Gå til innhold

Feiring av stor dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir 40 år i 2025, og har begynt å tenke litt på potensielle mulige måter å feire på. Jeg har lyst til å invitere til vennefest, leie et lokale, kanskje servere noe enkel tapas.. men jeg har ikke så god råd, og har ikke råd til å betale så mye for dette. Jeg kan sikkert finne et lokale som ikke er så dyrt, kanskje 4-5000kr. Tenker heller ikke servere tapas som middag, men mer litt «dillemat». Er det innafor å spørre de nærmeste vennene om hjelp til å ta med en tapasrett hver? Og er det innafor å be alle ta med egen drikke? Evt kan jeg servere et glass bobler ved ankomst, men ellers kan de drikke medbragt?

Anonymkode: 6a232...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lokalet jeg vurderer ligger et godt stykke fra sentrum, og derfor må det evt leies buss som kan kjøre gjestene fra festen til sentrum. Er det noen som aner hva det kan koste å leie buss med sjåfør til dette formålet? Og er det innafor å ta et lite beløp fra hver person for å dekke inn litt av leieprisen?

Anonymkode: 6a232...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var underlig å bli invitert til fest og bedt om å ta med mat og drikke selv. 

Hvis du ikke har råd til stor fest, kanskje du kan tenke på å skalere ned og ha det hjemme og bruke 4-500 kr til å traktere gjestene heller?

Anonymkode: 6e5c1...349

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville synes det var underlig å bli invitert til fest og bedt om å ta med mat og drikke selv. 

Hvis du ikke har råd til stor fest, kanskje du kan tenke på å skalere ned og ha det hjemme og bruke 4-500 kr til å traktere gjestene heller?

Anonymkode: 6e5c1...349

Og attpå til måtte betale for skyssen.

Anonymkode: 6e5c1...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleiselag som selskap er greit nok så lenge man avklarer det tydelig på forhånd og stiller med noe selv, men ikke å ta inngangspenger for leie av lokale eller transport. 
 

Anonymkode: a8553...035

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville synes det var underlig å bli invitert til fest og bedt om å ta med mat og drikke selv. 

Hvis du ikke har råd til stor fest, kanskje du kan tenke på å skalere ned og ha det hjemme og bruke 4-500 kr til å traktere gjestene heller?

Anonymkode: 6e5c1...349

Jeg har tenkt tanken, men bor så trangt. Har også vurdert å droppe hele feiringa pga økonomi, har ikke lyst til å at gjestene skal mene og tenke det samme som du skriver her.

Anonymkode: 6a232...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spleiselag som selskap er greit nok så lenge man avklarer det tydelig på forhånd og stiller med noe selv, men ikke å ta inngangspenger for leie av lokale eller transport. 
 

Anonymkode: a8553...035

Hadde ikke tenkt å ta inngangspenger, jeg hadde tenkt å betale leie for lokalet selv, selvsagt. Det var skyssen hjem jeg lurte på om var greit å ta noen kroner for, men kanskje ikke. 

Anonymkode: 6a232...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lokalet jeg vurderer ligger et godt stykke fra sentrum, og derfor må det evt leies buss som kan kjøre gjestene fra festen til sentrum. Er det noen som aner hva det kan koste å leie buss med sjåfør til dette formålet? Og er det innafor å ta et lite beløp fra hver person for å dekke inn litt av leieprisen?

Anonymkode: 6a232...46b

Hvis det er arrangement usentralt med oppsatt retur til en viss tid tror jeg nesten at jeg hadde takket pent nei til invitasjonen. Jeg vil dra når jeg vil.

Anonymkode: 030d3...22f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis det er arrangement usentralt med oppsatt retur til en viss tid tror jeg nesten at jeg hadde takket pent nei til invitasjonen. Jeg vil dra når jeg vil.

Anonymkode: 030d3...22f

Noterer den tanken. Lokalet ligger så fint til ved vannet, men ja, kanskje det er bedre å satse på et annet sted😊

Anonymkode: 6a232...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjestene skal bidra med mat, ta med egen drikke og i tillegg betale for skyss fordi lokalet ligger så langt utenfor allfarvei, hvilket innebærer at man ikke kan styre selv når man avslutter kvelden? Jeg ville nok takket nei...

Har du ikke råd til feiring, ville jeg heller arrangert restaurantbesøk hvor alle bestilte og betalte sin egen mat (og understreket at du ikke ønsket gaver) - de fleste er mer velvillige til å betale når de selv kan velge og bestemme, selv om det i praksis koster dem mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (10 minutter siden):

Så gjestene skal bidra med mat, ta med egen drikke og i tillegg betale for skyss fordi lokalet ligger så langt utenfor allfarvei, hvilket innebærer at man ikke kan styre selv når man avslutter kvelden? Jeg ville nok takket nei...

Har du ikke råd til feiring, ville jeg heller arrangert restaurantbesøk hvor alle bestilte og betalte sin egen mat (og understreket at du ikke ønsket gaver) - de fleste er mer velvillige til å betale når de selv kan velge og bestemme, selv om det i praksis koster dem mer.

Jeg tenkte å få frem at det ikke er snakk om middag, men litt lett tapas/snacks, og jeg tenkte ikke be alle om å bidra med dette, bare de nærmeste vennene. Jeg ser at det er dumt å ha et lokale langt unna, så kanskje droppe den tanken ja. På restaurant får man liksom ikke festet skikkelig og snakket med alle, der sitter man jo på plassen sin og stemningen blir deretter. Jeg ønsker en fest med løs og «festiv» stemning.

Anonymkode: 6a232...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...