Gjest Gjest_King James_* Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Jeg leste at John Lennon og Paul McCartney blir regnet som tidenes komponister. Vel det er jo lenge siden jeg leste det. Men jeg kom til og tenke på Er det egentlig riktig. Kan John Lennon og Paul McCartney sammenlignes med Wolfgang Amadeus Mozar eller Ludwig Van Beethoven,,Eller Pjor Tjakovskij Eller Nikolai Rimskij-Korsakow eller Johann Sebastian Bach eller Vivaldi. Jeg vil påstå at disse er større komponister en det Lennon og McCartny er. Ja større en mange store som er i dag. Vel Lennon er jo ikke i dag. Men Bob Dylen...John Lennon og Paul McCartny som er tre av de store i moderne tid innenfor musikken. Blir bare små i sammenheng med Beethoven...Mozart og Bach... Eller hva mener dere ?
Gjest gjest1 Skrevet 24. februar 2006 #2 Skrevet 24. februar 2006 Jeg er i grunnen enig. Selv om det kanskje er 'dømmende' ovenfor pop-musikken. Men jeg ville ikke brukt ordet komponist om pop-artister heller (bortsett fra kanskje om McCartney i sammenheng med hans klassiske verker). Låtskrivere passer bedre! Det er som å sammenligne arkitekten av et storslagent palass med en som har tegnet byggetegninger av en hytte. Det er to forskjellige kategorier - hver til sitt bruk!
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #3 Skrevet 24. februar 2006 Ålreite norske komponister er Olav Anton Thommesen, Helge Sunde og Egil Hovland. Andre fine komponister er David Brubeck med sin The Duke. Vi har komponister til så mange stilarter: film/TV, reklame, klassisk, jazz, pop, rock, vise, samtids, osv. Jeg synes det blir direkte amatøraktig feil å spørre hvem som er best av en komponist innen Las Vegas rock og en klassisk. Hver komponist må sees ut fra sin egenart og stilart/sjanger, og ikke minst, ut fra sitt utgangspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå