Gå til innhold

Hvor mye forteller du om egen helse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nok en gang fått en kjip telefon fra legen. En diagnose som begrenser meg i livet, sannsynligvis gjør meg ufør. Fra før har jeg fire andre diagnoser (blant annet revmatisk). 
Noe av utfordringen med å være usynlig syk, er at mange mener noe om dette. Jeg er nå fullt sykemeldt fra jobb, men deler ikke så mye om hvorfor. 
Jeg har selvsagt informert mannen min og barna, men orker egentlig ikke å øse ut til flere. Søsken, venner, kolleger. Nei, orker ikke. 
 

Hva er vanlig, egentlig? Hva deler dere? 

Anonymkode: a31a0...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier ikke noe til noen, utenom mann og barn. Enten så blir man dømt, eller så blir man overøst av "gode råd".

Anonymkode: 0441a...c15

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sier ikke noe til noen, utenom mann og barn. Enten så blir man dømt, eller så blir man overøst av "gode råd".

Anonymkode: 0441a...c15

Ja, nemlig. Jeg orker ikke å høre om alle tanter og kusiner som «har hatt akkurat det samme!». 

Anonymkode: a31a0...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker andre temaer enn sykdom. Men samtidig, hvis jeg skal unngå å bli tatt i løgn-så må jeg innimellom si ting som det er. Når noen jeg ikke har pratet med på 10 år blir lei seg over at jeg ikke kan henge på kiwi 30 min ved et tilfeldig møte, en tante som blir sinna og jeg ikke kan delta i 60-årsdagen hennes, osv. Blir for dumt å lyve når mine foreldre, søsken og nærme venner vet at jeg er syk.

Anonymkode: 52502...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun min mann, mine foreldre og nærmeste leder (ifbm tilrettelegging) som vet. Har null behov for å dele med fler.

Anonymkode: 0f7a1...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har nok en gang fått en kjip telefon fra legen. En diagnose som begrenser meg i livet, sannsynligvis gjør meg ufør. Fra før har jeg fire andre diagnoser (blant annet revmatisk). 
Noe av utfordringen med å være usynlig syk, er at mange mener noe om dette. Jeg er nå fullt sykemeldt fra jobb, men deler ikke så mye om hvorfor. 
Jeg har selvsagt informert mannen min og barna, men orker egentlig ikke å øse ut til flere. Søsken, venner, kolleger. Nei, orker ikke. 
 

Hva er vanlig, egentlig? Hva deler dere? 

Anonymkode: a31a0...d67

Kun mannen som vet det her. Om andre spør så er de faktisk frekk! Vil jeg dele det så gjør jeg det, men å spørre noen er rett og slett frekt, du vet aldri hva noen har eller hva de går igjennom!

Anonymkode: bd01c...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ingenting, men noe merker man nok. Jeg har autisme og ADHD. Det merkes på adferden min. Det er også kollegaer og venner som har sett at jeg har nettsider oppe om temaene autisme og ADHD og da har de nok lagt to og to sammen om de ikke skjønte det før det. 

Ønsker ikke dele diagnosene mine, men det gjør ikke noe om folk oppdager at jeg har diagnosene. Diagnosene mine påvirker adferden min så mange vil gjette seg frem til dem. I tillegg så er det ikke sånn at stigmaet er noe mindre om folk tror du er en "raring" enn om de tror du har en diagnose som forklarer adferden.

Anonymkode: a8540...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvem som spør og hvorfor, og hva de trenger å vite. Helseproblemene mine preger hverdagen såpass mye at jeg i liten grad kan skjule dem helt for omgivelsene, og det er ofte lettere å forståelse for det folk vet om (og "gode" råd og velmente kommentarer kommer uansett hvor lite eller mye man forteller).

I den perioden jeg var sykemeldt/på aap var jeg helt åpen med arbeidsgiver om diagnoser og symptomer. Det vet jeg ikke om jeg hadde vært igjen, men det handler nok like mye om en dårlig leder. Generelt tenker jeg at å være åpen gjør det enklere for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen andre enn meg selv som har full oversikt over min helsesituasjon. Og den forrige fastlegen min som ikke trengte sjekke dataen for å vite hva som skulle sjekkes hver gang jeg var innom.

Jeg er ufør, men ser uforskammelig frisk ut. Om noen spør om hvorfor, så kan jeg svare sant med å si at jeg har et par autoimmune sykdommer som gjorde meg dårligere med årene, men jeg kommer ikke til gå i detaljer eller å inkludere alle diagnosene jeg har. Hadde jeg hatt en partner ville det vært naturlig å dele alt. Øvrig familie vet bare om de mest relevante diagnosene. Jeg anser helsa mi som en privatsak.

Anonymkode: ee233...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...