AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #1 Skrevet 4. oktober 2024 På lønnsoversikten min er det litt over 100 000 i forskjell på skattepliktig inntekt og feriepengegrunnlag. (Jobber i OUS Ullevål sykehus). Hvorfor er disse tallene så ulike? Jeg trodde man fikk feriepenger ut i fra totalinntekten på 1 år - men her står det jo da at inntekten jeg må skatte på er over 100 000 mer enn det beløpet feriepengene beregnes ut i fra - kan noen forklare meg hvorfor? Anonymkode: 7b93e...b19
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #2 Skrevet 4. oktober 2024 Fordi feriepengene du har fått utbetalt i pr er en del av skattepliktig inntekt, men ikke en del av feriepengegrunnlaget. Anonymkode: 6585f...16c 1
Hateridioter Skrevet 4. oktober 2024 #3 Skrevet 4. oktober 2024 Du får selvsagt ikke feriepenger av feriepenger.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #4 Skrevet 4. oktober 2024 Det kan være flere grunner. Feriepenger utbetalt i år er skattepliktig i år. (Dersom de ble tjent opp i fjor er de ikke trekkpliktige, men de er skattepliktige uansett.) Men de er naturlig nok ikke med i feriepengegrunnlaget. Og så har du enkelte andre ytelser som kan være skattepliktige men ikke en del av feriepengegrunnlaget. Men det er ganske sjeldent. Det er umulig å gjette hva det i så fall kan være i ditt tilfelle. Anonymkode: a8121...54c
Hateridioter Skrevet 4. oktober 2024 #5 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan være flere grunner. Feriepenger utbetalt i år er skattepliktig i år. (Dersom de ble tjent opp i fjor er de ikke trekkpliktige, men de er skattepliktige uansett.) Men de er naturlig nok ikke med i feriepengegrunnlaget. Og så har du enkelte andre ytelser som kan være skattepliktige men ikke en del av feriepengegrunnlaget. Men det er ganske sjeldent. Det er umulig å gjette hva det i så fall kan være i ditt tilfelle. Anonymkode: a8121...54c Nei, det er ikke så sjeldent. Bil- og diettgodtgjørelse er ikke en del av feriepengegrunnlaget selv om en del av godtgjørelsen er skattepliktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå