Gå til innhold

Akutte smerter i bakre legg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg hopper tau som en del av trening, og jeg har også vært på dans i dag. Jeg skulle bare hoppe tau i leiligheten min i 10 minutter, og plutselig kjentes det som noe som poppet inni leggen. Nå har jeg sterke stikkende smerter, spesielt når jeg skal gå. Jeg prøvde å massere og det gir litt lindring. 

Nå husker jeg at jeg har hatt litt stikkende smerter i tåen på samme ben, tidligere i dag, og lurer nå på om det var et varsel på at noe var galt. 

Jeg har ikke hatt vondt i leggen før, men tenker å avvente lege til i morgen hvis ikke smerten avtar. Leggen er ikke hoven, men skal følge med.

Er det noen som har erfaring med denne type belastningsskade? Går det over seg selv etter noen dager, og man kan trene som vanlig?

Anonymkode: 8606d...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, 

jeg hopper tau som en del av trening, og jeg har også vært på dans i dag. Jeg skulle bare hoppe tau i leiligheten min i 10 minutter, og plutselig kjentes det som noe som poppet inni leggen. Nå har jeg sterke stikkende smerter, spesielt når jeg skal gå. Jeg prøvde å massere og det gir litt lindring. 

Nå husker jeg at jeg har hatt litt stikkende smerter i tåen på samme ben, tidligere i dag, og lurer nå på om det var et varsel på at noe var galt. 

Jeg har ikke hatt vondt i leggen før, men tenker å avvente lege til i morgen hvis ikke smerten avtar. Leggen er ikke hoven, men skal følge med.

Er det noen som har erfaring med denne type belastningsskade? Går det over seg selv etter noen dager, og man kan trene som vanlig?

Her ringer du legevakten og snakker med dem, for råd om du skal inn til lege. 

Komplett umulig å svare deg på hva som kan ha skjedd. Men en spekulasjon er at du kan ha røket eller bristet akillessene eller fått en muskelskade. Belast nå ikke foten med mere «tull» før legevakten har vurdert deg. 

Anonymkode: d1066...0ff

• Liker 1
Skrevet

Ville kontaktet lege, ja. Kanskje ikke legevakt, men fastlegen på mandag. Kjøp deg Voltarol Gel på apoteket for å roe ned en evt. skade/ betennelse. 

Anonymkode: a8640...4b9

Skrevet

Jeg har også opplevd det i leggen før. Hos meg kalte de det for tennis leg som er muskelavrivning i tykkleggen.

Det poppet hos meg og husker jeg. Ta kontakt med legen for det er vondt å gå på. Kan være det..

Anonymkode: 70fb3...2af

Skrevet

Ta en pose frosne grønnsaker fra fryseren og legg i et kjøkkenhåndkle/håndkle og is ned leggen 10-15 min hver time.

Det er iallefall anbefalt å gjøre for å lindre. Men uansett kontakt legen ang dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har også opplevd det i leggen før. Hos meg kalte de det for tennis leg som er muskelavrivning i tykkleggen.

Det poppet hos meg og husker jeg. Ta kontakt med legen for det er vondt å gå på. Kan være det..

Ble du bra igjen? Når jeg leser om tennis leg blir jeg litt bekymret det kan være det. Gjør vondt å gå, ja... 

Jeg håper det bare er en strekk som er bedre til i morgen, men når jeg leser tilbakemeldingene jeg har fått her, tenker jeg at det kanskje ikke skader å ringe legevakt  i morgen, dersom det fremdeles gjør like vondt å gå. Legevakt i natt tror jeg ikke, for det er så sent og jeg fremdeles har håp om at jeg skal være bedre etter hvile. 

Frykten er jo at jeg skal bli satt ut av spill i lang tid, hadde ikke forventet dette da jeg er i bevegelse hver dag. Vanligvis blir jeg bra av vondter og strekker fort, men dette har jeg jo ingen erfaring med. Har begynt å få treningsglede og motivasjon igjen... blir kanskje basseng på meg fremover da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ble du bra igjen? Når jeg leser om tennis leg blir jeg litt bekymret det kan være det. Gjør vondt å gå, ja... 

Jeg håper det bare er en strekk som er bedre til i morgen, men når jeg leser tilbakemeldingene jeg har fått her, tenker jeg at det kanskje ikke skader å ringe legevakt  i morgen, dersom det fremdeles gjør like vondt å gå. Legevakt i natt tror jeg ikke, for det er så sent og jeg fremdeles har håp om at jeg skal være bedre etter hvile. 

Frykten er jo at jeg skal bli satt ut av spill i lang tid, hadde ikke forventet dette da jeg er i bevegelse hver dag. Vanligvis blir jeg bra av vondter og strekker fort, men dette har jeg jo ingen erfaring med. Har begynt å få treningsglede og motivasjon igjen... blir kanskje basseng på meg fremover da. 

Ble helt fin igjen ja men tok 1 måneds tid før det ble helt bra. Det kan jo selvfølgelig bare være en strekk du har fått og, så hvil leggen og kanskje det hele er bra i morgen. Hvis ikke kontakt legen kanskje hvis det er vondt å gå. Får håpe du slipper tennis Leg for den tar litt tid og heale. God bedring 🙂

Skrevet

Kan også være en Bakers cyste som revnet. Fikk du følelsen av at noe rant ned leggen?

Anonymkode: beba0...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...