AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #1 Skrevet 4. oktober 2024 Er noe som har skjedd med mage og tarmsystemet siste par åra. Spiser jeg brødmat så går det en liten stund, også begynner det å boble i tarmen. Så må jeg på do - og da mener jeg MÅ! Klarer ikke holde igjen den avføringa som kommer. Det samme skjer når jeg spiser kaker og søtsaker. Selv glutenfritt. Går en stund, så er det pån igjen. For ikke å snakke om fårikål!! 🙄 Tør nesten ikke reise på tur hvor mat er med i bildet lenger. Måtte ta tog i dag, og var flere ganger innom toalettet på hjemveien på ca. en time. Hadde det vært kø på dassen der, så hadde det nok gått i buksa 😢 Også klarer jeg ikke holde fis inne heller...og den stinker! Holder på med periodisk faste, men det skal vel ikke påvirke mage og tarm? Anonymkode: 764bb...bb3 1
Gjest månemannen Skrevet 4. oktober 2024 #2 Skrevet 4. oktober 2024 Gå til legen, dette må tas på alvor.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #3 Skrevet 4. oktober 2024 Du har kanskje prøvd å ta Vi-SIBLIN som er et fiberpreparat som binder vann i tarmen og normaliserer avføringen. Jeg gikk på noen slankemedisiner tidligere som gikk på tarm, og da fikk jeg beskjed av fastlegen og ta Visiblin. Hør med fastlegen din og det kan kanskje være aktuelt for deg eller om legen har andre råd. Anonymkode: c0d00...857 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #4 Skrevet 4. oktober 2024 Regner med du er utredet hos lege? Hvis ikke så burde du få gang på det nå. Anonymkode: 0a017...796 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #5 Skrevet 4. oktober 2024 Da må du vel droppe, brød, søtsaker og kål? Det er jo ikke spesielt næringsrikt uansett. Anonymkode: afe7d...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #6 Skrevet 4. oktober 2024 Da er det vel bare å unngå det magen ikke tåler. Anonymkode: 48317...23a 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #7 Skrevet 4. oktober 2024 Du bør dra til legen med det. Ikke begynn å kutte matvarer før du har blitt utredet da det kan være viktig å få sett hvordan tarmene dine er når du har spist vanlig Anonymkode: b07ab...348
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #8 Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er noe som har skjedd med mage og tarmsystemet siste par åra. Spiser jeg brødmat så går det en liten stund, også begynner det å boble i tarmen. Så må jeg på do - og da mener jeg MÅ! Klarer ikke holde igjen den avføringa som kommer. Det samme skjer når jeg spiser kaker og søtsaker. Selv glutenfritt. Går en stund, så er det pån igjen. For ikke å snakke om fårikål!! 🙄 Tør nesten ikke reise på tur hvor mat er med i bildet lenger. Måtte ta tog i dag, og var flere ganger innom toalettet på hjemveien på ca. en time. Hadde det vært kø på dassen der, så hadde det nok gått i buksa 😢 Også klarer jeg ikke holde fis inne heller...og den stinker! Holder på med periodisk faste, men det skal vel ikke påvirke mage og tarm? Anonymkode: 764bb...bb3 Periodisk faste skal vel ikke påvirke mage og tarm, skriver du! Hva ellers tror du faste skal påvirke enn mage tarm? Det du holder på med sier magen klart i fra om at ikke er greit. Anonymkode: c7828...08d 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #9 Skrevet 4. oktober 2024 Du beskriver typisk IBS, men du bør dra til lege å få utredning for å få sikker diagnose. Jeg har kraftig IBS og må holde meg unna mye mat, særlig korn, belgfrukter, og flere grønnsaker. Tar også elektrolytter her og der fordi det hjelper magen. Disse er særlig viktig hvis du flyr mye på do, for da mister kroppen elektrolytter som er viktig for tarmfunksjonen. Du kan sjekke ut lav fodmap. Nå vil det alltid være individuelt hva man tåler, det er flere ting der jeg ikke kan spise, men kan også spise ting som er listet som "nei". Anonymkode: 6195f...f77
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #10 Skrevet 4. oktober 2024 Fasting ødelegger tarmen. Du tømmer den for de gode bakteriene. Skjedde meg også, sliter fortsatt ett år etter jeg prøvde periodisk faste. Bare slutt med det samme og pøs på meg gode bakterier igjen og kryss alt du har for at du ikke har fått kronisk skade Anonymkode: 222f4...227
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå