Gå til innhold

Marshmallows i barnehagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skjønner godt at barnehagene ikke har verken tid eller penger til å lage ordentlig, sunn mat til barna. Det er selvfølgelig helt ok, men da er den beste løsningen å gå over til matpakke. Da kan de foreldrene som ønsker at barna skal spise pølser, pølsebrød og marshmallows til lunsj sende med det, mens de som foretrekker sunnere mat sende med det.

(For dere som synes det er ok at barnehagen serverer dette jevnlig, synes sikkert det er helt ok innhold i en matpakke også, gjør dere ikke?)

Anonymkode: 16037...93c

Oh lord , det var en ha g 

Anonymkode: fad75...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sefanja skrev (På 5.10.2024 den 17.30):

Ettåringer bør ikke spise pølser elker marshmellows. Det kan sette seg fast i halsen. Ville ellers satt pris på at bhg tok med barna ut for å grille. Men salt og sukker er ikke bra for så små barn.

De kan blo kvelt av all slags mat. Dere er hysteriske.

Anonymkode: 869c2...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De kan blo kvelt av all slags mat. Dere er hysteriske.

Pølser er vel ikke så ille men pølsebrød er sånn at det kladder seg som en klump når det blir vått. Alle vet at det ikke anbefales til så små barn. Og marshmallows utgjør samme problemet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes heller ikke noe om den utstrakte bruken av fine pølse- og hamburgerbrød + pølser i barnehager og sfo i tide og utide. Når dette kommer oppå bursdagsfeiringene som skjer ukentlig i perioder så blir det alt alt for mye pølse, som faktisk er kreftframkallende når man overdriver inntaket. Jeg tror ikke du får gjort noe med med hverken pølsebrød eller marshmallow. "De må jo få lov å kooooose seg". Det fortsetter på sfo og i idretten (kiosk) så det er bare å holde fast på gode tannpusserutiner og heller servere litt grønnsaker til maten hjemme. Dritt, men du blir bare ansett som hysterisk hvis du sier at du ikke vil ha fri flyt av sukker i barnehagen.

Anonymkode: 11dba...44b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke first price er noe verre enn de indianerbrødene forrresten. Ultraprosessert loff som fører til forstoppelse og tannstein alt sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (26 minutter siden):

Pølser er vel ikke så ille men pølsebrød er sånn at det kladder seg som en klump når det blir vått. Alle vet at det ikke anbefales til så små barn. Og marshmallows utgjør samme problemet. 

Enig i kvelningsfare med pølsebrød (og dessutn vafler, boller og annen myk brødmat) men barn har dødd av pølse i barnehagen. Pølse kan blokkere luftrøret hvis man er maks uheldig. 

(Jeg synes likevel næringsinnhold er viktigere, da kveldningsuhell skjer veldig veldig sjelden og kan også skje med sunn mat. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (18 timer siden):

Som foreldre...å sende meg 1 marshmellows en gang i matpakken...nei ikke noe problem...hverdag.. selfølgelig...

Pølser i matpakken innimellom..ok... hverdag..nei....

Her går barna nå på skolen og innimellom går på tur får de med Kjeks og kakao ... Og et kake stykke når de var bursdag 

Skolen her har godteriforbud (heller ikke lov med brus) så sukkerkliss til steking på bål utgår heldigvis. Kjeks er nok en gråsone, tror ikke de kan nekte det. Kakao er lov. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 3.03):

Slik du beskriver maten høres kjent ut. Slik er det i bhg til våre også. Og tro meg du er ikke den eneste vanskelige forelderen. Antagelig er det andre også som har klaget.

Hadde ei mor i avdelingen til eldste som var såpass på banen at det endte med å bli helt slutt på kaker i bursdag hos oss.  Hun blandet seg også stadig i hva de serverte til varmtmåltidene. Utenom kakene var det derimot lite forandring på menyen. Det viste seg senere at kakestopp i barnehager ble en greie i alle barnehagene i kommunen. Så tviler på det var takke være henne det ble slutt på kakebursdag. Altså mange som klager på sånnt.

Du blir uansett  (en av) den vanskelige forelderen om du klager. Du vil få det stempelet og det vil ende med at de ansatte sikkert syns du blir litt plagsom. Og syns kanskje du er litt hysterisk.. 

Hvis du først skal klage ville jeg såfall sørget for å fått med noen på laget. Snakk med andre foreldre om hva de syns og se om dere kan komme med en offisiell klage sammen. Evt sørg for at det blir et tema på neste SU møte. Her kan du forsåvidt også ta opp tema i brev anonymt for å slippe ytterligere konflikt.

Anonymkode: 184ec...572

Det får vi da inderlig håpe. Hva skal barna med kaker i barnehagen? Har de ikke nok bursdager (barneselskap + famileselskap), 17. mai, Halloweentiggerunde, jul, nyttår, påskeegg, fastelavn, morsdag, farsdag, konfirmasjonsselskap, dåpsselskap, og hva mer vet jeg da søren på fritida??? Verden er gal. Da jeg var barn, spiste jeg brødskiver til hverdags, kake var forbeholdt bursdag (nok bursdager med 15 jenter i klassen),  og tror ikke jeg tok skade av det.

Men nå har vi jo vippet over i at flertallet av voksne er overvektige og da blir det sett på som normalt å spise Brownies og Marshmallows til lunsj fra man er 1 (1!!!!) år gammel.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 22.08):

Det er nok ikke hver dag at barna får pølser og marshmallows. De fleste har heldigvis et avslappet forhold til at barna får en marshmallow engang i blant. 

Anonymkode: a0498...fef

Jeg tror ikke at de fleste har et avslappet forhold til at barna får godteri i barnehagen fra de er 1 år gamle!

Min visste ikke hva godteri var når hun var 1 år. Det er helt greit å spise søtt på lørdagen men å fôre 1-åringer, som ikke har forventinger eller behov for noe sånt, til hverdags er helt sykt, spesielt når det skjer i barnehagen, en arena som skal være uten godteripushing, i følge kostholdsrådene. 

For småbarn er tur og bål kos i seg selv. De trenger ikke det sukkeret i det hele tatt for å kose seg. Det er noe voksne har fått for seg, at turen blir så mye hyggeligere når de fôres med sukker. Kan man ikke bare gå på tur uten den forventningen om søtsaker. Forventning om mashmallows og kvikklunsj kommer tidsnok, hvorfor må de har det fra de er 1 år? De har ikke en gang lært å snakke nok til å kunne be om mashmallows? Jeg synes det er sykt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Barn har spist alt mulig siden tidenes morgen og klart seg fint. La det bli slutt på dere hysteriske foreldre.🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men når barnehagene ikke har tid og ressurser til å servere mat, hvorfor insisterer de på å gjøre dette da? 

Har du egentlig lest tråden og lest kommentarer i kontekst? Vi har ressurser til å ha måltid med barna, men vi har ikke nok ressurser til å avse en ansatt som skal stå på kjøkkenet og lage all mat fra bunnen av, serveres mat i henhold til kosthold veilederen og så videre. Og det er ikke vi som insisterer på at barna skal ha mat i løpet av en hel dag. Det sier seg jo selv at barna må ha mat i løpet av dagen.

Anonymkode: 07d65...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du egentlig lest tråden og lest kommentarer i kontekst? Vi har ressurser til å ha måltid med barna, men vi har ikke nok ressurser til å avse en ansatt som skal stå på kjøkkenet og lage all mat fra bunnen av, serveres mat i henhold til kosthold veilederen og så videre. Og det er ikke vi som insisterer på at barna skal ha mat i løpet av en hel dag. Det sier seg jo selv at barna må ha mat i løpet av dagen.

Anonymkode: 07d65...658

Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener ikke at barna ikke skal få mat, men at barnehageansatte ikke bør bruke tid på å lage mat. Særlig ikke når maten de lager ikke engang oppfyller kravene i kostholdsveilederen. Løsningen er ganske enkelt å gå tilbake til den gode, gamle matpakka med skiver med grovbrød, sunt pålegg og noe frukt og grønt til. Vi som gikk i barnehage på 80-tallet klarte oss godt på dette alle sammen, og mange barnehager gjør det på denne måten den dag i dag, uten problemer. 

Det ironiske er at argumentet mot matpakke gjerne er at mange foreldre ikke klarer å lage sunn mat til barna!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barn har spist alt mulig siden tidenes morgen og klart seg fint. La det bli slutt på dere hysteriske foreldre.🙄

Vi har en økning i sykelig overvekt hos barn. De klarer ikke konsentrere seg på skolen og atferdsvansker skyter i været. Befolkningen blir feitere og feitere og dummere og dummere. 

Og slike holdninger som din er en stor del av årsaken. 

Anonymkode: 3ab30...f81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener ikke at barna ikke skal få mat, men at barnehageansatte ikke bør bruke tid på å lage mat. Særlig ikke når maten de lager ikke engang oppfyller kravene i kostholdsveilederen. Løsningen er ganske enkelt å gå tilbake til den gode, gamle matpakka med skiver med grovbrød, sunt pålegg og noe frukt og grønt til. Vi som gikk i barnehage på 80-tallet klarte oss godt på dette alle sammen, og mange barnehager gjør det på denne måten den dag i dag, uten problemer. 

Det ironiske er at argumentet mot matpakke gjerne er at mange foreldre ikke klarer å lage sunn mat til barna!

Matpakker er dritt. Brødskivene blir svette og ekle oppi matboksen. Jeg hater den norske matpakkekulturen. Hvorfor har fattigere land råd til å servere mat men ikke vi. Det er helt uforståelig for meg. Hva er det Norge heller prioriterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sender heller med sønnen min matpakke hver dag, eller betaler gladelig mer i matpenger, enn at han skal spise drittmat. Har de kjøleskap så kan matpakka stå kaldt, da blir den ikke svett. 

Frukten som ble servert til et måltid her var rosiner, barn under 3 år skal helst ikke ha det. Grønnsaker dager etterpå var mais, mais er ikke akkurat en nyttegrønnsak, gir ikke næring. Litt skuffende.

Anonymkode: ab975...d57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 10.10):

Nå må noen arrestere meg hvis jeg er for hysterisk her.

I går var det fint vær og barnehagen var ute og grillet. Sønnen min på 1,5 år går der.

I utgangspunktet er jeg ikke fan av pølser i brød, ihvertfall ikke av den billigste sorten. Det er jo bearbeidet MUK-kjøtt og ultraprosessert.

Det gikk altså i den billigste grillpølsa og First Price pølsebrød (pakken var avbildet), og dette ville jeg aldri gitt barnet mitt selv, men lar det gå. Jeg vet at jeg er i overkant opptatt av kosthold, og at det ikke er "normen" i samfunnet.

Men til dessert fikk barna marshmallows! Det er jo rent sukker (og gud vet hva annet). Synes ikke det hører hjemme i hverdagen i barnehagen.

Jeg tenker at foreldrene skal bestemme selv om barna sine skal få det? Og ihvertfall ikke til ettåringer?

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Det er ikke første gangen jeg har reagert altså, de får av og til boller og is i barnehagen. Når det er fint vær osv. Synes egentlig ikke noe om det. Men de får også frukt og yoghurt osv, så det er variert, bare så det er sagt.

Det er også varmmat to dager i uken og fast meny. Ett måltid er fiskepinner i pølsebrød, et annet er fiskekaker i hamburgerbrød med tilbehør. Og et annet er kyllingnuggets.

Helt ærlig synes jeg ikke pølsebrød og hamburgerbrød burde være faste innslag i menyen. Ultraprosessert og usunt. Også er jeg redd for at barnet mitt da kun spiser brødet og ikke får i seg noe næringsstoffer. Går det ikke an å ha fiskepinner med ris og grønnsaker liksom?

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

Anonymkode: 66fa1...9e9

Du får prøve å finne en bhg med kokk, de koster mer men er verdt det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (20 minutter siden):

Matpakker er dritt. Brødskivene blir svette og ekle oppi matboksen. Jeg hater den norske matpakkekulturen. Hvorfor har fattigere land råd til å servere mat men ikke vi. Det er helt uforståelig for meg. Hva er det Norge heller prioriterer?

Alle mine har bentobokser så de slipper det, men matpakke kulturen er en villet politisk ledet kultur i Norge. Har oppigjennom årene faktisk fått tilsnakk pga barnas matpakker siden andre barn ble misunnelig (ga selvfølgelig klar beskjed om at jeg ikke kunne belastes at andre ikke la ned litt fantasi i deres barns matpakker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Havregrøt er ikke dyrt, og de kan ta med røre og steke havrelapper. Fiskekaker er heller ikke dyrt også kan barnehagen kjøpe grønnsaksposer og annet grønnsaker i frysedisken. Jeg håper de kjøpe grove pølsebrød da! 

Anonymkode: 15988...a05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 10.10):

Nå må noen arrestere meg hvis jeg er for hysterisk her.

I går var det fint vær og barnehagen var ute og grillet. Sønnen min på 1,5 år går der.

I utgangspunktet er jeg ikke fan av pølser i brød, ihvertfall ikke av den billigste sorten. Det er jo bearbeidet MUK-kjøtt og ultraprosessert.

Det gikk altså i den billigste grillpølsa og First Price pølsebrød (pakken var avbildet), og dette ville jeg aldri gitt barnet mitt selv, men lar det gå. Jeg vet at jeg er i overkant opptatt av kosthold, og at det ikke er "normen" i samfunnet.

Men til dessert fikk barna marshmallows! Det er jo rent sukker (og gud vet hva annet). Synes ikke det hører hjemme i hverdagen i barnehagen.

Jeg tenker at foreldrene skal bestemme selv om barna sine skal få det? Og ihvertfall ikke til ettåringer?

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Det er ikke første gangen jeg har reagert altså, de får av og til boller og is i barnehagen. Når det er fint vær osv. Synes egentlig ikke noe om det. Men de får også frukt og yoghurt osv, så det er variert, bare så det er sagt.

Det er også varmmat to dager i uken og fast meny. Ett måltid er fiskepinner i pølsebrød, et annet er fiskekaker i hamburgerbrød med tilbehør. Og et annet er kyllingnuggets.

Helt ærlig synes jeg ikke pølsebrød og hamburgerbrød burde være faste innslag i menyen. Ultraprosessert og usunt. Også er jeg redd for at barnet mitt da kun spiser brødet og ikke får i seg noe næringsstoffer. Går det ikke an å ha fiskepinner med ris og grønnsaker liksom?

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

Anonymkode: 66fa1...9e9

Jeg har jobbet i sfo for en del år siden og da laget vi ris og potetstappe  som tilbehør enkelte ganger.

Grillet vi kokte vi opp litt grov makaroni , blandet det med litt grønnsaker ,inn i folie og serverte. 

Populært og godt .

Men jeg brukte halve min vakt på å lage, servere og rydde opp etter måltidet. Da ble det mye arbeid på de andre voksne som skulle se til barna 

Skal du få mat på måten du beskriver tror jeg du må oppsøke en privat  barnehage som har fokus på sunn og feks økologisk mat. 

I tillegg må du belage deg på å betale mer. 

Anonymkode: c4807...b94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Alle mine har bentobokser så de slipper det, men matpakke kulturen er en villet politisk ledet kultur i Norge. Har oppigjennom årene faktisk fått tilsnakk pga barnas matpakker siden andre barn ble misunnelig (ga selvfølgelig klar beskjed om at jeg ikke kunne belastes at andre ikke la ned litt fantasi i deres barns matpakker)

Er akkurat det jeg ønsker å slippe. Måtte være kreativ. Har lyst å ikke bruke masse tid på matpakker så her blir det så enkelt som mulig. Sunt ja men det blir lite spennende. Guttungen får ingenting på skole og sfo så må smøre to matpakker til han hver dag pluss litt ekstra fordi de har et lite ekstra måltid etter første time. Så har jeg en til. Og når han begynner i barnehagen, ennå mer matpakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...