Gå til innhold

Er det riktig at hele årskullet skal begynne på skolen samtidig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De første 4 årene av skolen er jo ganske så useriøse, og de som falmer bak får forhåpentligvis den hjelpen de trenger. Jeg husker de som de koslige årene, og har ikke tenkt at noen født sent på året ikke skal henge med? Var ingen problemer med de født sent på året hos oss i oppveksten?

Anonymkode: f55d2...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nettopp. Man må se på statistikken og ikke enkeltpersoner. 

I idretter som fotball får de beste langt mer trening enn de dårligste siden de beste får ha ballen mest. Så om man er dårligst på laget så ville man fått mer ut av å spille på et dårligere lag. 

Anonymkode: 01aeb...c8c

Er det fordi dere prøver å oppdra idrettsutøvere og genier dere sliter med dette? 

Er ikke det mye press å legge på et barn som kanskje ikke vil bry seg et fnugg om fotball fra starten av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det fordi dere prøver å oppdra idrettsutøvere og genier dere sliter med dette? 

Er ikke det mye press å legge på et barn som kanskje ikke vil bry seg et fnugg om fotball fra starten av?

Men evnen til å bevege seg og håndtere en ball kommer godt med i 13 år med gym og greit å kunne gjøre noe med ball når man får egne barn.  Absolutt ikke press, det handler om å legge grunnlag for liv med aktivitet. 

Evnen til å sende pasninger og sende andre utvikles MYE senere og må stimuleres like mye som å lære teknikk.  Får ikke barnet ditt ball så er det like mye en manglende ferdighet hos ditt barn at det ikke oppsøker ball. Det er veldig lett å stå i pasningsskyggen. Min yngste er 14 og skal love deg at pasningsferdighetene er ikke til å skryte av blant flertallet og det må man bare godta.  Yngste har gode pasninger og ser andre, men er ikke like god til å be om ball og oppsøke ball.    Så slutt å klage på andre barns evne til å sende pasninger, spesielt ikke små barn, bare se på barn i trafikken, de har tunellsyn, hvorfor skulle de ha så bredt synsfelt OG pasningsfot på banen ?

Anonymkode: b04d7...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste her er født i november og henger langt etter og er i utredninger for å finne ut hvorfor . Han er skolestarter og skal starte til høsten. Løsningen er IKKE utsatt skolestart sier PPT . Men at barnet må ha tilpassinger der det er. Om det er barnehage eller skole 

å utsette skolestart er stigmatiserende i tillegg og barn kan få mye forhåndsdømming og vondt mot seg senere. 
treninger osv er også delt i årskull 

ikke søk om utsatt skolestart 

Anonymkode: 7df70...1d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er alltid noen som motbeviser regelen vet du.

Martin Ødegaard er også født sent i desember, og har vel motbevist alt om at de som er født i året blir hengende etter på fotballaget.

Anonymkode: 3176c...bdc

Men nå er det ikke regelen at gutter/barn født sent på året sliter på skolen. De fleste går det fint med og ja det jevner seg ut. Dette har jeg hørt flere lærere si også. 

Anonymkode: 08537...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men nå er det ikke regelen at gutter/barn født sent på året sliter på skolen. De fleste går det fint med og ja det jevner seg ut. Dette har jeg hørt flere lærere si også. 

Men når opp til 30 % av de som er født sent på året har dårligere skoleprestasjoner så er det ganske signifikant relativ alderseffekt knyttet til modenhet, språkforståelse og konsentrasjon. 

Utjevner seg sent, for flertallet født sent på året velger yrkesfag fremfor  studiespes og har dårligere resultat i 10. trinn. 

https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole-skolestart/elever-fodt-sent-pa-aret-gar-ut-av-grunnskolen-med-darligere-resultat/224128

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er dritkjipt med fotballen men de gjør ikke sånn lenger mot små barn altså. Vet ikke når de begynner med å la de flinke være mer på banen men i første og andre klasse vet jeg ihvert fall at alle får spille like mye. 

Når det gjelder faglig så skjønner jeg jo at de kan være fordeler for noen å vente men da tror jeg det skal mye til. Det er strengt. 

Anonymkode: 27306...261

Meg du siterte. Ja var dritkjipt.  Selv er jeg 40 år og fortsatt sur for at jeg ikke fikk spille kamper i førsteklasse fordi jeg ikke var god nok. Det førte til at jeg sluttet og som førte til at jeg gjorde det enda dårligere sosialt siden jeg ikke spilte fotball.  

Nå var jeg elendig i fotball, men jeg burde fått spille.

Flott at de i dag lar førsteklasser spille kamp uavhengig av ferdighetsnivå. Men det skulle de i teorien også da jeg var barn. Treneren valgt bare å  glemme meg hver eneste kamp. Treneren sa aldri at grunnen var at jeg var så dårlig og derfor ikke fikk spille, men både jeg og foreldrene mine skjønte at det var grunnen. Både jeg og foreldrene prøve også å minne på treneren at jeg skulle spille, men det hjalp ikke. 

Anonymkode: e8bee...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Meg du siterte. Ja var dritkjipt.  Selv er jeg 40 år og fortsatt sur for at jeg ikke fikk spille kamper i førsteklasse fordi jeg ikke var god nok. Det førte til at jeg sluttet og som førte til at jeg gjorde det enda dårligere sosialt siden jeg ikke spilte fotball.  

Nå var jeg elendig i fotball, men jeg burde fått spille.

Flott at de i dag lar førsteklasser spille kamp uavhengig av ferdighetsnivå. Men det skulle de i teorien også da jeg var barn. Treneren valgt bare å  glemme meg hver eneste kamp. Treneren sa aldri at grunnen var at jeg var så dårlig og derfor ikke fikk spille, men både jeg og foreldrene mine skjønte at det var grunnen. Både jeg og foreldrene prøve også å minne på treneren at jeg skulle spille, men det hjalp ikke. 

Her lar de 17-18 åringer som kan betraktes som svært dårlige og som er som å spille med en spiller mindre på bane få mye spilletid så mye har endret seg uten at det klages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her lar de 17-18 åringer som kan betraktes som svært dårlige og som er som å spille med en spiller mindre på bane få mye spilletid så mye har endret seg uten at det klages.

Ja, mye har sikker endret seg. Jeg som sagt 40. Jeg har heller ikke barn så jeg  kan ikke snakke for hvordan det er i dag. Så jeg får bare stole på det dere sier om at ting er bedre. 

Da jeg sluttet på fotball begynte jeg på judo og der var det mye bedre miljø. Sikkert fordi det er en individuell idrett og man ikke har trenere som er opptatt av å vinne eller trenere som tror at sønnen deres  skal bli proff og derfor må få mest kamptrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, mye har sikker endret seg. Jeg som sagt 40. Jeg har heller ikke barn så jeg  kan ikke snakke for hvordan det er i dag. Så jeg får bare stole på det dere sier om at ting er bedre. 

Da jeg sluttet på fotball begynte jeg på judo og der var det mye bedre miljø. Sikkert fordi det er en individuell idrett og man ikke har trenere som er opptatt av å vinne eller trenere som tror at sønnen deres  skal bli proff og derfor må få mest kamptrening. 

Jeg drev med lagidrett i 20 år selv og fulgt ungene fra allidrett og inn i lagidrett i 13 år. Har to barn som har vært innom 3 lagidretter og har selv trent ett av barna i 4 år og mannen har trent det andre barnet i 7 år og er drittlei av hvor negativt spesielt fotball fremstilles.  Fotballen HAR endret seg, det kan man takke 3mot3 spillet for da er det vanskeligere å stå og se på og alle får flere berøringer. Spilletid blir ikke rettferdig og foreldre vet ikke alle grunner til spilletid. At mange gode får mye mer spilletid kan jeg forsvare HVER dag, det er fordi de ofte også gjør andre gode.   Av mine to barn har den ene alltid fått veldig mye spilletid, den andre mye mindre. Den ene spilte midtbane og gjorde andre bedre og orket mye for hun trente dobbelt så mye som de andre, den andre var spiss og spilte der alle ville spille og har aldri vært best og sånn har det alltid vært. 

Individuelle idretter er ikke så altinkluderende heller, masse tidlig uttak til konkurranser og partier der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 9.05):

Om barnet ditt egentlig ikke er modent nok for skolestart, ville jeg søkt om utsettelse. Tenker at sånt kommer helt an på modenhet, og ikke når på året barnet er født😊

Anonymkode: d43b9...837

I gamle dager var det tester som avgjorde om en var skolemoden. Ingen søkte om noe, det bare var sånn. Av en eller annen grunn har de gått bort fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg drev med lagidrett i 20 år selv og fulgt ungene fra allidrett og inn i lagidrett i 13 år. Har to barn som har vært innom 3 lagidretter og har selv trent ett av barna i 4 år og mannen har trent det andre barnet i 7 år og er drittlei av hvor negativt spesielt fotball fremstilles.  Fotballen HAR endret seg, det kan man takke 3mot3 spillet for da er det vanskeligere å stå og se på og alle får flere berøringer. Spilletid blir ikke rettferdig og foreldre vet ikke alle grunner til spilletid. At mange gode får mye mer spilletid kan jeg forsvare HVER dag, det er fordi de ofte også gjør andre gode.   Av mine to barn har den ene alltid fått veldig mye spilletid, den andre mye mindre. Den ene spilte midtbane og gjorde andre bedre og orket mye for hun trente dobbelt så mye som de andre, den andre var spiss og spilte der alle ville spille og har aldri vært best og sånn har det alltid vært. 

Individuelle idretter er ikke så altinkluderende heller, masse tidlig uttak til konkurranser og partier der også. 

Jeg opplevde i hvert fall judo som langt mer inkluderende enn fotball. 

Jeg vet selvsagt at noen er bedre i fotball enn andre og at noen trener mer enn andre. Men jeg fikk som sagt ikke spille kamp da jeg gikk i førsteklasse. Jeg ble i stedet satt til å se på de andre spille. For treneren var for feig til å si til meg og mine foreldre at jeg ikke ville få spille. Så jeg møtte opp på alle kamper og det samme gjorde foreldrene mine.  Men etter ett år så gadd verken jeg eller foreldrene mine noe mer. 

Jeg har forresten en bror som er 10 år yngre enn meg og også der toppet treneren laget allerede fra førsteklasse. Nå var broren min bedre enn meg så han fikk spille. Men husker sønnen til treneren alltid måtte få spille mest hvis ikke så truet treneren med å slutte. Faren var overbevist om at sønnen ville bli fotballproff i England.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du jeg har faktisk en selv som er født helt sist på året. Gutten min er kvikk, og egentlig langt fremme. Likevel så var de første skoleårene vanskelige, han ville leke, han ville ikke sitte i ro, han var urolig og hadde nok hatt det bedre i barnehagen. Og vi ble fortvilet og frustert og det ble mye som var vondt og leit.

Det er mange, særlig gutter, som ikke er helt skolemodne når de er fem år og som fint kan vente et år. Og ja det jevner seg ut over tid, men de får fort en rolle og en oppfatning av seg selv.

Anonymkode: 3176c...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utsatt skolestart, helt klart! Det har man rett på om PPT er enig. SÅ tidlig å begynne når man er fem år og gutt..! Så senest i dag artikkel om skoleansatte som mener 6-åringen bør være i bhg, så femåringer i skolen er nitrist. 

Anonymkode: 629ab...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utsatt skolestart, helt klart! Det har man rett på om PPT er enig. SÅ tidlig å begynne når man er fem år og gutt..! Så senest i dag artikkel om skoleansatte som mener 6-åringen bør være i bhg, så femåringer i skolen er nitrist. 

Anonymkode: 629ab...48b

Som andre tenker jeg også at dette med å sende 5-åringer på skolen handler om økonomi. Det er billigere for staten å ha dem i skolen enn i barnehagen.

Anonymkode: 01aeb...c8c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De første 4 årene av skolen er jo ganske så useriøse, og de som falmer bak får forhåpentligvis den hjelpen de trenger. Jeg husker de som de koslige årene, og har ikke tenkt at noen født sent på året ikke skal henge med? Var ingen problemer med de født sent på året hos oss i oppveksten?

De fire første årene føles sikkert useriøse for de som var skoleflinke.  Jeg er autisten som ikke fikk spille fotball og jeg syntes førsteklasse var svært tøft.  Foreldrene mine husker også at jeg gråt mye og at førsteklasse var tøft for meg. 

Nå har jeg en diagnose så jeg hadde det nok tyngre enn barn uten diagnose. Men tipper det er flere enn meg som slet. Jeg fikk også diagnosen min først som voksen. Nå er man flinkere i dag til å oppdage autisme og ADHD enn da jeg var barn, men er nok mange barn som ikke har fått diagnosene sine enda i førsteklasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For ganske mange tar det tid å knekke lesekoden. Hadde jeg basert alt på egen barndom så hadde jeg også sagt at barneskolen var simpel. Jeg lærte meg selv å lese som 4-åring (enebarn) og likte å lese. Men jeg så lett rundt meg i klasserommet hvor mye lenger tid de fleste andre i klassen brukte på å lese, hvor dårlig de var på høylesing og hvor mye feil de hadde på stiler og diktat så jeg forsto tidlig hvor ulike alle er, mange av de var født sent på året.  3 var født året før, en supersmart og to ville fått ekstremt store problem om de hadde startet før for de slet veldig faglig selv om de ventet ett år. 

Håpet var at barna arvet litt av mine leseferdigheter, men nei. Eldstemannen hatet å bli lest for og ville ikke lære seg bokstavene i barnehagen og det å lære å lese tok laaang tid. Ikke født tidlig eller sent, men i midten.  Går nå på vgs med 5 i snitt fordi karakterer ikke lenger er basert på å pugge tekst og gjengi på prøver…. Trodde en stund han hadde litt skrivevansker, men nå har han knapt stavefeil selv for hånd, måtte bare gidde litt og modne litt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har en i klassen som er ett år eldre enn resten. Han er født i april, men kom som flyktning da de skulle begynne på mellomtrinnet, og gikk derfor 4.trinn om igjen.

Det fører jo til mye spørsmål, da alle regner han som en del av årskullet til sønnen min, men likevel er ett år eldre. F.eks i fotballen, hvor det måtte søkes til kretsen om han kunne spille på lag med sine klassekamerater.

Anonymkode: a9e6b...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 7.43):

Det er ikke sikkert du får lov å utsette skolegangen hans. Men mange desemberbarn klarer seg utmerket. Det kommer an på hvor modent barnet ditt er. I utlandet starter de ennå tidligere.

Anonymkode: 65246...bc7

«I utlandet»😅

Så et land der de begynner i september(1. ellerno), og da begynner de som har fylt seks allerede. Det ville vært bedre IMO.

har også en som er født sent på året, og som syns det er dritt å sitte lenge osv..

Anonymkode: 9583d...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...