Gå til innhold

Å gå ned i vekt er egentlig lett som en lek fordi jeg klarer ikke store porsjoner mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men samtidig syns jeg ikke dette er så greit. 

Jeg er overvektig, har hele 20 kg for mye på kroppen. Årsaken er kjempe enkel, når jeg først spiser så spiser jeg veldig kaloririk mat. Porsjonene er små, men kaloriene mange. For eksempel om jeg bestiller en stor meny med burger og fries på McDonalds + halvliter brus med sukker så spiser jeg nesten ikke hele burgeren og det er mye fries som ligger igjen. Grandis? To stykker men med mye dressing på. Sjokolade og potetgull? En halv plate, en halv pose osv osv osv. Jeg er tjukk fordi jeg overspiste før. Dette har jeg sluttet med. Har vedlikeholdt vekten i flere år med nettopp usunn mat, etter at jeg fikk bukt med overspisingen. 

Nå har jeg i noen uker lagt om kostholdet totalt. Har gått ned noen kg allerede, har vel gått ned 1 kg i uka. 

Men... Jeg føler jeg får i meg litt for lite mat. Nå er jeg ikke redd for å gå ned i vekt, det vil jeg jo, men jeg tenker på næring. Jeg har flere mangler når det kommer til vitaminer (tatt blodprøver med legen) og han sa jeg måtte spise  mye mer grønt og mer kjøtt. Men lager jeg wok så spiser jeg bare en liten porsjon for jeg blir rett og slett stappmett. 

Matlysten er ganske lav også egentlig. Igjen, dette er ikke en "se på meg jeg klarer å gå ned i vekt" tråd, ei "jeg er bekymret for at jeg spiser for lite", men jeg vil gjerne få i meg næringen jeg skal ha og jeg spiser absolutt ikke nok. 

Noen som har tips eller som har opplevd det samme? I dag har jeg hatt wok til middag og det spiste jeg i 4 tiden, er fortsatt stappmett og det er egentlig det eneste jeg har spist. Igjen, fint å gå ned i vekt, men det var nå dette med å få i seg nok vitaminer. Ligger til og med lavt på c-vitamin, så det sier litt om situasjonen min. 

Anonymkode: ca271...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men samtidig syns jeg ikke dette er så greit. 

Jeg er overvektig, har hele 20 kg for mye på kroppen. Årsaken er kjempe enkel, når jeg først spiser så spiser jeg veldig kaloririk mat. Porsjonene er små, men kaloriene mange. For eksempel om jeg bestiller en stor meny med burger og fries på McDonalds + halvliter brus med sukker så spiser jeg nesten ikke hele burgeren og det er mye fries som ligger igjen. Grandis? To stykker men med mye dressing på. Sjokolade og potetgull? En halv plate, en halv pose osv osv osv. Jeg er tjukk fordi jeg overspiste før. Dette har jeg sluttet med. Har vedlikeholdt vekten i flere år med nettopp usunn mat, etter at jeg fikk bukt med overspisingen. 

Nå har jeg i noen uker lagt om kostholdet totalt. Har gått ned noen kg allerede, har vel gått ned 1 kg i uka. 

Men... Jeg føler jeg får i meg litt for lite mat. Nå er jeg ikke redd for å gå ned i vekt, det vil jeg jo, men jeg tenker på næring. Jeg har flere mangler når det kommer til vitaminer (tatt blodprøver med legen) og han sa jeg måtte spise  mye mer grønt og mer kjøtt. Men lager jeg wok så spiser jeg bare en liten porsjon for jeg blir rett og slett stappmett. 

Matlysten er ganske lav også egentlig. Igjen, dette er ikke en "se på meg jeg klarer å gå ned i vekt" tråd, ei "jeg er bekymret for at jeg spiser for lite", men jeg vil gjerne få i meg næringen jeg skal ha og jeg spiser absolutt ikke nok. 

Noen som har tips eller som har opplevd det samme? I dag har jeg hatt wok til middag og det spiste jeg i 4 tiden, er fortsatt stappmett og det er egentlig det eneste jeg har spist. Igjen, fint å gå ned i vekt, men det var nå dette med å få i seg nok vitaminer. Ligger til og med lavt på c-vitamin, så det sier litt om situasjonen min. 

Anonymkode: ca271...721

Kan du ikke bare ta kosttilskudd og omega 3, da? 

Anonymkode: 8dca5...381

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat lik, alle kommenterer hvor lite jeg spiser🙄 Greit å spise lite når man elsker fete meieriprodukter og smør🤣 

Driver å kutter kalorier jeg også i perioder, har vel cirka 15 kilo for mye på kroppen. 

Jeg har også slitt med vitaminmangel i perioder, så jeg tar diverse tilskudd, og det har jeg gjort i åresvis for å holde det bra😊 men, jeg er veldig glad i grønnt, ikke glad i kjøtt og fisk, så der sliter jeg litt jeg og. Ellers er det jo litt forskjellig næring i meieriprodukter.

Anonymkode: 43f42...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er akkurat lik, alle kommenterer hvor lite jeg spiser🙄 Greit å spise lite når man elsker fete meieriprodukter og smør🤣 

Driver å kutter kalorier jeg også i perioder, har vel cirka 15 kilo for mye på kroppen. 

Jeg har også slitt med vitaminmangel i perioder, så jeg tar diverse tilskudd, og det har jeg gjort i åresvis for å holde det bra😊 men, jeg er veldig glad i grønnt, ikke glad i kjøtt og fisk, så der sliter jeg litt jeg og. Ellers er det jo litt forskjellig næring i meieriprodukter.

Anonymkode: 43f42...4b1

Ja tror faktisk jeg må ta tilskudd. 

Hehe ja er samme med meg også. Spiser lite men er stor, og som du sier, fete meiriprodukter og smør blir det litt av. :P 

Anonymkode: ca271...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spiste før, ts. Eller til nå. Altså junk, sjokolade, fastfood etc? Det er så tomt for næring at en liten porsjon wok er et fremskritt av dimensjoner. En halv appelsin er helt supert. Eller tre båter mandarin.

Når vi snakker i abstrakte termer om «sunn mat» og «usunn mat» så snakker vi om en idealisert, tenkt verden. En der alle er 199% friske, har 100% evne til å tygge, der psyken funker 100% og tiden ikke bare strekker til, men er tilnærmet ubegrenset. I dette «idealet» er det vi plasserer «sunn mat». 

Men ingen av oss (selv ikke de som unektelig lever skikkelig sunt) er i en ideell verden klinisk fri for hindringer og motgang.

Ditt mål, her og nå, er å spise så sunt du klarer å spise samtidig som du ivaretar deg selv (både fysisk og psykisk). Ok. Så klarer du en liten porsjon wok. Helt topp. Den er mye mer næringsrik enn burger og brus. Derfor er den, i din sammenheng, kjempesunn. Jeg ville ikke ha uroet meg for kostholdet ditt mens du slanker deg, så lenge det altså er greit sunt. Spe på med vitaminpiller, midlertidig.

Og om en stund kommer du til et sted der du skal vedlikeholde vekt. Da må du øke kaloriinntaket. Men du har jo lang erfaring med å spise kaloritett mat. Kaloritett mat, ts, finnes i super-sunne varianter. Nøtter, korn, frø, oljer, ost - sunne og samtidig kaloritette. Husk at kalorifattig ikke er lik sunt. Og kaloririk ikke er lik usunn. Så du kan etablere et samtidig kaloritett og sunt kosthold. Det er en helt topp løsning.

Men det å gå fra et kosthold som er usunt til et som er sunt tar tid, ts. Gi deg selv tid. La prosessen gå i steg, ikke forvent at den skal rase av sted. Gi deg selv litt cred for innsatsen. Å lære noe nytt tar tid. Du er på vei. Så lenge du fortsetter å være på vei så skal du være stolt. Å komme i mål er ikke eneste punkt for stolthet. Innsats er like viktig.

Anonymkode: 5e92a...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise mat med mye næring som egg.

Anonymkode: 78266...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...