Gå til innhold

Vanskelighet med legging av 1.5 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lille har alltid vært en drøm å legge. Alltid vært å bare gi melk, ta sutten i munnen og legge han i senga, max 10 min. Nå etter han startet i ny barnehage har legging blitt er mareritt. Han foretrekker å sovne i armene og kan sovne dypt, men med engang han legges ned i senga si så vokner han å hylgriner. Han kan også vokne på natta å være hysterisk «som et raserianfall» kaster seg i selv veggimellom i senga osv. Noen som har vært borti lignende og som har råd?  

Anonymkode: 8d7c8...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke alene, sånn er mitt barn på 20 mnd og, det er litt vanskelig.

men jeg fortelle meg selv at barnet er lite, det vokser fort, koser meg i nuet og tenker det går over. Og dette er mitt 3 barn, og de 2 andre kunne jeg bare legge på rommet, synge, si god natt og gå ut, så barn er forskjellige 

Anonymkode: ba621...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti lignende (min unge har hatt lakenskrekk hele livet😅), men ville sett på det som et trygghets/tilvenningsproblem som kommer til å gå seg til når han blir trygg nok i ny barnehage. Det kan ta tid, men går seg til etter hvert. Min sov feks 20-40 min i barnehagen de tre første månedene, så snudde det og han sov to timer. Det tror jeg var fordi da var han trygg nok til å roe seg skikkelig. Så vær rolige og gode med ham, så ordner det seg☺️ Og ønsker deg alt godt mens det står på, det kan være skikkelig slitsomt å stå i!

Anonymkode: 34fdc...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vugge og synge "ro ro din båt"  Ha barnet på fanget og vugge.  Fungerte på den umulige,grinete,trassige gjorde underverker på apekatten min. 

Anonymkode: d4282...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separasjonsangst? Hvordan er han om dagen?

Anonymkode: b7ead...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har min vært siden han var nyfødt, er 2,5 nå og er fortsatt slik, trodde det var helt normalt jeg?

Anonymkode: b203c...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om samsoving fungerer så hadde jeg bare gjort det en periode. Det er vanlig med urolig søvn etter barnehagestart, det er jo en omveltning for barna og de har større behov for å være nær foreldrene.

Anonymkode: 7478b...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om samsoving fungerer så hadde jeg bare gjort det en periode. Det er vanlig med urolig søvn etter barnehagestart, det er jo en omveltning for barna og de har større behov for å være nær foreldrene.

Anonymkode: 7478b...e43

Problemer med samsoving i den alderen er at de trenger mer søvn enn oss og gjerne skal legge seg kl.19. Det er åpenbart veldig upraktisk å legge seg sammen med barnet så tidlig, så selv om det kan løse problemet når man skal sove selv, så hjelper det ikke til leggetid for barnet. Vi har en på 1,5 som jeg akkurat har sluttet å amme. Vi må bysse i søvn og liste oss ut av rommet som en ninja. Det er tungt og tar noen ganger lang tid, men når teknikken sitter så funker det ganske bra. Skulle selvfølgelig ønske det bare var å legge ned og synge litt, men sånn har det aldri vært. Trøster oss med at det heller ikke skal vare livet ut.

Anonymkode: 15bfb...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemer med samsoving i den alderen er at de trenger mer søvn enn oss og gjerne skal legge seg kl.19. Det er åpenbart veldig upraktisk å legge seg sammen med barnet så tidlig, så selv om det kan løse problemet når man skal sove selv, så hjelper det ikke til leggetid for barnet. Vi har en på 1,5 som jeg akkurat har sluttet å amme. Vi må bysse i søvn og liste oss ut av rommet som en ninja. Det er tungt og tar noen ganger lang tid, men når teknikken sitter så funker det ganske bra. Skulle selvfølgelig ønske det bare var å legge ned og synge litt, men sånn har det aldri vært. Trøster oss med at det heller ikke skal vare livet ut.

Man kan samsove uten å legge seg samtidig. Her legger vi barnet og ligger inne med det til det har sovnet og så er det bare å snike seg ut. Sovner kun med amming/melk på flaske og av og til kan det ta lang tid. Barnet er forøvrig  bare litt over 2 år. Å sovne på 10 min er en sjeldenhet her😅

Anonymkode: d1c0c...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man kan samsove uten å legge seg samtidig. Her legger vi barnet og ligger inne med det til det har sovnet og så er det bare å snike seg ut. Sovner kun med amming/melk på flaske og av og til kan det ta lang tid. Barnet er forøvrig  bare litt over 2 år. Å sovne på 10 min er en sjeldenhet her😅

Skjønner. Hos oss funker dessverre ikke den løsningen ettersom vi har en ganske høy seng i en annen etasje enn stua. Hadde ikke tatt sjansen på at barnet hadde våknet og prøvd å komme seg ned av senga uten at vi hørte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Skjønner. Hos oss funker dessverre ikke den løsningen ettersom vi har en ganske høy seng i en annen etasje enn stua. Hadde ikke tatt sjansen på at barnet hadde våknet og prøvd å komme seg ned av senga uten at vi hørte det. 

Babycall??

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger nærhet, samsov i sengen med han til han sovner. Hvis ikke, kjøp en seng på et soverom nede der dere kan ligge med han. 

Anonymkode: 7362d...bce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Babycall??

Joda, kunne sikkert funket det - men hadde likevel vært et stressmoment å følge nøye med på babycallen og måtte løpe ned for å rekke ned i tide hvis barnet våknet. Nå har vi heldigvis ikke samme problemet som TS; barnet vårt sovner som regel ganske kjapt og lett og sover alltid minst første del av kvelden natten i sprinkelseng på eget rom. Hvis hun våkner i løpet av natta hender det at vi samsover, men da har vi uansett lagt oss. Men hadde hun vært kjempevanskelig å legge hadde vi sikkert også gjort en del tilpasninger for å få det til å funke bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 19.49):

Hei!

Lille har alltid vært en drøm å legge. Alltid vært å bare gi melk, ta sutten i munnen og legge han i senga, max 10 min. Nå etter han startet i ny barnehage har legging blitt er mareritt. Han foretrekker å sovne i armene og kan sovne dypt, men med engang han legges ned i senga si så vokner han å hylgriner. Han kan også vokne på natta å være hysterisk «som et raserianfall» kaster seg i selv veggimellom i senga osv. Noen som har vært borti lignende og som har råd?  

Anonymkode: 8d7c8...054

-legg han slik dere gjorde før. Dropp byssing og alt det der. 

-pass på så han ikke blir overtrøtt eller overstimulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte barnehage når du er 1,5 er mye å prosessere. Han trenger nok nærhet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 9.38):

Vi har også seng, i 3.etasje faktisk. Og vi sitter i 1. vanligvis. Vi har kamera og følger med. Samt sengen vår har sengehest på begge kanter. Sånn man kan bestille fra jollyroom feks. Når 2 åringen var mindre hadde vi også sprinkelsengen stående foran sengen for å ha en 3 "vegg". Men den har vi droppet nå. Er også mulig å legge madrass på gulvet om man er ekstra bekymret. Når barnet vår var 1.5 år så var hun såpass oppegående at hun forsto at hun måtte være forsiktig for å ikke falle ut. Greide gå ned fra senga selv, noe vi øvde på når vi var sammen. Så slapp å løpe med hjerte i halsen for at noe skulle skje på vei opp😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...