Irja Skrevet 5. oktober #21 Del Skrevet 5. oktober Sønnen min er født i November og har flere diagnoser. Ble ingen utsettelse på han.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. oktober #22 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda det kan selvsagt være poeng i å vente selv om man ikke vil bli bedre på det året Anonymkode: 46cea...57d Joda, det kan sikkert i enkelte tilfeller være et poeng, men hovedregelen er at eleven skal ha utbytte av å vente et år og at det utsatte året skal føre til at en elev som ellers ville henge etter vil komme på linje med de andre i klassen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #23 Del Skrevet 5. oktober De er jo ikke like gamle som hele kullet uansett? Hvis du utsetter til neste år så vil han få bedre hjerneutvikling enn de som er yngre enn ham... Uansett hvodan man snur på det, så vil det i en klassen være noen som er nesten ett år eldre enn de andre. Idrett følger årskull. Vil du at han ikke skal få gå på fritidsaktiviteter sammen med gutta i klassen? Anonymkode: 27306...261 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #24 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (55 minutter siden): De er jo ikke like gamle som hele kullet uansett? Hvis du utsetter til neste år så vil han få bedre hjerneutvikling enn de som er yngre enn ham... Uansett hvodan man snur på det, så vil det i en klassen være noen som er nesten ett år eldre enn de andre. Idrett følger årskull. Vil du at han ikke skal få gå på fritidsaktiviteter sammen med gutta i klassen? Anonymkode: 27306...261 Jeg er mann med autisme. Jeg startet på fotball i førsteklasse og sluttet etter ett år fordi jeg aldri fikk spille kamper. For min del hadde det trolig vært bedre om jeg fikk lov til å spille på fotballaget som var ett år yngre enn meg. Jeg var både sent utviklet fysisk og mentalt. Trenerne mente jo åpenbart at jeg ikke var god nok til spille for mitt eget årskull. Nå tilhørte jeg generasjonen som startet ett år senere enn de gjør i dag, men selv det var tidlig for meg. Jeg slet mye faglig og sosialt. Anonymkode: e8bee...76e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #25 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er mann med autisme. Jeg startet på fotball i førsteklasse og sluttet etter ett år fordi jeg aldri fikk spille kamper. For min del hadde det trolig vært bedre om jeg fikk lov til å spille på fotballaget som var ett år yngre enn meg. Jeg var både sent utviklet fysisk og mentalt. Trenerne mente jo åpenbart at jeg ikke var god nok til spille for mitt eget årskull. Nå tilhørte jeg generasjonen som startet ett år senere enn de gjør i dag, men selv det var tidlig for meg. Jeg slet mye faglig og sosialt. Anonymkode: e8bee...76e Edit: Jeg er født i desember. Anonymkode: e8bee...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #26 Del Skrevet 5. oktober Min gutt er født i november og var ganske umoden ved skolestart, men han har klart seg helt fint. Henger overhodet ikke etter faglig (eller sosialt). Det er flere gutter i klassen født i november og desember, det jevnet seg fort ut. Nå går de i femteklasse. Anonymkode: 08537...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #27 Del Skrevet 5. oktober Jeg ville rett og slett "truet" skolen/kommunen med å ta ett år hjemmeundervisning hvis barnet ikke får gå i barnehagen et år ekstra. Statistikken er jo skremmende for gutta som er født sent på året, så jeg skjønner din bekymring veldig godt. Alle disse "det gikk bra med mitt barn"-kommentarene endrer ikke på statistikkene. Anonymkode: 04820...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #28 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg er mann med autisme. Jeg startet på fotball i førsteklasse og sluttet etter ett år fordi jeg aldri fikk spille kamper. For min del hadde det trolig vært bedre om jeg fikk lov til å spille på fotballaget som var ett år yngre enn meg. Jeg var både sent utviklet fysisk og mentalt. Trenerne mente jo åpenbart at jeg ikke var god nok til spille for mitt eget årskull. Nå tilhørte jeg generasjonen som startet ett år senere enn de gjør i dag, men selv det var tidlig for meg. Jeg slet mye faglig og sosialt. Anonymkode: e8bee...76e Edit: Vet at en del folk som er født sent tar igjen de som er født tidligere på året. Men vi som har autisme gjør som regel ikke det. Det å være mer umoden enn jevnaldrende er ett av trekkene som går igjen hos barn med autisme. Jeg hadde sjeldent venner som barn, men de gangene jeg hadde venner var det nærmest alltid barn som var yngre enn meg. Så etter min mening bør det være rom for å la enkelte barn få starte senere enn andre. Anonymkode: e8bee...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #29 Del Skrevet 5. oktober Ehh, nei. Send ham på skolen når han skal. Ikke la ham bli den som ikke kan spille på samme idrettslag som klassekompisene fordi han er et år eldre (er regler for det nemlig), ikke la ham bli den "rare", unger har full oversikt over hvem som er hvor gamle osv. Når det er sagt, så skal det enormt mye til å få lov til å utsette skolestart. "Hjerneutvikling" går i rykk og napp. Jeg har to sønner, født i november og desember, de har fulgt vanlig løp hele veien og modnet etter hvert. Jobber selv i barneskolen, og har umodne gutter født i januar og modne gutter født i desember. Lær sønnen din å klare seg selv på do, ha en viss kontroll på egne ting, hva som er lurt å kle på seg til hvilket vær, høre på beskjeder og hvordan man oppfører seg sammen med andre barn og voksne, så kommer resten av seg selv. Anonymkode: 7628f...d9e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #30 Del Skrevet 5. oktober Jeg tror vi med fordel kunne hatt en mer fleksibel skolestart hvor barna startet opp rundt 6 årsalderen. da kunne kanskje foreldrene selv få litt mer og si og så kunne den kvikke jenta som var lærelysten få starte når hun var 5 og den gutten som var født sent på året kunne starte opp når han var 6. Jeg har selv en gutt født helt sist i desember og han har alltid vær minst, 2,5 år på storebarnsavdeling. Gutten brukte bleier og gråt når jeg gikk. 5,5 år skolegutt yngst i klassen og veldig glad i å leke. Savnet barnehagen i flere år. Vi fikk høre sånt som at sommeren før skolestart skjer det så utrolig mye utvikling. Vi bodde et sted med barn fra en del innvandrerfamilier, og i forhold til de andre guttene lå ikke min noe bak språklig kanskje heller motsatt. Motorisk var han og langt fremme. Men jeg opplevde skoletstarten som tøff og ønsker vel i ettertid vi hadde forsøkt å utsette. Vi gjorde ikke det da vi fikk høre fra alle at det ville gå seg til. Og det gjorde jo det, rundt 4 klasse føler jeg det løsnet litt og at han tok igjen noe av gapet. Sosialt har min alltid greid seg fint, han har hatt mye venner og vært svært velfungerende. Men han har hatt en litt sånn barnslig opposisjon til skolen som kanskje ført nå har gitt seg, og nå er han snart 17. Anonymkode: 3176c...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #31 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tror vi med fordel kunne hatt en mer fleksibel skolestart hvor barna startet opp rundt 6 årsalderen. da kunne kanskje foreldrene selv få litt mer og si og så kunne den kvikke jenta som var lærelysten få starte når hun var 5 og den gutten som var født sent på året kunne starte opp når han var 6. Jeg har selv en gutt født helt sist i desember og han har alltid vær minst, 2,5 år på storebarnsavdeling. Gutten brukte bleier og gråt når jeg gikk. 5,5 år skolegutt yngst i klassen og veldig glad i å leke. Savnet barnehagen i flere år. Vi fikk høre sånt som at sommeren før skolestart skjer det så utrolig mye utvikling. Vi bodde et sted med barn fra en del innvandrerfamilier, og i forhold til de andre guttene lå ikke min noe bak språklig kanskje heller motsatt. Motorisk var han og langt fremme. Men jeg opplevde skoletstarten som tøff og ønsker vel i ettertid vi hadde forsøkt å utsette. Vi gjorde ikke det da vi fikk høre fra alle at det ville gå seg til. Og det gjorde jo det, rundt 4 klasse føler jeg det løsnet litt og at han tok igjen noe av gapet. Sosialt har min alltid greid seg fint, han har hatt mye venner og vært svært velfungerende. Men han har hatt en litt sånn barnslig opposisjon til skolen som kanskje ført nå har gitt seg, og nå er han snart 17. Anonymkode: 3176c...bdc Hvor mye snakket han da han var 2,5 år og skulle over på storebarn? Kunne han si hvordan han hadde det osv? Anonymkode: 5bece...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #32 Del Skrevet 5. oktober Sønnen min er født i slutten av desember, og går nå på ungdomsskolen. Faglig har han alltid vært en av de beste i klassen, men var nok litt umoden sosialt. Men det gikk veldig fint altså. Han hadde gode venner fra første stund. Anonymkode: eb0aa...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #33 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mye snakket han da han var 2,5 år og skulle over på storebarn? Kunne han si hvordan han hadde det osv? Anonymkode: 5bece...9c8 Ja han kunne snakke en god del sånn jeg husker det. Men brukte bleier nesten hele det første året på storebarn, husker vi startet å øve etter 17 mai. rart å tenke tilbake på det nå er han en stor gutt og klarer seg selv. Han har hele tiden vært veldig sosial så der har vi hatt det lett, men jeg følte velig på at han var umoden for skolen i mange år egentlig. Likevel er det og fordeler for den som er yngst. Du kan jo tenke deg om du får spille på lag med flinkere folk, så blir du jo litt dratt opp av dem. Sånn tenker jeg at det er å være yngst i klassen, du blir dratt opp på de andres nivå mens den som er eldst oftere blir dratt ned. Anonymkode: 3176c...bdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #34 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville rett og slett "truet" skolen/kommunen med å ta ett år hjemmeundervisning hvis barnet ikke får gå i barnehagen et år ekstra. Statistikken er jo skremmende for gutta som er født sent på året, så jeg skjønner din bekymring veldig godt. Alle disse "det gikk bra med mitt barn"-kommentarene endrer ikke på statistikkene. Anonymkode: 04820...007 Det er en grunn til at utsatt skolestart er såpass strengt som det er i dag. Det er ikke anbefalt med mindre det er sterke grunner til det. Hjelper ikke true bare fordi man leser statistikk slik du gjør her. Anonymkode: 08537...277 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #35 Del Skrevet 5. oktober Her synes jeg du skal følge din egen magefølelse og ta et valg basert på hvordan barnett ditt er, uansett når på året det er født 🙂 Det er dessverre slik at det å utsette skolen blir sett på som et tegn på at barnet feiler noe eller at det er noe galt, men ser man til land som feks Danmark så er det helt normalt å utsette skolestart dersom foreldrene mener det er det beste for sitt barn. Det finnes så mange former for utvikling og intelligens og noen kan telle til 100 når de er 5 år, mens de sliter med å leke med andre barn. Andre kan hoppe tau og spille fotball men aner ikke hvordan bokstavene ser ut. Jeg tenker at alle kan ikke til en hver tid være gode på alt, og skolen og barnehagen tilbyr ulike ting 🙂 Så tenker det er fornuftig at foreldrene får være mer med å bestemme hva som passer deres barn! Anonymkode: 9715f...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #36 Del Skrevet 5. oktober Det skolene kan gjøre er å ikke plassere stort antall januar-februarbarn med november-desember barn. I sønnens klasse 1-7 trinn var det ekstrem spesielt var det stor forskjell mellom mange tidlig og sent fødte. Et par av desemberbarna var det nesten synd på så mye etter i modenhet at det funket ekstremt dårlig sosialt, fikk merke det når sønnen hadde med januar/februar og desemberbarn hjem samtidig. Måtte bare si til sønnen at han fikk invitere enten de to eldste eller han yngste av gangen for det var så ubehagelig å høre mismatchen i dialog. Jeg vet ikke om noen januar-februar barn på barnas trinn som ikke har tatt med seg følelsen av å alltid være best langt opp i tenårene, Anonymkode: b04d7...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #37 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er en grunn til at utsatt skolestart er såpass strengt som det er i dag. Det er ikke anbefalt med mindre det er sterke grunner til det. Hjelper ikke true bare fordi man leser statistikk slik du gjør her. Anonymkode: 08537...277 Siden jeg begynte på skolen i 1999 har de utvidet timetallet i grunnskolen tilsvarende 2 hele skoleår. Jeg begynte på skolen som 5-åring og da hadde vi 2 lærere i vår klasse, der én av de var førskolelærer. De som var 3år eldre enn oss (altså de født i 1990) er det største barnekullet i norgeshistorien og var en stor motivator for å løse logikken med for få barnehageplasser. Mange steder i Norge var det barnekullet med i et prøveprosjekt der de startet i såkalt 0-klasse som 6-åringer. Det i seg selv frigjorde mange barnehageplasser. Like etter innførte de som kjent 6-årsreformen der hovedmotivatoren var å frigjøre barnehageplasser. All forskning viser at barn bør begynne på skolen (sånn som skolen er organisert i dag) ved 7-års alderen. Å begynne som 6-åring gir svært få fordeler og mange potensielle ulemper som kunne vært unngått ved å begynne senere. Anonymkode: 04820...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #38 Del Skrevet 5. oktober Jeg er lærer. Den gutten som ligger fremst både når det kommer til fag og modenhet i klassen min er født veldig sent på året. Ikke vær bekymret for dette. Gjør ditt beste for å forberede han på skolen, du. Det jevner seg dessuten ut gjennom de første skoleårene, stort sett. Anonymkode: bc24d...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #39 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er lærer. Den gutten som ligger fremst både når det kommer til fag og modenhet i klassen min er født veldig sent på året. Ikke vær bekymret for dette. Gjør ditt beste for å forberede han på skolen, du. Det jevner seg dessuten ut gjennom de første skoleårene, stort sett. Anonymkode: bc24d...15c Det er alltid noen som motbeviser regelen vet du. Martin Ødegaard er også født sent i desember, og har vel motbevist alt om at de som er født i året blir hengende etter på fotballaget. Anonymkode: 3176c...bdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #40 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er alltid noen som motbeviser regelen vet du. Martin Ødegaard er også født sent i desember, og har vel motbevist alt om at de som er født i året blir hengende etter på fotballaget. Anonymkode: 3176c...bdc Han ble trent fra han var bitteliten av faren, aner ikke hva alderen hadde hatt å si uten profesjonell som kostet mulighetene frem for gutten Anonymkode: b04d7...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå