Gå til innhold

Hvor lang er din "julesesong"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skriver i dag 4.oktober, og i går møtte jeg noen venner som klaget over at "nå har vi gått inn i julesesongen...".  Poenget deres var at livsstilen og kostholdet i månedene fra oktober og ut året var annerledes enn ellers i året.

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i dette.

Til vanlig har jeg inntrykk av at mange mener desember er en utfordrende måned kostholdsmessig, men det er første gangen jeg har hørt at oktober og november er det samme.

Hvor lang er deres "julesesong"?

Anonymkode: af539...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra midten av november og ut desember. Men tenker veldig lite over det og gjør meg slett ikke noe problem ut av det. Jeg kjøper ikke julevarer før det er jul (julemarsipan, pepperkaker mm) men fra midten av november til jul blir det gjerne kjappere middager (ferdig pytt i panne, foodora, MC Donald) oftere enn vanlig fordi det er travlere dager. Før julen treffer kostholdet. Men igjen jeg lager meg verken  noe problem eller krise ut av det. Jeg spiser godt og variert fra bunnen av resten av året og stresser ikke eller har dårlig samvittighet for at det er slik. 

Anonymkode: c2449...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 23 desember til 31 desember hos meg

Anonymkode: 1c7f8...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra Lillejulaften til Nyttårsaften. Blir ikke med på det hysteriet et sekund lengre🤣

Anonymkode: bd622...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktfatet skrev (3 minutter siden):

Fra 1.advent til 1.nyttårsdag. Da har jeg vært lei en stund.

Jeg har samme tidsramme, men i motsetning til deg blir jeg ikke lei 😊 akkurat passe for "julete" meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fra midten av november og ut desember. Men tenker veldig lite over det og gjør meg slett ikke noe problem ut av det. Jeg kjøper ikke julevarer før det er jul (julemarsipan, pepperkaker mm) men fra midten av november til jul blir det gjerne kjappere middager (ferdig pytt i panne, foodora, MC Donald) oftere enn vanlig fordi det er travlere dager. Før julen treffer kostholdet. Men igjen jeg lager meg verken  noe problem eller krise ut av det. Jeg spiser godt og variert fra bunnen av resten av året og stresser ikke eller har dårlig samvittighet for at det er slik. 

Anonymkode: c2449...083

Samme her. Fra midten av november.

Elsker jul, men er ikke spesielt glad i julekaker eller julebrus så klarer fint å begrense meg. Julemiddager og julebord er bare koselig. For min del er det ikke julesesongen som er det store problemet - det er uvanene jeg har resten av året.

Anonymkode: fd528...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 advent til rundt 5 januar.

Men juletreet og hovedpynt kommer ikke før lillejulaften. Har litt frem til 1 advent som lys og gardiner, så kommer det andre etterpå

Elsker det når jula kommer inn i huset. Syns det blir tomt når det pakkes ned

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg spurte burde jeg vel svare selv også.

Min julesesong (kosthold) varer fra 24.desember og til 1.januar.

Før og etter denne uken spiser jeg som vanlig, men akkurat denne uken blir det litt mer mat, og litt mer søtsaker enn vanlig.

Anonymkode: af539...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24.-26. desember og nyttårsaften. Dagene i romjula er helt vanlige dager med vanlig mat.

Anonymkode: c3ea7...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de mørkeste månedene liker jeg å ha lys i vinduet. Kommer litt an på hva det er, og hva det er laget av. Noe har jeg fremme året rundt. 

Ellers er røde brikker og løpere på plass 1.des sammen med nisser. Jeg elsker sånne nissegnomer med lua tredd godt nedover hodet 😂. Engler og stjerner er og fint. 

Det som gir meg mest julestemning er lukten av jul. Pepperkaker, nellik, kanel og kongerøkelse. 

Da er det jul for meg ❤️

Julepynten ryker 1.nyttårsadag som regel. Da er det et nytt år som står for tur 👏👏👏

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør oppmerksom på at denne tråden ligger i forumet for kosthold og livsstil.  

Det er derfor spesifikt dette (kosthold) jeg spør om 🙂

Anonymkode: af539...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min julesesong begynner 1.desember og slutter før 1.januar.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å definere. Jeg starter gjerne med (sukkerfri) julebrus allerede nå, og kan fint kjøpe meg en julemann om innfallet treffer (enda ikke gjort, men tipper jeg spiser vertfall 1 i løpet av oktober).

Fråtsingen i klementiner starter og varer november måned.

Noen kopper gløgg og pepperkaker gjennom desember, og et julemåltid under det årlige julebordet med jobben. 

Så tar jeg den ut i selve juleferien hva angår julemat, julekaker og julemarsipan. Som regel veldig lei etter 2-3 dager.

 

Anonymkode: 594cd...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har startet tenke på julegaver skal jeg innrømme, mest fordi det er litt vanseligere hvert år å finne "den rete gaven" nå som ungene er voksne og barnebarn kommer til, foreldre er gamle og har alt de trenger osv.. Men jeg reagerer på at butikken selger julemarsipan for eksempel :P

Anonymkode: 95103...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julekosthold er kun 24.-26. desember.

Spiser ikke sukkerholdige varer eller drikker alkohol/sukkerholdig drikke pga diabetes. Kosen med jula ligger ikke i maten for min del.

Anonymkode: 05f45...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ny for meg også, at det er julesesong i forhold til kosthold (ikke bare at julevarene kommer i butikken) alt fra oktober. 
Jeg spiser gjerne noe bedre pålegg når det nærmer seg jul, men er også allergiker så må nok si at det ikke er de største endringene i kosten igjennom sesongene. Elsker sennep på lefse/brød sammen med rødbeter. Det er litt jul for meg, og det gjør jeg gjerne igjennom desember. Jeg begynner ikke med det nå. (Har annet pålegg, men det er juletilbehøret.) Jeg elsker også  julens krydder i ulike ting, som i kaffe, te, og havregrøt. Det er ikke det som velter lasset. 

Ser den at de som har mye tilstelninger fra midten av november merker det på kosten, og er det travelt, samme hvilken grunn så er det jo lett å ty til lettere løsninger. Det skjer her også igjennom året. Å argumentere for seg selv (eller kanskje rettferdiggjøre mer), at en kan ha tre måneder med utskeielser tror jeg ikke er bra. Det er lov å kose seg i advent og særlig i julen, men om en argumenterer med tre måneder med jul, hvor lenge varer påsken da, og hva med maidagene, eller sommerferie. En kan omtrent bare gi opp et fornuftig kosthold med en gang. Det er alltids en grunn for å skeie ut, men så kan en velge om en vil eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja…selve julekosen er fra 1. desember til 31.desember. Jeg dropper advent, så det blir full jul i hele desember. Men jeg pynter jo litt ekstra med lys og litt mindre julete ting (lyslenker, helårsgrønne planter, nek osv) fra typ 1.november til slutten av januar en gang fordi det er så mørkt og trist ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er fra 15. November til 20. Dag jul. 

Anonymkode: 9fbce...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...