Gå til innhold

Nettopp byttet fastlege. Mas om overføring av journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk melding fra nye lege. Eller ikle fastlegen men fikl turnuslegen med beskjed om at timen må utsettes til de har fått overført journalen. Er ikke det valgfritt? Koster penger å overføre også. Forrige fastlegen førte knapt opp noe, og tok ingenting på alvor og jeg var der ikke på over et år. Nå har jeg muligens betennelse og vakner med durable smerter hver morgen og er blitt i dårlig allmenn form. Og endelig får time etter over ett år så må den avlyses? Er det lov engang? Så velkommen man skal være…

Anonymkode: 51359...508

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får sikkert ny time så snart du får overført journalen. Det koster ikke mange kronene.

Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig av legen å avbestille timen din til du har fått overført journalen nei.

Anonymkode: ac0f2...ccd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Just say no.

Anonymkode: 7c7c0...c51

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk melding fra nye lege. Eller ikle fastlegen men fikl turnuslegen med beskjed om at timen må utsettes til de har fått overført journalen. Er ikke det valgfritt? Koster penger å overføre også. Forrige fastlegen førte knapt opp noe, og tok ingenting på alvor og jeg var der ikke på over et år. Nå har jeg muligens betennelse og vakner med durable smerter hver morgen og er blitt i dårlig allmenn form. Og endelig får time etter over ett år så må den avlyses? Er det lov engang? Så velkommen man skal være…

Anonymkode: 51359...508

Enig at det er sært, men det går svært raskt å overføre. Du ringer det gamle legekontoret og de gjør det digitalt mens du er på tråden. Jeg har aldri betalt for det.

Anonymkode: f43a3...faf

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Trodde ikke ny fastlege kunne kreve tilgang til journal fra forrige fastlege?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes det er ganske latterlig og potensielt et rødt flagg, siden min journal er tjukk som en telefonbok med viktig informasjon de fleste leger ikke gidder å lese, og enda mindre gidder de lese seg opp på de alvorlige diagnosene mine, eller behandle. De gadd ofte ikke se på at jeg allerede hadde inne prøveresultater, type CT. Hvis du har en akutt tilstand og ikke noe kronisk, er det enda mindre grunn til at de trenger journalen for å se og behandle deg. Du har kanskje fått en hverdagshelt, men det bruker ikke vare lenge. 

Anonymkode: d99c9...f70

• Liker 3
Skrevet

Klaging blir det uansett. 

Mye sutrete pasienter. 

Anonymkode: 1b382...afc

• Liker 3
Skrevet

Da jeg byttet fastlege for seks år siden ca, så måtte jeg ikke overføre noen journal før første time. Den nye fastlegen kommenterte at hun ikke hadde den, og ba meg ringe det gamle legekontoret. Jeg sa "ja", men gjorde det aldri (ville ikke at den skulle overføres, jeg hadde hatt en ekstremt dårlig periode et par år før dette som endte med at jeg mistet jobben fordi jeg ikke turte å be om forlengelse av sykemelding men allikevel ikke møtte på jobb, fastlegen ringte og etterlyste meg og det ble mye styr. Hadde en psykisk knekk jeg ikke skjønte at jeg hadde, og turte ikke be om hjelp osv. Har holdt meg helt fint i jobb etter det og har hatt det bra siden, men jeg ville ikke at den nye fastlegen skulle vite om det.)

Det er ikke tvang om å overføre journaler. Mange leger ønsker det, og det forstår jeg, men de kan ikke kreve det.

Anonymkode: 6d497...f2f

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg byttet fastlege sist, måtte de sende den i papir… 

Anonymkode: b114d...608

Skrevet

Dette er valgfritt. 

Anonymkode: bfd6c...71d

• Liker 4
Skrevet

Jeg måtte også flytte journal

Hos meg fikk jeg vite det var gratis,men kan ikke love du får det. Å det tok så kort tid å ringe, sikkert 5 min samtale eller noe, max 10. Bare ring dem å si at du flytter over journal på mandag, men trenger raskt time. 

Anonymkode: 17b1d...9fa

Skrevet

Hvis du ikke ønsker å flytte journalen, og de fastholder at du må, bør du be om en begrunnelse som er hjemlet i lov eller forskrift. 

Anonymkode: f14be...566

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Si NEI. Og overføre journal er valgfritt.

Anonymkode: 0e196...272

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Trodde det var lurt å la journal følge videre med jeg. For da er det enklere for ny lege hvis det er info som må følges videre opp. Utrolig dumt å evnt bli nektet eks videre føring av faste medisiner pga journal ikke er flyttet med. Her nektet ny lege å skrive ut epilepsi medisiner fordi journal ikke var kommet. Så måtte da ringe sykehus for å få resept og purre på gamle lege for å få ført over

Vil og se litt subjekt ut og å ikke ta med journal og. Virker jo som en vil skjule noe

Hvis det blir slik enkelte ønsker nå så vil alt av papirer følge deg uansett hvilke helse foretak en er i uten å måtte betale om overflytting av papirer

Anonymkode: 0b065...a66

• Liker 2
Skrevet

Har byttet fastlege mange ganger, kan ikke huske at noen av de spurte om noe sjornal..... Om du ikke har noen komplisert og lang sykdoms historie som åpenbart er nødvendig å lese seg opp på, ville jeg bare sagt nei. Høres ut som turnus legen din er nyskjerig eller har lyst til å lære fra å lese om deg, synes uanset ikke det er greit å nekte deg timme av den grun. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trodde det var lurt å la journal følge videre med jeg. For da er det enklere for ny lege hvis det er info som må følges videre opp. Utrolig dumt å evnt bli nektet eks videre føring av faste medisiner pga journal ikke er flyttet med. Her nektet ny lege å skrive ut epilepsi medisiner fordi journal ikke var kommet. Så måtte da ringe sykehus for å få resept og purre på gamle lege for å få ført over

Vil og se litt subjekt ut og å ikke ta med journal og. Virker jo som en vil skjule noe

Hvis det blir slik enkelte ønsker nå så vil alt av papirer følge deg uansett hvilke helse foretak en er i uten å måtte betale om overflytting av papirer

Anonymkode: 0b065...a66

Jeg valgte å ikke overføre journal. Jeg har mye rus babbel i min med blant annet misbruk av legemidler, men dette har jeg vært ærlig om til ny lege. Grunnen til at journalen forblir hemmelig for han er fordi min tidligere lege hadde et forferdelig stigma mot meg pga rus og skrev ned mye løgner og klarte rett og slett ikke å være nøytral. Da er det bedre å starte med blanke ark hvor jeg heller forteller med egne ord som blir bekreftet av epikriser som kommer av videre behandling. Det kan være mange grunner til at man ikke overfører og det bør uansett bli respektert.

Anonymkode: 39afc...ccd

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du ikke ønsker å flytte journalen, og de fastholder at du må, bør du be om en begrunnelse som er hjemlet i lov eller forskrift. 

Anonymkode: f14be...566

Kan du utdype dette? Ny fastlege truer med å omgjøre en sykdom som jeg ble ufør av i 2017 og har hatt siden 2010, selv om alt står i kjernejournal. Samme fastlege nektet også å ha meg på time eller skrive ut medisiner før overførelse av journal. En fastlege som er usikker i sin jobb og egentlig ganske grusom å forholde seg til. Er på venteliste til ny men har lyst å starte på blanke ark når byttet kommer. Jeg var ung i 2010 og er voksen i 2024 så mye har forandret seg. Ønsker ikke at stigma (dessverre) forfølger en. Går det greit å bare ha det som er med i kjernejournal gjerne? Hva kan man si da til ny fastlege?

Anonymkode: d83b3...d5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du får sikkert ny time så snart du får overført journalen. Det koster ikke mange kronene.

Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig av legen å avbestille timen din til du har fått overført journalen nei.

Anonymkode: ac0f2...ccd

Legen kan da ikke kreve det? Det er frivillig om man ønsker journalen sin overført. 

Anonymkode: a2882...431

• Liker 2
Skrevet

Bare si nei. 

Anonymkode: 22d2d...ac9

Skrevet

Hva er det egentlig som står i journalen? Bare koder? Eller langt tekst? Står det noe om oss pasient personlig? Hvordan vi er? 

Anonymkode: d799b...733

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...