Gå til innhold

Er det riktig at hele årskullet skal begynne på skolen samtidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min er født sent på året og kommer til å begynne på skolen når han er fem. Mange av klassekameratene hans vil jo ha et halvt år ekstra hjerneutvikling da, og statistisk sett vil det gjøre det mye mer sannsynlig at de presterer bedre enn sønnen min. Jeg søkte på nettet og fant mange studier som påpeker at elever som er født sent på året sliter mer gjennom hele skoleløpet og til og med i arbeidslivet. Jeg vurderer å holde ham tilbake et år for å forsikre meg om at han får mest mulig hjerneutvikling slik at han ikke vil lide av denne statistikken. Er det viktig at han går i samme klasse som de fra samme årskull eller trenger jeg ikke å tenke på det? Jeg har alt planlagt skoleløpet mtp. privat grunnskole. Jeg vil ikke sende ham til nærskolen etter som jeg har hørt dårlige rykter om miljøet der.

Anonymkode: a03c5...67b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert du får lov å utsette skolegangen hans. Men mange desemberbarn klarer seg utmerket. Det kommer an på hvor modent barnet ditt er. I utlandet starter de ennå tidligere.

Anonymkode: 65246...bc7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sent på året? Tidlig i oktober eller slutten av desember? 

Den nye opplæringsloven gjør det lettere å søke om utsatt skolestart, men det er søknadsprosess du må gjennom der du må ha faglig begrunnelse for å utsette skolestart. 

Nå har jeg jenter, som jevnt over er mer modne enn gutter, og de er født tidlig på året - så de har "alt" på sin side når det kommer til skolestart. 

Hvilken privatskole ? Mener at Steinerskolen har et godt opplegg når det kommer til skolestart, og at de har ett veldig godt opplegg for seksåringene.

Anonymkode: 8ee33...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sikkert du får lov å utsette skolegangen hans. Men mange desemberbarn klarer seg utmerket. Det kommer an på hvor modent barnet ditt er. I utlandet starter de ennå tidligere.

Anonymkode: 65246...bc7

Det vil jo alltid være noen som er nesten et år yngre enn de andre uansett når de begynner. Man må jo sammenligne innad i et årskull, ikke på tvers av land. I de landene som starter tidligere er det sikkert forskjell på de som er fyllt fire og de som er tre når de starter. Om man faller utenfor progresjonen vil man få et problem, uansett om man er fire, seks, eller åtte.

Anonymkode: 8ee33...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sønnen min er født sent på året og kommer til å begynne på skolen når han er fem. Mange av klassekameratene hans vil jo ha et halvt år ekstra hjerneutvikling da, og statistisk sett vil det gjøre det mye mer sannsynlig at de presterer bedre enn sønnen min. Jeg søkte på nettet og fant mange studier som påpeker at elever som er født sent på året sliter mer gjennom hele skoleløpet og til og med i arbeidslivet. Jeg vurderer å holde ham tilbake et år for å forsikre meg om at han får mest mulig hjerneutvikling slik at han ikke vil lide av denne statistikken. Er det viktig at han går i samme klasse som de fra samme årskull eller trenger jeg ikke å tenke på det? Jeg har alt planlagt skoleløpet mtp. privat grunnskole. Jeg vil ikke sende ham til nærskolen etter som jeg har hørt dårlige rykter om miljøet der.

Anonymkode: a03c5...67b

Hvem leker han med i barnehagen? Hvis han går på skolestartergruppe og leker med gutter som skal gå i klassen hans, så kan det bli sårt for han å måtte bryte opp med vennene og gå et ekstra år i barnehage. Det ville jeg vært veldig forsiktig med, spesielt hvis han gleder seg til å begynne på skolen. Som regel går det bra med guttene født sent på året og. Mye forandrer seg i siste året i barnehageåret, de modnes mye.

Min gutt er også født sent på året, har ingen tenker om at han ikke kommer til å henge med eller slite i skolesammenheng. Han er mye mer moden enn de andre guttene i kullet som er født tidlig på året.

Anonymkode: 28bf3...83c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle innen samme årskull starter likt.

Vi søkte på eldste fikk avslag selv med at ppt anbefalte. Var født sept

Yngste født slutt desember fikk vi utsatt på men årsak der var at det årstrinn ho er var så stort at skolen så som fordell at det ble utsatt et år for å slippe å lagr 2 klasser. Her hadde ho og fulgt årskullene under hele veien

Så kan prøve men ikke sikkert du får

Anonymkode: 0cea0...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen må jo alltid være yngst i klassen, så selv om man ikke skulle følge året de ble født ville likevel noen være yngst. Det er heller ikke slik at man bare kan bestemme seg for å la barnet begynne tidligere eller senere enn normalt, det må søkes om og være gode grunner til.

Jeg vil ellers si at selv om det er flere barn født sent på året som sliter på skolen er det på ingen måte slik at alle eller en gang de fleste gjør det. De aller fleste barn, også de som er født sent på året, klarer seg fint på skolen. Jeg har selv et desemberbarn som nå går på vgs og han har alltid vært faglig sterk. Han kom inn på den vgs med høyest karakterkrav så det er ingenting å si på skoleprestasjonene. Kanskje var han noe mer umoden enn en del av de andre de første årene på barneskolen, men det er ikke noe som har vært negativt for ham. Han har aldri hatt problemer sosialt sett heller, alltid fungert bra i klassen og hatt mange gode venner. Så ikke bekymre deg unødvendig hvis det ikke er noe ved sønnen din som tilsier at han skulle klare seg dårligere enn de andre på skolen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er og desemberbarn.

Husker jeg var bekymret som deg

Første 2 mnd var litt tøffe for han,  sosialt. Men gikk seg fint til, og fort til.

Faglig har han klart seg veldig bra. Fikk gå på matte+, fot de som trenger ekstra utfordringer. I 10 klasse tok han i tillegg matte på videregående skole.

Nå er han snart ferdig utdannet lege.

Så desemberbarn kan klare seg fint på skolen di og

Anonymkode: d933b...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt desemberbarn (romjulen) er prematur, skulle vært født i februar. Går jo sammen med barn som er nesten et år eldre (i følge kalenderen, eldste er født 1. januar). Det har gått helt fint, men var litt bekymret

Anonymkode: c0015...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet ditt egentlig ikke er modent nok for skolestart, ville jeg søkt om utsettelse. Tenker at sånt kommer helt an på modenhet, og ikke når på året barnet er født😊

Anonymkode: d43b9...837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er jo bursdagene spredt i en klasse. I klassen til sønnen min er det mange som er født mellom oktober og desember. Ingen er født i januar og februar. Jeg ville fulgt årskullet uansett, så slipper barnet å føle seg utenfor. 

Anonymkode: 705da...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv født sent på året, helt i slutten på november og likevel var jeg den som leste først, var flinkest i matte - kjedet meg på skolen fordi undervisningen tok hensyn til alle barna, og den som var "minst flink" i vår klasse var den som var eldst. Så jeg tror at ditt barn TS klarer seg helt fint om du som mor er med på laget og hjelper til med utvikling og lære. 

Anonymkode: 50f7f...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke riktig.

Men det er veldig vanskelig å få utsatt skolestart. Vi fikk det til vår yngste sønn, født i november og med diagnose. Det var en to år lang kamp mot PPT. Han måtte gjennom full utredning, og selv da utredningen konkluderte med diagnose og en klar anbefaling om utsatt skolestart, var PPT imot det. Det er PPT som skriver rapporten som er grunnlaget for rektors vedtak. Men skolen var så tydelig at PPT heldigvis snudde. 
Å tro at barnet får utsatt skolestart bare fordi det er født sent på året kan du bare glemme. Barnet må ha betydelige vansker, men samtidig må ikke vanskene være for store, heller. 

Anonymkode: 9edad...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greia med utsatt skolestart er at man helst ønsker at den utsatte skolestarten skal "løse problemet", for å si det på den måten. Det vil si at for et barn som har en så alvorlig diagnose/vansker at utsatt skolestart ikke vil endre noe er det ikke noe poeng i å vente. Utsatt skolestart gis i hovedsak til barn som ved å vente et år vil være mer eller mindre på linje med de andre i klassen og deretter kunne følge skolegang som normalt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt elever født både tidlig og sent på året som definitivt burde fått ett år til i barnehagen. Mange som er født sent på året klarer seg veldig godt også, slik at dette er veldig individuelt.

Jeg har mange ganger ønsket at utsatt skolestart var mer vanlig for de som er umoden, uavhengig av når på året de er født. Der kunne vi lært mye av andre land. Jeg tror mange foreldre kvier seg for å søke om det fordi de både ønsker at ungene skal gå i klassen hvor vennene går, men også fordi de senere må trene og konkurrere med sitt årskull dersom de er med på noe idrett. 

Jeg ser at de første par årene spesielt  blir ekstra tøffe for de som ikke er klare for skolen som 5-6 åring. Nå går min nåværende gjeng i 3.klasse og jeg ser at av de som var spesielt umoden når de startet på skolen, har faktisk 3 av 4 en diagnose nå. Mistanken om at de hadde noe kom også veldig tidlig. 

Regner med at dere er i dialog med barnehagen om dette. Hvis ikke så anbefaler jeg dere å ta en prat om hvordan de opplever barnet deres ifht. modenhet. Jeg antar også at barnet skal starte på skolen neste høst og vil bare minne deg på at det skjer mye med utviklingen på 1 år. 

Anonymkode: c2ab7...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underviser en  ungdomsskoleklasse der de fleste guttene er født etter sommerferien av en eller annen grunn. Ser ingenting som skulle tilsi at de sliter mer enn resten. 🤷‍♀️ klassen scorer over landssnittet i lesing og engelsk, men ikke matematikk på NP. Rolig gjeng, faktisk roligere enn parallellklassen der det er mer jevnt fordelt når de er født gjennom året. 

Har selv gutter født sent på året, har gått helt fint med dem. Kjedelig å vente på å bli 18 år, eneste - og det kan jeg kjenne meg igjen i (selv født i november). 

Tror det er viktigere å starte med de som har vært i samme kull i barnehagen, vet ikke om du har lest noe forskning på dette? 

Endret av Snabeltann
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Om barnet ditt egentlig ikke er modent nok for skolestart, ville jeg søkt om utsettelse. Tenker at sånt kommer helt an på modenhet, og ikke når på året barnet er født😊

Anonymkode: d43b9...837

Så enkelt er det ikke

Anonymkode: 46cea...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sønnen min er født sent på året og kommer til å begynne på skolen når han er fem. Mange av klassekameratene hans vil jo ha et halvt år ekstra hjerneutvikling da, og statistisk sett vil det gjøre det mye mer sannsynlig at de presterer bedre enn sønnen min. Jeg søkte på nettet og fant mange studier som påpeker at elever som er født sent på året sliter mer gjennom hele skoleløpet og til og med i arbeidslivet. Jeg vurderer å holde ham tilbake et år for å forsikre meg om at han får mest mulig hjerneutvikling slik at han ikke vil lide av denne statistikken. Er det viktig at han går i samme klasse som de fra samme årskull eller trenger jeg ikke å tenke på det? Jeg har alt planlagt skoleløpet mtp. privat grunnskole. Jeg vil ikke sende ham til nærskolen etter som jeg har hørt dårlige rykter om miljøet der.

Anonymkode: a03c5...67b

Jeg er født 28. november. Jeg var ufattelig umoden da jeg begynte på skolen. Det første året slet jeg veldig med å sitte stille så lenge av gangen. Dette gikk seg til, i dag er jeg lege. 
Jeg har mange kolleger som er født i desember. 
Umodenhet er noe de vokser av seg. De har et langt skoleliv foran seg. Dette er noe som jevner seg ut med tiden. Hjernen er plastisk - jo flere utfordringer den får, jo fortere vokser den.

Anonymkode: 67f0b...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (26 minutter siden):

Greia med utsatt skolestart er at man helst ønsker at den utsatte skolestarten skal "løse problemet", for å si det på den måten. Det vil si at for et barn som har en så alvorlig diagnose/vansker at utsatt skolestart ikke vil endre noe er det ikke noe poeng i å vente. Utsatt skolestart gis i hovedsak til barn som ved å vente et år vil være mer eller mindre på linje med de andre i klassen og deretter kunne følge skolegang som normalt. 

Joda det kan selvsagt være poeng i å vente selv om man ikke vil bli bedre på det året

Anonymkode: 46cea...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted må man ha en grense,og den et satt til det året barna er født. Hvis flere som er født seint venter et år,vil jo gapet mellom dem og de seine året etter bli enda større. 

Ja,det kan være at noen er umodne ved skolestart,men det jevner seg fort ut. Jeg har jobbet på skole og opplevd flere ganger at feks et desemberbarn er mere modent enn det barnet som er født i februar. Det har ikke bare med alder å gjøre. 

Anonymkode: 3f4b2...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...