Gå til innhold

Naboer med barn og psykisk ustabil mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen naboer med en 2 år gammel sønn. Mor fremstår som svært ustabil og det er mye roping og skriking, hører det både på verandaen og inne i leiligheten. Hun roper høyt, skjeller ut barnefaren på det groveste (han er en udugelig idiot, får finne seg et annet sted å bo osv.). Gutten gråter i mange timer hver dag. Ofte hører jeg ham stå gråtende utenfor et av soverommene og røske i døra og rope gråtende på mamma. Jeg har prøvd å høre etter hvor lenge det varer men jeg orker bare å høre på det i 1-2 minutter for det er så hjerteskjærende. Han har heller ingen grensesetting og ofte sitter de ute på verandaen med ham i flere timer mens han storgråter. De er heller aldri ute med ham i helgene. Mor kan, like etter å ha vært rasende, plutselig begynne å hoie og leke høylytt med ham, så han må jo bli forvirret. 

Jeg har så vondt av den lille gutten. Jeg har ikke barn selv, men jeg lurer jo på om det er greit at det er slik? Jeg tør ikke ringe på, for mor skjelte meg ut en gang jeg ba dem om å ikke sette seg på verandaen med et hylgråtende barn kl. 6 om morgenen og forstyrre så tidlig. 

Nå har hun nettopp hatt et raseriutbrudd og det er skremmende selv for meg som er voksen. 

Bør jeg gjøre noe? 

Anonymkode: 59094...c5e

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raseriutbrudd er ikke greit så det ville jeg absolutt ha rapportert om dersom det er noe som gjentar seg hele tiden. Det at en 2 åring gråter og roper på mamma betyr ikke automatisk omsorgssvikt. Så med mindre man har håndfaste bevis er det ikke mye å gjøre der. Har en 2 åring selv og senest i går kveld var det hylgråting ved døra fordi barnet prøvde komme seg ut av soverommet selv om jeg var tilstede og prøvde å trøste. Barnet ropte også mamma flere ganger. Jeg er verken høylytt, kjefter, slår eller annet , bare snakker rolig og trøster. Men det er ofte vanskelig å roe en 2 åring i den verste trassalder.

Uansett så virker det som du har hørt andre ting som roping og kjefting og slike utbrudd. Og det er absolutt ikke et godt miljø for et lite barn. 

Anonymkode: 4778d...feb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig ugunstig ut for en toåring. Jeg hadde i dette tilfellet i første omgang drøftet anonymt med barnevernet. Har selv en 2 åring og får så vondt av å tenke på den lille- for en vond hjemmesituasjon🥲

Anonymkode: e275f...92f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld til barnevernet, barnet tar jo skade av å bo i et sånt helvete.

Anonymkode: cf7af...fde

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har noen naboer med en 2 år gammel sønn. Mor fremstår som svært ustabil og det er mye roping og skriking, hører det både på verandaen og inne i leiligheten. Hun roper høyt, skjeller ut barnefaren på det groveste (han er en udugelig idiot, får finne seg et annet sted å bo osv.). Gutten gråter i mange timer hver dag. Ofte hører jeg ham stå gråtende utenfor et av soverommene og røske i døra og rope gråtende på mamma. Jeg har prøvd å høre etter hvor lenge det varer men jeg orker bare å høre på det i 1-2 minutter for det er så hjerteskjærende. Han har heller ingen grensesetting og ofte sitter de ute på verandaen med ham i flere timer mens han storgråter. De er heller aldri ute med ham i helgene. Mor kan, like etter å ha vært rasende, plutselig begynne å hoie og leke høylytt med ham, så han må jo bli forvirret. 

Jeg har så vondt av den lille gutten. Jeg har ikke barn selv, men jeg lurer jo på om det er greit at det er slik? Jeg tør ikke ringe på, for mor skjelte meg ut en gang jeg ba dem om å ikke sette seg på verandaen med et hylgråtende barn kl. 6 om morgenen og forstyrre så tidlig. 

Nå har hun nettopp hatt et raseriutbrudd og det er skremmende selv for meg som er voksen. 

Bør jeg gjøre noe? 

Ring bv.

Anonymkode: 6ec87...391

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringsmelding til BV, ikke noe å tenke på engang. 

Anonymkode: ad59b...a93

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt barneverntjenesten i din kommune. Hilsen bv-ped.

Anonymkode: d7714...ae0

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kontakt barneverntjenesten i din kommune. Hilsen bv-ped.

Anonymkode: d7714...ae0

Ja, du mener faktisk at det er riktig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt er det riktig å kontakte barnevernet! 

Anonymkode: 19eb8...fad

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den som er veldig for å melde fra om bagateller men dette er jo litt mer enn en bagatell det er snakk om et veldig lite barn som kanskje ikke en gang går i barnehagen? Altså da er det jo ingen andre enn naboer som deg som kan legge merke til at noe er galt så jeg hadde nok slengt inn en bekymringsmelding i dette tilfellet.

Bare få med alt du har skrevet i HI.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Da ringer jeg på mandag. Det føles ikke riktig å høre alt som skjer og ikke gjøre noe for den lille gutten. En gang satt han og sa NEI NEI NEI høyt hele tiden mens mor skjelte ut far. Det er så vondt å være vitne til. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke den som er veldig for å melde fra om bagateller men dette er jo litt mer enn en bagatell det er snakk om et veldig lite barn som kanskje ikke en gang går i barnehagen? Altså da er det jo ingen andre enn naboer som deg som kan legge merke til at noe er galt så jeg hadde nok slengt inn en bekymringsmelding i dette tilfellet.

Bare få med alt du har skrevet i HI.

Jo, han går i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger. Da ringer jeg på mandag. Det føles ikke riktig å høre alt som skjer og ikke gjøre noe for den lille gutten. En gang satt han og sa NEI NEI NEI høyt hele tiden mens mor skjelte ut far. Det er så vondt å være vitne til. 

Du kan ringe nå 

Anonymkode: 274f5...5cb

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, han går i barnehagen. 

Det er jo godt da har han forhåpentligvis litt mer stabile rammer der. Hadde nok uansett meldt for han er jo så liten, bare for å være sikker på at noen får vite noe. Greit for gutten og om han blir værende hos disse foreldrene å se når han blir voksen at alle ikke bare har gitt faen og ikke brydd seg så godt at du melder i fra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du velger å handle TS❤️ Flere skulle ha vært som deg. Hvis det er slik at denne gutten ikke har det bra, så kan du påvirke hvordan hans fremtid blir.

Vi trenger naboer som bryr seg, og som ikke tenker at man skal «passe sine egne saker».

Anonymkode: 25c35...3ed

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en klar barnevernssak. 

Anonymkode: 0918e...32e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde ringt for lenge siden! Og hadde faktisk ikke klart å ikke blande meg inn

Anonymkode: ebf91...298

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du kan ringe nå 

Anonymkode: 274f5...5cb

Ja, du bør ringe NÅ

Anonymkode: ebf91...298

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne lydopptak om mulig. Denne type meldinger er utrolig vanskelige å vurdere når foreldrene (alltid) sier "naboen er gal/liker ikke barn/er rasist og det er bare vanlig barnelyd." 

Anonymkode: 3fb3c...cf1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt normalt vil jeg tro. Godt over 50% av alle på KG har en psykisk lidelse/diagnose ser det ut til.

Kanskje hun skal få en diagnose,så er plutselig alt i orden og skjønner hva som er galt med henne etter å levd halve livet som uvitende. 

Anonymkode: a19bb...652

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...