Gå til innhold

Hvor i vestland er det «best» å bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som barnefamilie altså. 
Hvilke steder er å anse som gode, og hvilke tenker du man bør/skal unngå? 

Anonymkode: c5678...353

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo mye an på hva man er ute etter, og om det er noen hensyn å ta i retning nærhet til familie, venner man har fra før og slikt?

Jeg kunne fint bosatt meg i Stryn, Florø, Eikefjorden, Lærdal, Nordfjordeid, Selje og Gloppen. Men det er jo ut fra både min livsfase og hensyn nevnt ovenfor. Bergen er også en fin by, og har man småbarn er det nesten verdt å satse på Hardanger bare for å få dialekten. 

Anonymkode: 790dc...fd1

• Liker 2
Skrevet

Ingen hensyn til familie eller venner! Kun oss selv:)
Har du god kjennskap til Gloppen og Lærdal f.eks.? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

og har man småbarn er det nesten verdt å satse på Hardanger bare for å få dialekten. 

Spørs litt om det er pike eller gutt. Hvis man har pike burde man velge Hardanger, men hvis det er gutt er det kanskje best med Bergen.

Anonymkode: 8c59d...705

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spørs litt om det er pike eller gutt. Hvis man har pike burde man velge Hardanger, men hvis det er gutt er det kanskje best med Bergen.

Anonymkode: 8c59d...705

Haha, jeg synes motsatt. Syns bergensdialekten er grusom på gutter/menn 🤣 mye bedre på kvinner. 

TS; vestland er jo kjempestort. Snakker du om gamle Sogn og fjordane eller Hordaland? Hardanger kanskje? By eller bygd, småby? Hva er du ute etter?

Anonymkode: 06e8f...0ca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Semi-god. Men inntrykket er at både Lærdal og Sandane er preget av innovasjon, tiltakslyst og driftige, unge miljøer. Sånn til å være på bygda. Lærdal har fordelen med litt kortere vei til Østlandet, Sandane med flyplass. Nordfjordeid har jeg samme inntrykket av, samt at sentrum både der og i Lærdal er blitt riktig pene. Jeg liker også Oppstryn og til dels Blakset i Stryn fordi det er bygder hvor det oppleves at det skjer ting og mange yngre velger å flytte hjem/til. Samt en viss åpenhet for folk utenfra, ikke så lukkede som enkelte bygdelag lett kan bli. 

Anonymkode: 790dc...fd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Som barnefamilie altså. 
Hvilke steder er å anse som gode, og hvilke tenker du man bør/skal unngå? 

Det er et spørsmål med kun subjektive svar og ikke noe fasitsvar, da det avhenger av personlige preferanser. Noen folk får klaus av byliv og vil ha det åpent og landlig, og de vil eksempelvis anbefale et sted på bygda og be deg unngå Bergen. Mens andre igjen trenger at det skjer noe hele tiden og vil ha et bredt tilbud av butikker og kulturliv og vil gi deg motsatt råd.

For å få et matnyttig svar på spørsmålet ditt må du oppgi hva som er viktig for deg, da først kan folk gi deg et svar på spørsmålet ditt. Nå er det mer et spørsmål som er like dumt som å spørre hva som er best av epler og appelsiner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Osterøy og Sunnhordland. Fine plassar og hyggelege folk

Anonymkode: a9ca9...de4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Gloppen og Jølster, heilt nydeleg 😊

Anonymkode: 00858...1b1

Skrevet

Vi ser etter et rolig sted, med barneskole, barnehage og ungdomsskole innenfor gangavstand (helst da). 
Vi er en barnefamilie med barn i barnehage, barneskole, ungdomsskole. 
Finnes det aktiviteter for ungdom f.eks. på Gloppen? 
Er det enkelt/vanskelig jobbmarked? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi ser etter et rolig sted, med barneskole, barnehage og ungdomsskole innenfor gangavstand (helst da). 
Vi er en barnefamilie med barn i barnehage, barneskole, ungdomsskole. 
Finnes det aktiviteter for ungdom f.eks. på Gloppen? 
Er det enkelt/vanskelig jobbmarked? 

Bra i Gloppen, men vær klar over at Sandane er et sted som holder på å "dø".  Fler og fler sentumsfunksjoner blir lagt ned, ser ikke lyst ut for fremtiden.

Anonymkode: 2b3b0...0db

Skrevet

Hva med Voss tenker jeg, ganske stort sted med alt man trenger av butikker og servicefunksjoner. Veldig godt med friluftsliv sommer som vinter. Og vel 1 time med tog til Bergen hvis det skulle være akutelt i for eks arbeid.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bra i Gloppen, men vær klar over at Sandane er et sted som holder på å "dø".  Fler og fler sentumsfunksjoner blir lagt ned, ser ikke lyst ut for fremtiden.

Hvilke sentrumsfunksjoner sikter du til? 

Skrevet

Kanskje et dårlig valgt ord, men det er butikkdød.  Kjøpesenteret er snart "tømt" for spesial og klesbutikker , kafeer er det bare en eller to igjen. Snart bare Rema og Coop tilbake,  det diskuteres nedlegging av VGS bl.a. .   Vet ikke hvor godt lokalkjent du er, men med de planene som er lagt for stamveien E 39 er det lite sannsynlig at det vil komme noen bro Anda - Lote (til Nordfjordeid og ytre) i overskuelig fremtid.  

• Liker 1
Skrevet

Austevoll- landlig og helt i sjøkanten. Og nærme Bergen så det er enkelt å være litt urban om man vil.

Anonymkode: 5ae76...8f2

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 11.40):

Kanskje et dårlig valgt ord, men det er butikkdød.  Kjøpesenteret er snart "tømt" for spesial og klesbutikker , kafeer er det bare en eller to igjen. Snart bare Rema og Coop tilbake,  det diskuteres nedlegging av VGS bl.a. .   Vet ikke hvor godt lokalkjent du er, men med de planene som er lagt for stamveien E 39 er det lite sannsynlig at det vil komme noen bro Anda - Lote (til Nordfjordeid og ytre) i overskuelig fremtid.  

Jeg er ikke kjent i det hele tatt, aldri vært der selv før.. men så har det jo dukket opp noen muligheter som jeg må undersøke litt nærmere.. jeg skal dit snart for å se på plassen men jeg kjenner jo at jeg kanskje blir litt skuffet., kanskje ser jeg for meg en idyllisk liten plass, men så er det heller så lite at det rett og slett bare dør ut som du skriver,,, 

ts

Skrevet

Jeg slår et slag for Austevoll jeg også ♥️ Ikke for stort og ikke for lite. Og bare en liten fergetur unna Bergen 😊 

Familien har hatt hytte på Austevoll i mange år. Den skal riktignok selges nå, men jeg har mange gode minner fra den øyen ♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 0.41):

Jeg er ikke kjent i det hele tatt, aldri vært der selv før.. men så har det jo dukket opp noen muligheter som jeg må undersøke litt nærmere.. jeg skal dit snart for å se på plassen men jeg kjenner jo at jeg kanskje blir litt skuffet., kanskje ser jeg for meg en idyllisk liten plass, men så er det heller så lite at det rett og slett bare dør ut som du skriver,,, 

ts

Ja, idyllisk er det for all del. Klima er heller ikke så ille for å være på de trakter. Ta deg en tur å se du. Men det har dessverre vært en negativ utvikling i det siste.  Man må oftere til Førde eller Nordfjordeid (ferje) for  få tak i ting.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 0.16):

Lærdal! Fantastisk sted. Angrer på at vi flyttet til drammen 😄

Anonymkode: cce9b...012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...