Gå til innhold

Hvor skal barna bo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurer på står man fritt til å velge hvor barna skal bo? Kan man for eksempel overlate ett av barna sine til et annet familiemedlem, uten at det foreligger noen grunn eller vedtak over det?

Jeg er i overkant nysgjerrig, og har jo selvfølgelig ikke noe med det. Men i den nye barnehagen barnet vårt har begynt i så er det et søskenpar, de går på hver sin avdeling, men der virker det som det ene søskenet bor hos med sin tante, mens det andre bor med foreldrene og andre søsken. Da de aldri blir hentet sammen, og det er alltid tanten som leverer og henter det ene barnet. Det er helt sikkert gode grunner til det, og det har jeg selvfølgelig ikke noe med.

 
Men dersom et av mine barn plutselig ville flytte til besteforeldrene sine er det da bare å melde flytting, eller må man søke om det på en eller annen måte, man gir jo på en måte fra seg forsørgeransvaret, i hvertfall i det daglige

Anonymkode: c6065...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, man står fritt til det. Ikke helt uvanlig, har stort sett sett det hos familier med innvandrerbakgrunn. 

Barnevernet kan kreve å godkjenne hjemmet barnet bor i dersom det er ment å vare i over tre måneder. Vel og merke kan, må ikke. 

Anonymkode: f32a1...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hei, jeg bare lurer på står man fritt til å velge hvor barna skal bo? Kan man for eksempel overlate ett av barna sine til et annet familiemedlem, uten at det foreligger noen grunn eller vedtak over det?

Jeg er i overkant nysgjerrig, og har jo selvfølgelig ikke noe med det. Men i den nye barnehagen barnet vårt har begynt i så er det et søskenpar, de går på hver sin avdeling, men der virker det som det ene søskenet bor hos med sin tante, mens det andre bor med foreldrene og andre søsken. Da de aldri blir hentet sammen, og det er alltid tanten som leverer og henter det ene barnet. Det er helt sikkert gode grunner til det, og det har jeg selvfølgelig ikke noe med.

 
Men dersom et av mine barn plutselig ville flytte til besteforeldrene sine er det da bare å melde flytting, eller må man søke om det på en eller annen måte, man gir jo på en måte fra seg forsørgeransvaret, i hvertfall i det daglige

Anonymkode: c6065...ed6

Kan være fosterforeldre… noen ganger plasserer man ikke alle barna i fosterhjem. 

Anonymkode: c9f53...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan privat plassere barna sine. Etter noen måneder med privat plassering har barneverntjenesten anledning til å innvolvere seg for godkjenning av hjemmet barnet er plassert i

Anonymkode: 7cbc1...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan privat plassere barna sine. Etter noen måneder med privat plassering har barneverntjenesten anledning til å innvolvere seg for godkjenning av hjemmet barnet er plassert i

Anonymkode: 7cbc1...8ef

Ah, okei, takk for svar. Ikke det at det er eller blir aktuelt 😅 men jeg har liksom sett på foreldreskap som «juridisk bindene»

Anonymkode: c6065...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være avlastning?

Anonymkode: a3a5e...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...