Gå til innhold

Hvordan finne utvendig stoppekran?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noe verktøy man kan bruke for å finne utvendig stoppekran? Eventuelt en god metode?

Jeg har lett og lett, og finner ingenting. Kommunen vet ikke, naboer vet ikke, selger vet ikke, rørlegger vet ikke. Hva kan jeg da gjøre? 

Anonymkode: 6cce5...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Finnes det noe verktøy man kan bruke for å finne utvendig stoppekran? Eventuelt en god metode?

Jeg har lett og lett, og finner ingenting. Kommunen vet ikke, naboer vet ikke, selger vet ikke, rørlegger vet ikke. Hva kan jeg da gjøre? 

Anonymkode: 6cce5...92e

Se i nærmeste kum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kommunen, de har den muligens inntegnet i sine ledningskart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Finnes det noe verktøy man kan bruke for å finne utvendig stoppekran? Eventuelt en god metode?

Jeg har lett og lett, og finner ingenting. Kommunen vet ikke, naboer vet ikke, selger vet ikke, rørlegger vet ikke. Hva kan jeg da gjøre? 

Anonymkode: 6cce5...92e

Du kan spørre forrige eier.

Du kan lete i kummer og buskas på den siden av huset du har vanninntaket. Der vi bodde før hadde vi delt utvendig stoppekran med nærmeste nabo, så du kan spørre naboen også…

Anonymkode: 480be...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det egen kum for det. Så hvis du har kumlokk rundt huset så sjekk nedi der. 

Anonymkode: 96afe...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det et kumlokk midt på parkeringsplassen. Og nedi der er stoppekrana til både oss og naboen ved siden av. Så ville sjekket rundt om kring etter kumlokk. Vårt er begravd under grusen så ikke så enkelt å finne om man ikke vet hvor det er. 
 

Bare vær obs på at om den er veldig gammel så er det stor sansynlighet for at den ryker når dere begynner å skru på den. 

Anonymkode: d990f...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overrasket over at det i det hele tatt er lov å selge et hus hvor ingen aner hvor stoppekran er, er ikke dette elementære ting en selger SKAL vite før huset går videre til nestemann? Jeg hadde ikke turt å bo så mye som en time engang i et hus hvor stoppekrana ikke er å finne. Hva hvis det blir vannlekkasje og vannet fosser ut?

Anonymkode: 902e9...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt overrasket over at det i det hele tatt er lov å selge et hus hvor ingen aner hvor stoppekran er, er ikke dette elementære ting en selger SKAL vite før huset går videre til nestemann? Jeg hadde ikke turt å bo så mye som en time engang i et hus hvor stoppekrana ikke er å finne. Hva hvis det blir vannlekkasje og vannet fosser ut?

Anonymkode: 902e9...3c3

Jeg vet hvor innvendig stoppekran er, og kan stenge alt vann inne i boligen. Men å stenge vannet før det kommer inn, det kan jeg ikke. 

Selger oppga at den var et sted den ikke var på, og jeg fant ikke ut at det ikke stemte før etter overtagelse. 

Anonymkode: 6cce5...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg litt overrasket over at så mange svarer uten å ha lest hi. Ts. 

Anonymkode: 6cce5...92e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du spør om. Utvendig stoppekran... mener du stoppekran som stopper vannet UTENDØRS, altså hagekranen du kobler vannslangen på f.eks?

Hvis det er dette du spør om, så kan jeg opplyse om at i vår bolig (den forrige jeg bodde i), så var stoppekranen til utekranen INNE I VEGGEN i rommet direkte bak, innendørs! Vi måtte sage et firkantet hull i veggen der den var og sette et lokk over, som lett kunne tas av ved behov. Og behov ble det, for utendørskrana sprang lekk en vinterdag med mildvær, så vannspruten sto flere meter bortover rett ved siden av inngangsdøren vår. Da var det kjekt å vite hvor stoppekranen var... 

Stoppekranen kan altså være på de sykeste, mest utenkelige steder! Jeg mener, hvem i all verden gjemmer stoppekranen inne i en vegg?

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Jeg er litt usikker på hva du spør om. Utvendig stoppekran... mener du stoppekran som stopper vannet UTENDØRS, altså hagekranen du kobler vannslangen på f.eks?

Hvis det er dette du spør om, så kan jeg opplyse om at i vår bolig (den forrige jeg bodde i), så var stoppekranen til utekranen INNE I VEGGEN i rommet direkte bak, innendørs! Vi måtte sage et firkantet hull i veggen der den var og sette et lokk over, som lett kunne tas av ved behov. Og behov ble det, for utendørskrana sprang lekk en vinterdag med mildvær, så vannspruten sto flere meter bortover rett ved siden av inngangsdøren vår. Da var det kjekt å vite hvor stoppekranen var... 

Stoppekranen kan altså være på de sykeste, mest utenkelige steder! Jeg mener, hvem i all verden gjemmer stoppekranen inne i en vegg?

Jeg regner med at ts spør om utvendig kran som stenger tilførsel til huset, altså kran på ledningen som kommer fra kommunens vannledning.

Selv om kommunen ikke vet hvor krana er så bør de vite hvor du er tilkoblet kommunal vannledning. Da har du et utgangspunkt.

Noen ganger er utvendig stoppekran rett og slett gravd ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen har kart over vannledninger. Det skal de ha. Har de ikke, så trenger du en dyktig rørlegger. Er det gammelt så er det kobber-rør. Da kan det peiles hvor røra går og da vet du hvertfall at et sted langs røra er bakkekranen. Er det ikke så sjekk som sagt over i kommunale kummer om det kan være noe der. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler å bestille rørinspeksjon eller å spørre forrige eiger. Vi gravde i singel langs husvegg, under og rundt søppelspann, langs kantstein osv osv… bortkastet tid og fant ingenting. Han som gjorde rørinspeksjon løste gåten ganske kjapt for oss med å finne ut hvor vann og avløpsrør gikk inn i huset.

Anonymkode: acda7...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvendig stoppekran kan være i en overgrodd kum. I så fall kan kum med lokk i jern lokaliseres med metalldetektor.

Må starte med å lete langs traseen der rør går. Ikke helt usannsynlig utvendig stoppekran kan være glemt montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg anbefaler å bestille rørinspeksjon eller å spørre forrige eiger. Vi gravde i singel langs husvegg, under og rundt søppelspann, langs kantstein osv osv… bortkastet tid og fant ingenting. Han som gjorde rørinspeksjon løste gåten ganske kjapt for oss med å finne ut hvor vann og avløpsrør gikk inn i huset.

Kontaktet selvfølgelig kommunen også men de hadde ingenting. Uleselig kopi av en tegning fra 1970 som hadde lite info og verken de eller vi klarte å tyde noe særlig.

Anonymkode: acda7...733

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...