gammel at det er forståelig at hun ikke kan disse tingene så som andre sier her så virker det som en lav kognitiv funksjon hos henne.  

Anonymkode: 3bd1b...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du snakke med helsesøster på skolen? Mulig hun kan ta kontakt med feks barnevernet for veiledning. 
 

Veldig bra at du forsøker å ta tak i din egen ernæring❤️ Snakk med helsesøster om dette også.
 

Mulig det hadde vært enklere for deg å bo alene?

Anonymkode: 89b0a...3a4

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er pu?

Nei, hun vet ikke hvem han er.

Jeg blir snart 16år.

Anonymkode: 1724e...191

Pu = psykisk utviklingshemmet.

Du har helt rett i at moren din ikke er "normal". Så fint at du ønsker å gjøre noe med det!

Hvis du ikke har noen i nær familie du stoler på og som kan hjelpe deg bør du kontakte helsesykepleier på skolen. 

Kommunen/barnevernet kan også hjelpe dere.

Endret av petterm
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om noe er «galt» med henne, og eventuelt hva, ut fra det lille du beskriver her. Det kan være så mangt; alt fra hennes egen oppvekst og hva hun har lært av sine foreldre, noe av det kan handle om at hun ikke har orket å sette seg inn i den digitale verdenen og at hun kan ha dyskalkuli, men så kan hun også ha kognitive vansker/ha en svak kognitiv fungering.

Anonymkode: 0f706...203

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg går på videregående og bor sammen med mamma. Hun gjør så fryktelig mye rart! Hun kan ikke helt vanlige ting, misforstår ting, og nekter å lære noe eller å høre når jeg prøver å forklare. Foreldrene til vennene mine er ikke sånn!

Hun kan ikke bestille billett på toget med app e.l., hun må enten til et fysisk utsalgssted, som er langt unna, eller hun må ringe. Hun kan heller ikke lese av billetten hvor hun skal sitte og må følges. Nytter ikke hva jeg sier eller viser.

Hun skryter til alle som vil høre om et hemmelig triks hun kan for å få gratis penger. Det hun gjør er å sette opp skattetrekket slik at hun får mye igjen på skatten. Hun skjønner ikke at det er hennes egne penger hun får tilbake fordi hun har betalt for mye!

Hun kan/vil ikke lage mat, og vi spiser kjempeusunt! Vi spiser sikkert pølser 2-3 ganger i uka. Pølse og mos, pølse og brød, pølse og potetsalat, pølse og pomfrit, pølse og tomatbønner, pølse og kokt potet osv. Jeg spyr av pølse!! Ingen grønnsaker, ingen salat, ingen frukt. Jeg får ikke lov til å lage noe, selv ikke noe som varmes i micro. Hun vil heller ikke kjøpe inn f.eks. frukt som bare jeg kan spise. Hun forstår heller ikke dette med kilospris, og kjøper heller sånne porsjonspakker med f.eks. nugatti på tube, fremfor en boks, fordi tuben er billigere enn boksen... 

En gang kjøpte jeg for penger jeg hadde tjent selv, havregryn, banan og yoghurt, for å kunne spise det som frokost, etter 2 dager kastet hun alt, hun mente det hadde blitt dårlig...

Hva er galt med henne?! Jeg er sliten og lei av å konstant må krangle om ting hun burde vite bedre enn meg. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 1724e...191

Kjære TS. 

Vil berre fortelle deg om mi venninne som hadde ei mor som minnar om di. Venninna mi er ein av dei smartaste og mest sosialt oppegåande eg veit om. Ho "redda seg" ved å gå på vidaregåande i nabobyen, slik at ho fekk fokusere på seg sjølv, ikkje berre vere mors lille hjelpar.

I dag er ho leiar i ei stor bedrift og har godt (men ikkje supernært) forhold til mammaen sin ❤️ 

Anonymkode: fd384...ebe

  • Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med helsesykepleier på skolen TS. Du skal ikke leve under slike forhold ❤️

Anonymkode: f85ba...34b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (22 minutter siden):

Er far i bilder? Har hun alltid vært slikt? Høres ut som hun har ganske noe diagnose 

Ja, la oss sette igang med diagnosekjøret umiddelbart.

Anonymkode: bc474...e5f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det høres ufattelig slitsomt ut. Har du en far eller noen annen familie du kan snakke med om dette? Hvis du går på videregående kan ikke moren din være så gammel at det er forståelig at hun ikke kan disse tingene så som andre sier her så virker det som en lav kognitiv funksjon hos henne.  

Anonymkode: 3bd1b...27a

Vi har lite familie, og mamma og de er sinte på hverandre så det er minimal kontakt mellom oss og dem, men de har kontakt seg imellom som er litt sårt. Jeg tenker ofte mamma har sagt eller gjort noe teit, men hun vil ikke snakke om det så jeg vet jo ikke.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan du snakke med helsesøster på skolen? Mulig hun kan ta kontakt med feks barnevernet for veiledning. 
 

Veldig bra at du forsøker å ta tak i din egen ernæring❤️ Snakk med helsesøster om dette også.
 

Mulig det hadde vært enklere for deg å bo alene?

Anonymkode: 89b0a...3a4

Jeg har snakket med henne en gang før meng jeg liker henne ikke så godt egentlig. Hun sa da at jeg ikke måtte snakke så negativt om mamman min, og at jeg har nå bare henne, og at hun er voksen og ansvarlig. Men jeg opplever det jo ikke sånn.

petterm skrev (18 minutter siden):

Pu = psykisk utviklingshemmet.

Du har helt rett i at moren din ikke er "normal". Så fint at du ønsker å gjøre noe med det!

Hvis du ikke har noen i nær familie du stoler på og som kan hjelpe deg bør du kontakte helsesykepleier på skolen. 

Kommunen/barnevernet kan også hjelpe dere.

Kan jeg være psykisk utviklingshemmet om min mor er det? Jeg gjør det greit på skolen.

Anonymkode: 1724e...191

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har lite familie, og mamma og de er sinte på hverandre så det er minimal kontakt mellom oss og dem, men de har kontakt seg imellom som er litt sårt. Jeg tenker ofte mamma har sagt eller gjort noe teit, men hun vil ikke snakke om det så jeg vet jo ikke.

Jeg har snakket med henne en gang før meng jeg liker henne ikke så godt egentlig. Hun sa da at jeg ikke måtte snakke så negativt om mamman min, og at jeg har nå bare henne, og at hun er voksen og ansvarlig. Men jeg opplever det jo ikke sånn.

Kan jeg være psykisk utviklingshemmet om min mor er det? Jeg gjør det greit på skolen.

Anonymkode: 1724e...191

Du trenger ikke være psykisk utviklingshemmet selv om din mor viser seg å være det. Det du skriver her,gir meg ingen indikasjon at du skal være det.

Anonymkode: 339f8...551

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi har lite familie, og mamma og de er sinte på hverandre så det er minimal kontakt mellom oss og dem, men de har kontakt seg imellom som er litt sårt. Jeg tenker ofte mamma har sagt eller gjort noe teit, men hun vil ikke snakke om det så jeg vet jo ikke.

Jeg har snakket med henne en gang før meng jeg liker henne ikke så godt egentlig. Hun sa da at jeg ikke måtte snakke så negativt om mamman min, og at jeg har nå bare henne, og at hun er voksen og ansvarlig. Men jeg opplever det jo ikke sånn.

Kan jeg være psykisk utviklingshemmet om min mor er det? Jeg gjør det greit på skolen.

Anonymkode: 1724e...191

Det du skriver her viser at du ikke er psykisk utviklingshemmet.

Synd at du ikke får støtte/hjelp av helsesykepleier.

Er det noen lærer fra ungdomsskolen som du har et godt forhold til, og som du stoler på? Er det noen andre voksne du stoler på og som kan hjelpe deg? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går på videregående og bor sammen med mamma. Hun gjør så fryktelig mye rart! Hun kan ikke helt vanlige ting, misforstår ting, og nekter å lære noe eller å høre når jeg prøver å forklare. Foreldrene til vennene mine er ikke sånn!

Hun kan ikke bestille billett på toget med app e.l., hun må enten til et fysisk utsalgssted, som er langt unna, eller hun må ringe. Hun kan heller ikke lese av billetten hvor hun skal sitte og må følges. Nytter ikke hva jeg sier eller viser.

Hun skryter til alle som vil høre om et hemmelig triks hun kan for å få gratis penger. Det hun gjør er å sette opp skattetrekket slik at hun får mye igjen på skatten. Hun skjønner ikke at det er hennes egne penger hun får tilbake fordi hun har betalt for mye!

Hun kan/vil ikke lage mat, og vi spiser kjempeusunt! Vi spiser sikkert pølser 2-3 ganger i uka. Pølse og mos, pølse og brød, pølse og potetsalat, pølse og pomfrit, pølse og tomatbønner, pølse og kokt potet osv. Jeg spyr av pølse!! Ingen grønnsaker, ingen salat, ingen frukt. Jeg får ikke lov til å lage noe, selv ikke noe som varmes i micro. Hun vil heller ikke kjøpe inn f.eks. frukt som bare jeg kan spise. Hun forstår heller ikke dette med kilospris, og kjøper heller sånne porsjonspakker med f.eks. nugatti på tube, fremfor en boks, fordi tuben er billigere enn boksen... 

En gang kjøpte jeg for penger jeg hadde tjent selv, havregryn, banan og yoghurt, for å kunne spise det som frokost, etter 2 dager kastet hun alt, hun mente det hadde blitt dårlig...

Hva er galt med henne?! Jeg er sliten og lei av å konstant må krangle om ting hun burde vite bedre enn meg. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 1724e...191

Det du beskriver er en utviklingshemmet person, ev en dement person om dette er noe nyoppstått.

Men nå vet vi ikke mer enn du beskriver. Noen mennesker er svært oppegående på mange felt, og faller sørgelig gjennom på noen. Om du bare leter etter svakheter, vil du bare finne svakheter.

Anonymkode: 58a70...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Ts trenger hjelp blant annet til et bedre og variert kosthold. Barnevernet vil kunne sette inn tiltak som hjelper ts og moren hennes.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Det er barnevernet som utreder og setter inn hjelpetiltak når barn får mangelfull omsorg, så ja. Barnevernet vil absolutt være rette instansen her.

Anonymkode: 58a70...ca5

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Det er mye som er bekymringsfullt her. 

Til ts, psykisk utviklingshemmet er du definitivt ikke, du skriver bedre enn de aller fleste 15 åringer. Helsesykepleieren virker jo fullstendig nedsnødd, mulig det er bedre å forsøke en lærer du stoler på. 

Anonymkode: 3bd1b...27a

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...