Gå til innhold

Marshmallows i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med deg. Syns det er helt vanvittig hvor mye skadelig mat/godteri voksne mennesker syns er greit å gi til små barn i vekst. Det går faktisk an å kose seg uten dritdårlig mat og godteri. Det går faktisk an å kose seg uten at det må være noe å spise. Hele befolkningen er jo helt spisefortyrret. Det mååå være godteri og usunn mat til en hver anledning. Folk er jo helt hysteriske etter denne maten. Stakkars små barn som må vokse opp med så dårlige forbilder.

Mamma har sagt til meg at om hun visste bedre da jeg var barn, så hadde hun gitt meg et helt annet kosthold. Nå vet vi bedre. Ingen unnskylding. Slutt å påtvinge små uskyldige barn den usunne livsstilen deres. Slutt å lære små barn at det er ok å trøste/kosespise. Det ødelegger deres forhold til mat. Skjerpings! 

Anonymkode: 52e64...8bc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke poenget med marshmallows i barnehagen selv, hvertfall ikke til så små barn. Men det er ikke noe jeg hadde tatt opp med barnehagen da det bare skaper unødvendig dårlig stemning når de tross alt har gjort et forsøk på litt ekstra kos.

Skjønner heller ikke hvorfor first price pølsebrød er verre enn ris, du vet at ris skal begrenses til små barn dersom en følger kostholdsrådene eller? Særlig fullkornsris, på grunn av arsen. I tillegg er First price sjeldent noe dårligere enn andre merker, finner ikke noe nevneverdig forskjell på deres pølsebrød kontra hatting sine for eksempel. Og ikke er det kjempe forskjell på kjøpt og hjemmelaget heller. Så når det kommer til pølsene og merket synes jeg du er hysterisk ja. 

Kan ha godt av å lese deg litt opp på billigmerker, hva de inneholder i forhold til andre, hvor de blir produsert osv. Tror du vil få deg en overraskelse der.

Anonymkode: 0bafa...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen min lager mat fra bunnen av, varmmat fire ganger i uken. Alt med tilsatt sukker er ikke lov, ikke engang yoghurt. Tre måltid om dagen. Men grønnsakene er fra First Price, og torsken er fra rema 1000… For det er det de har råd til. Hvis alt er halvfabrikat og UP, ville jeg vurdert å bytte barnehage.

Sukkerinnholdet i en marshmallow til barnet er ikke akkurat noe å reagere på, hva kan det være… 7 gram hvor 60% er sukker = 4 gram sukker? Men jeg reagerer også på at de gir marshmallow til så små barn, på lik linje som at jeg hadde reagert på om de ga popkorn. Høres ut som om barnehagen er en kvelningsulykke unna å ALDRI servere marshmallows igjen.

Ellers ville jeg sett på sukkerserveringa i en større sammenheng. Mange bekker små blir en stor å. Er det is/boller mer enn en gang i uka? Det blir liksom feil at folk her sier «pass på hva ungen får hjemme, så går det bra» når ungen har 80% av måltidene sine nettopp I barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen. 1 marshmallow veier nesten ingen ting. Selv om industrielt framstilt marshmallows inneholder 60 - 70% sukker, er sukkermengden man får i seg med en marshmallow eller fire svært liten fordi deler så lette. 
 

Jeg laget keto marshmallows i går til et barn som går på diett pga. epilepsi.  De var ca 60 g sukrinmelis i oppskriften, og det ble 40 marshmallows av denne mengden. Lager marshmallows på samme måte med vanlig melis. Det vil si at det er ca 1,3 g sukker i en marshmallow når jeg lager selv. De er omtrent like søte på smak som industrielt framstilte. Ja - det er tomme kalorier. Men om man spiser en marshmallow eller 4 er det virkelig  ikke enorme mengder sukker man får i seg

Om man prinsipielt sett skal servere søtt i barnehagen er en annen sak. Men marshmallows ville jeg ikke laget bråk om.  Sjokolade, derimot, er mye mer kaloritett. 

Anonymkode: 19bca...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du er for opptatt av matkvalitet, det er flott at du kan mye om mat og forer ungene dine med kvalitet, Livet har også kvaliteter en av disse er å samles å grille pølser og marshmallow's gleden ved å gjøre dette i felleskap, vente på at ting blir grillet, inntrykket av (litt) brente pølser venter, sitte i ring rundt et bål, kunnskapen om at venter en ikke lenge nok blir det ikke varm, venter en for lenge blir det svidd er Ubetalelig.

firstprice er muligens ikke de beste pølsene men neppe skadelig i begrensede menger, litt sukker nå og da har ikke tatt livet av noen. 

jeg tenker du skal være takknemmelig for at  barna dine får oppleve dette, alternativet er å sitte inne og tegne mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...