AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #1 Skrevet 4. oktober 2024 Noen som vet om en bra oppskrift på lapskaus? Eller som vil gi meg sin egen kanskje? Har aldri laget lapskaus og har så lyst å lage den fra bunn av. Anonymkode: b1460...ac5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #2 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 11.33): Noen som vet om en bra oppskrift på lapskaus? Eller som vil gi meg sin egen kanskje? Har aldri laget lapskaus og har så lyst å lage den fra bunn av. Anonymkode: b1460...ac5 Bruker ikke oppskrift. Hiver det jeg har av grønnsaker, (gjerne potet,sellerirot,purre og løk) oppi buljong/,kraft,og lar det koke til det er mørt. Har oppi pølsebiter,stekt kjøttdeig el kjøttrester de siste minuttene. Skal du lage med annet kjøtt feks høyrygg eller svineknoke,må dette kokes noen timer før du har i grønnsakene. Da putter du grønnsaker i krafta du har fått fra kokingen. Smak til med salt og pepper. Fyll på med vann hvis du syns det blir tykt,men husk da å smake til med krydder igjen. Anonymkode: b364d...a60
jegerrinne Skrevet 6. oktober 2024 #3 Skrevet 6. oktober 2024 (endret) Bruker heler ikke oppskrifr. Her bruker vi kraft fra viltkjøtt hiver oppe i gulrot, potet,purre , kålrot, litt selleri, steker kjøtt i terninger. Har alt i kjeller og lar det putre til det er ferdig kokt Endret 6. oktober 2024 av jegerrinne
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 Kok røkt og saltet svineknoke dagen før og la det trekke over natten. Smak på krafta etter en halv times koking. Er det veldig salt må du bytte vannet. Ha i laurbærblad og hva du liker av krydder. Så siler du kraften og koker grønnsakene møre før du har i kjøttet fra knoken. Eller så bruker du buljong, grønnsaker fra frysedisken og kjøttpølser, da har du mat på en halv time. Top nodge er å bruke oksekjøtt og sånne bein fra frysedisken og koke det i timesvis. Forøvrig samme som første forslag med grønnsaker og krydder. Det er veldig veldig godt! Anonymkode: 83831...d06
Honey Dew Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 jegerrinne skrev (35 minutter siden): Bruker heler ikke grønsaker. Her bruker vi kraft fra viltkjøtt hiver oppe i gulrot, potet,purre , kålrot, litt selleri, steker kjøtt i terninger. Har alt i kjeller og lar det putre til det er ferdig kokt Purre, potet, purre, kålrot og selleri er grønnsaker. 1 1
Brunhilde Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 Honey Dew skrev (1 time siden): Purre, potet, purre, kålrot og selleri er grønnsaker. Du skrev hva jeg tenkte Jeg lager alltid brun lapskaus og da bruner jeg storfekjøtt som får småkoke til det er mørt. I mellomtiden bruner jeg litt ferskt flesk og en løk eller to. Lager en brun jevning som jeg har oppi sammen med kjøtt/flesk og tilsetter kål, gulrot, kålrot og poteter. Alt kuttet i forholdsvis små terninger. Når grønnsakene er så og si kokt smaker jeg til med salt og pepper og tilsetter kjøttpølse i terninger. Serveres med nystekte rundstykker med smør. 1
jegerrinne Skrevet 6. oktober 2024 #7 Skrevet 6. oktober 2024 Honey Dew skrev (2 timer siden): Purre, potet, purre, kålrot og selleri er grønnsaker. Skulle stå oppskrift
Aristoteles Skrevet 7. oktober 2024 #8 Skrevet 7. oktober 2024 Bruker ikke oppskrift, men sånn cirka til fire store porsjoner: 800 gram pinnekjøtt eller salt lammekjøtt (med bein). Vann ut hvis ikke ferdig utvannet. Del i passe biter og la småkoke (med bein), rundt 2 timer, med vann som akkurat dekker kjøttet. Ta ut beina og la kjøttet være igjen. Skrell og kutt 1 liten kålrot i biter (1x1 cm). Hiv i kjelen. Skrell og kutt 4 store gulrøtter og 8-10 store poteter. Hiv i kjelen. La småkoke til ferdig (en time eller mer, spørs hvor mosete du vil ha det), rør av og til. Smak eventuelt til med pepper. Veldig enkelt og fantastisk godt
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #9 Skrevet 7. oktober 2024 Vi bruker det vi har av kjøtt: storfe, svineknoke, beinet fra fenalår, corned beef, ja det du har kan du bruke. Jeg liker ikke pølse oppi, men mange andre gjør, så bruk gjerne det om du liker det oppi. Grønnsakene kan være en ferdig lapskausblanding, de er billig og ferdig kuttet eller du kan kutte selv. Gjengangerne her et alltid: potet, gulrot, kålrot. Gjesteopptredener av purre, pastinakk, eller annet løk fra tid til annen. Ikke nødvendig, annet enn for variasjonen. Først brune kjøttet, er det "seigt kjøtt", bein eller knoker kan det med fordel kokes en stund til det er mørt. Etterpå skal grønnsaker i gryten sammen med feks kraft terninger (grønnsak eller storfe). Kokes til alt er mørt. Kan tyknes med potetmospulver om du føler det blir for vannete i konsistensen. Jo lengre det koker jo bedre, og enda bedre er det neste dag! Anonymkode: d117a...4c9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #10 Skrevet 7. oktober 2024 Kjøttklump med masse fett hvor jeg skjærer av fettet og kapper kjøttet i biter. Fettet koker jeg sammen med kjøttbitene i noen timer. Tar ut fettklumpene når kjøttet er mørt, det meste har smeltet ut i gryta. Knytter en bunt med strimlet purre og legger oppi (lett å ta ut før man spiser. Purren har satt smak, men jeg liker ikke å spise purre i gryter). Krydrer med pepper og buljong/fond. Bruk en du liker. Du kan bruke mange typer krydder, men jeg liker det enkelt. Kapper opp sellerirot, pastinakk, kålrabi og gulrøtter og koker videre med kjøttet. Kapper også opp poteter, men har ikke i dem før 30-45min igjen av koketiden, fordi poteter ødelegges så fort. Kan fort ta 5-6 timer å lage en god lapskaus. Anonymkode: fb376...be1
Blåttvann Skrevet 7. oktober 2024 #11 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjøttklump med masse fett hvor jeg skjærer av fettet og kapper kjøttet i biter. Fettet koker jeg sammen med kjøttbitene i noen timer. Tar ut fettklumpene når kjøttet er mørt, det meste har smeltet ut i gryta. Knytter en bunt med strimlet purre og legger oppi (lett å ta ut før man spiser. Purren har satt smak, men jeg liker ikke å spise purre i gryter). Krydrer med pepper og buljong/fond. Bruk en du liker. Du kan bruke mange typer krydder, men jeg liker det enkelt. Kapper opp sellerirot, pastinakk, kålrabi og gulrøtter og koker videre med kjøttet. Kapper også opp poteter, men har ikke i dem før 30-45min igjen av koketiden, fordi poteter ødelegges så fort. Kan fort ta 5-6 timer å lage en god lapskaus. Anonymkode: fb376...be1 Glemte å si at du må brune kjøttet! Vet ikke hvorfor jeg trykket på anonym. 😅
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Skrevet 8. oktober 2024 Skjær høyrygg i biter, ca 3×3 cm. Brun i masse smør i stekepanne, krydre med pepper.Kok opp noen desiliter vann med 4 buljongterninger. Legg i kjøttet, og skum av grumset som flyter til overflaten. La småkoke minst 2 timer. Skrell og kutt opp 6 store gulrøtter, 1 kålrot, 1 sellerirot, 1 persillerot, 2 pastinakk, 8 store poteter, litt purre og hodekål. La grønnsakene koke med i minst 1 time. Anonymkode: 1ee05...fd2
Perine Skrevet 9. oktober 2024 #13 Skrevet 9. oktober 2024 (endret) Jeg lager lapskaus med masse forskjellig kjøtt, kjøttdeig, pølser eller koteletter, men det vanligste er lettsaltede svineknoker. Det blir alltid godt, men tar jo litt tid. Den ene dagen koker jeg knokene, siler kraften og renser kjøttet. Siden jeg ikke har så godt av mye fett, så fjerner jeg dette, og det er lett når den silte kraften har stått til avkjøling i noen timer. Det varierer også hva jeg har i lapskausen, men alltid poteter og gulrøtter, gjerne sellerirot og kålrot. Purre og vanlig løk, og det rensede kjøttet i biter. så bruker jeg godt med pepper oppi. Den kalde kraften som jeg fjernet fettet fra, må lunkes litt for å bli flytende igjen. Hell så kraft over i lapskausgryta opp til maks halvparten av nivået på innholdet i gryta. Hvis du ønsker veldig tynn suppelapskaus, så kan du fylle på mer, men anbefaler å vente og se. Er det mer kraft igjen når lapskausen har brukt sitt, så kan det fryses eller oppbevares noen dager i kjøleskap. Jeg pleier å la mine lapskausgryter få stå og småkoke/trekke i gjerne 2 timer. Og jeg lager vanligvis full 10-liters gryte. Det koster så lite ekstra å lage mer,og det er supert å fryse Bilde av fettet fra 2 lettsaltede svineknoker: Endret 13. oktober 2024 av Perine 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå