AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #1 Skrevet 4. oktober 2024 Har en gutt som går 1 året på vgs. Han var borte fra skolen 1 dag i forrige uke pga mageproblemer. Jeg ga beskjed til læreren, men gjorde ikke noe mer. Nå sier han at vi burde ha kontaktet lege pga nå har han ugyldig fravær. Jeg blir helt stresset over dette med fravær nå. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 5da74...909
minister-mio Skrevet 4. oktober 2024 #2 Skrevet 4. oktober 2024 Kontakt lege ved sykdom for å dokumentere fraværet
mmd Skrevet 4. oktober 2024 #3 Skrevet 4. oktober 2024 Det stemmer, dere må kontakte lege. Vi gjør det via helse Norge-appen, går helt fint. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #4 Skrevet 4. oktober 2024 minister-mio skrev (3 minutter siden): Kontakt lege ved sykdom for å dokumentere fraværet Bare ved 1 dag fravær også? Men er sikkert for seint å gjøre det no Anonymkode: 5da74...909
Gjest jegerrinne Skrevet 4. oktober 2024 #5 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare ved 1 dag fravær også? Men er sikkert for seint å gjøre det no Anonymkode: 5da74...909 Ja. Alt må dokumenteres fra lege osv ved fravær ellers er det ugyldig. Kan ringe legen å høre . Får dere skriv kan dere levere Har ungdommen kronisk sykdom så få dokumentasjon og lever.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #6 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare ved 1 dag fravær også? Men er sikkert for seint å gjøre det no Anonymkode: 5da74...909 Du må dokumentere én times fravær også! Er han borte to timer i gym er han over 10% allerede. Anonymkode: 9f00e...1ec
minister-mio Skrevet 4. oktober 2024 #7 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare ved 1 dag fravær også? Men er sikkert for seint å gjøre det no Anonymkode: 5da74...909 Ja det er sikkert for sent nå. Et voldsomt styr for fastlege, elever, lærere og foreldre og samfunnet generelt
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #8 Skrevet 4. oktober 2024 Det er vel 10% som er greia her, og så lenge dere er innafor det går det jo fint. Det er jo noen fag som blir sårbare. Er det et fag han har bare den ene dagen som han var borte, må han passe på han ikke blir syk på samme dag igjen, for da blir prosenten for det faget fort høy. Anonymkode: 9894a...697
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #9 Skrevet 4. oktober 2024 Bare tull. Trenger ikke å kontakte lege før han har 10% fravær i faget. Anonymkode: d5551...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #10 Skrevet 4. oktober 2024 Det behøver dere ikke. Han bør melde fra om fravær senest om morgenen. Da er det meldt fravær. 10% er grensen for å få karakter. Jeg sender varslel når elevene har over 5% fravær, slik at de i god tid vet når de må til lege for å dokumentere fravær om de er nær grensen. Et varsel er bare et varsel. Anonymkode: b1094...eb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #11 Skrevet 4. oktober 2024 Det er ikke nødvendig med dokumentasjon for én dag med fravær. Det er først ved 10% udokumentert fravær, at man mister karakter i et fag. Varsel sendes etter 5-6%, en det varsler at man står i fare for å ikke få karakter, og at man må passe på å ikke få mye mer udokumentert fravær. 5% tilsvarer ca. antall uketimer i det aktuelle faget (per halvår). I et femtimersfag får man varselbrev om man er borte udokumentert fem timer i første halvår. Karakteren mister man om man er borte 10 timer i første halvår. Både dokumentert og udokumentert fravær kommer på vitnemålet. Anonymkode: 23fd2...570 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #12 Skrevet 5. oktober 2024 VI hadde også denne type løsning når jeg gikk på videregående, men da var det nok at vi som elever selv fulgte med fraværet og passet på prosentene på fag, samt gav beskjed/ avtalte med lege om nødvendig. Mine foreldre var ALDRI involvert i mitt fravær på videregående, da jeg bodde på hybel. Mine barn har jeg heller ikke noen gang varslet om når de gikk på videregående. Da fikk de ta ansvaret selv. Har ikke snart voksne ungdommer noe ansvar selv lenger. Ikke rart arbeidsgivere får utfordringer med at foreldre ringer inn sine syke barn. Anonymkode: 20e2d...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #13 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): VI hadde også denne type løsning når jeg gikk på videregående, men da var det nok at vi som elever selv fulgte med fraværet og passet på prosentene på fag, samt gav beskjed/ avtalte med lege om nødvendig. Mine foreldre var ALDRI involvert i mitt fravær på videregående, da jeg bodde på hybel. Mine barn har jeg heller ikke noen gang varslet om når de gikk på videregående. Da fikk de ta ansvaret selv. Har ikke snart voksne ungdommer noe ansvar selv lenger. Ikke rart arbeidsgivere får utfordringer med at foreldre ringer inn sine syke barn. Anonymkode: 20e2d...cfd Her ønsket videregående også bekreftelse fra foreldre på eldste det var under korona . Det gjaldt da alle elever. Lærer sendte da mld ut til alle foresatte at ved sykdom skulle vi som foreldre sende mld slik at de hadde bekreft fra en foresatt. På yngste ho har kronisk sykdom. Der ønsker lærer beskjed fra oss når det var ting. Men ungdommen legger selv inn alt med oppfølging fra lege planlagte besøk på sykehus osv Anonymkode: b3fd0...132
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå