Gå til innhold

Mamma sier hun blir skuffet over meg hvis jeg ikke slanker meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg er 38 år. Jeg har normal vekt ifølge fastlegen. Jeg har litt mage, men er slank ellers. Jeg vil jo bli kvitt den magen men er ikke bare bare. Nå driver mamma og sier hver gang vi møtes at jeg må slanke meg, og jeg kan ikke spise det og det og ikke spise så mye osv. Hun kommenterer alltid hva jeg spiser, og hvor mye jeg spiser. Og hun sier at hvis jeg ikke slanker meg innen en tidsfrist hun har satt så blir hun veldig skuffet over meg. Jeg syns dette er sårende og orker snart ikke å møte henne mer på grunn av dette. Jeg tenker med gru på hvordan julen blir. Noen tips til hva jeg kan si/gjøre? Jeg føler ikke dette som omsorg fra hennes side. Sårende at hun ikke godtar meg som jeg er.

Anonymkode: e13b6...56d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg vekk fra henne. hun er giftig 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får gi henne beskjed om at dere ikke kan være sammen så lenge du ikke har slanket deg eller hun har sluttet å mase om det. Hadde satt henne kraftig på plass, og bedt henne om å aldri si et pip eller hinte om noe slanking noensinne. 

Anonymkode: b955c...e50

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun kommenterer alltid hva jeg spiser

"Konsentrer deg om din egen mat"

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

hvor mye jeg spiser

"Du må slutte å kommentere hvor mye folk spiser. Det er uhøflig"

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og hun sier at hvis jeg ikke slanker meg innen en tidsfrist hun har satt så blir hun veldig skuffet over meg

"Det var leit. Men du kommer nok over det."

Hvis du trenger hjelp så inviterer du med noen andre i familien neste gang. Det hadde ikke kosta meg noe å sagt dette, og jeg er konfliktsky.

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Her er det grensesetting som må til hvis du skal fortsette å ha henne i livet ditt. Makan til toxic dame. 

«Du, mamma, nå har du kommet med sånne kommentarer hver gang vi møtes i det siste. Jeg er klar over hva du syns, jeg ønsker ikke å høre det flere ganger. Du sårer meg, og hvis vi skal ha et fint forhold så må det ta slutt. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal tenke eller føle, men hvis du fortsetter å snakke sånn til meg, så går jeg.» 

og så må du stå i det. Uansett hva. Ikke la deg gaslighte med ulike unnskyldninger som «men jeg vil jo bare ditt beste» (å ødelegge din mentale helse er ikke ditt beste), «nå blir jeg lei meg, jeg er moren din! Du kan ikke si sånt! (Jo, du har alltid rett til å sette dine grenser), «så det er det du syns, jeg er en forferdelig mor? Jeg gjør alt feil!» (Hun gjør seg selv til offer i et problem hun selv har skapt…)

• Liker 3
Skrevet

Du må snakke med moren din om følelsene rundt dette, ellers orker du ikke omgås henne lenger. Din kropp, ditt liv. Man har sluttet å kommentere hverandres kropper i 1989. Man vet bedre i dag. Du har min fulle sympati! Har idiotiske familiemedlemmer selv når det gjelder slikt, spesielt en kritisk mor. Det ble aldri hyggelig å omgås og jeg har måttet kutte henne ut da hun også begynte med datteren min som er meget slank.

Anonymkode: bbb34...6b8

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips 👍♥️

Anonymkode: e13b6...56d

Skrevet

Hadde advart henne en siste gang om at hvis hun nevner det en eneste gang kommer du til å bryte kontakten. 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke helt at du gidder å ha kontakt med denne dama, men det er kanskje bare når det gjelder kroppen din at hun er en bedriten forelder? Ikke vet jeg men jeg hadde satt ned foten og sagt at om hun skal kommentere kropp så gidder du ikke mer kontakt.

• Liker 2
Skrevet

Si fra til henne at du er normalvektig, og at du ikke har planer om å slanke deg. Og at du dropper julefeiring med henne hvis du ikke får lov til å kose deg med maten som et voksent menneske. 

Anonymkode: 187c2...09a

• Liker 3
Skrevet

Mor har sagt det til meg hele livet :) først nå med mine 31 år og ei litta jente selv, har jeg klart å stå opp for meg selv og be henne ryke og reise. Selv ikke nå, når jeg har gått ned 29 kilo(!) og er normalvektig er hun fornøyd, så da var det sayonara. Kan ikke se for meg å være sånn mot jenta mi som hun er mot meg. 

Anonymkode: 817c4...ed7

• Liker 2
Skrevet

Sånn har moren min holdt på hele livet mitt, jeg sluttet og bry meg når jeg var 15, søstern min spiseforstyrrelser når hun var 12. nå har hun begynt med barnebarna , men holder opp når vi truer med ingen samvær. 
så i forhold til julen og hvordan du skal forholde deg til henne  - er moren din perfekt? Neppe. Svar tilbake. Har hun idealvekt, er hun rynkefri , har hun hvite tenner osv? « du har vel nok med og passe på din/ dine….» svarer jeg når jeg er for tykk, for tynn, har smør til steking ,og fløte i kaffen, og hun lever i sin evige slankeverden ( min mor, som nå har slanket seg med Grete rhoede i 40 år har faktisk klart og slanke på seg tresifra antall kg , men det skyldes visst ulike sykdommer, så hun vet fortsatt best hva jeg og andre skal spise og hvordan vi skal se ut ) 

så lenge du er normalvektig og trives bare fortsett med ditt løp og overse henne eller svar tilbake. Spiller det noen rolle om hun blir « skuffet «? Du er sikkert, eller burde ihvertfal være ,skuffet over henne  og 🤷‍♀️

Anonymkode: 30813...729

• Liker 1
Skrevet

Ei skikkelig møkkfitte. Ingen er slik mot noen andre enten dem er 50 eller 150 Kg.

Anonymkode: b02d1...649

• Liker 1
Skrevet

«Hvis du ikke slutter å snakke om dette kontakter jeg fastlegen din med bekymring at du har begynnende demens. For jeg er ikke tykk, og uansett er du slem og ufølsom som kommenterer. Forvrengt virkelighetsoppfatning og utrivelig personlighet er tidlige symptomer.»

Anonymkode: a4e3b...dfb

• Liker 3
Skrevet

Hold kjeft mamma!

Ta heller en permanent i håret så det myker opp utseendet ditt og den Støgge rynkete halsen din, æsj for faen, du ser ut som en kalkun, og jeg er jævlig skuffa over utseendet jeg arvet av deg

Anonymkode: 90238...4d4

• Liker 1
Skrevet

Min mamma var bestandig sånn. Jeg kutta kontakten. 

Anonymkode: 0ab8f...24c

• Liker 1
Skrevet

Da sier du at hvis hun ikke kutter ut ALL snakk om vekt innen den nevnte tidsfristen så kan hun holde seg unna.

Anonymkode: 69cd3...13b

Skrevet

Obs på måten dette skrives på. Såklart troll.

Anonymkode: fb1c6...ace

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun kommenterer alltid hva jeg spiser,

Da sier du tilbake: Pass på hva som kommer ut av din egen kjeft du!

hvis jeg ikke slanker meg innen en tidsfrist hun har satt så blir hun veldig skuffet over meg.

Ditt svar: Da får du forberede deg på det da.

Jeg føler ikke dette som omsorg fra hennes side. Sårende at hun ikke godtar meg som jeg er.

Og det har du helt rett i. Du må ikke være med henne. Dette kan du faktisk velge selv.

Anonymkode: 3c9cd...ae5

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke helt at du gidder å ha kontakt med denne dama, men det er kanskje bare når det gjelder kroppen din at hun er en bedriten forelder? Ikke vet jeg men jeg hadde satt ned foten og sagt at om hun skal kommentere kropp så gidder du ikke mer kontakt.

Kanskje fordi det er moren hennes. Det er ikke en perifer fremmede person. 

Anonymkode: 95a8d...773

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...