Gå til innhold

Hva gjør du på lillejulaften og julaften e.t.c?


Bitti333

Anbefalte innlegg

Skal jobbe kveld på julaften. Forhåpentligvis alle andre dagene også. Ønsker ikke å feire med familie pga visse familiemedlemmer.

Anonymkode: 57a80...b73

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi pynter treet på lillejulaften, og legger gavene under. Våre voksne barn kommer hjem til jul,  og på lillejulaften pleier vi å ha julebord med rakfisk, spekemat og eggerøre.  Da har jula startet hos oss.  Sjelden vi ser på tv da. 

På  julaften har vi TVen på mens de faste barneprogrammene går. 

Lager da maten og desserten, og vi spiser når maten er ferdig.  Vi sitter lenge ved bordet og pakker ikke opp gavene før i ni-ti tiden. Har aldri på tv på kvelden da. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften stresser jeg med å få pyntet det jeg ikke allerede har pyntet. Handler det jeg må ha glemt å kjøpe. Legger gaver under treet. Skjærer svoren på ribba. Vasker badet, dekker bord.

Julaften begynner med en bedre god frokost. Avslapning noen timer før ribba går i ovnen. Middag, så avslapning fram til gaveåpning. Om noen orker, så blir det dessert deretter. Julekaker og julegodt/ frukt, står framme hele tiden, så er bare å forsyne seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På kvelden MÅ vi ha med oss Grevinnen og hovmesteren klokken 21.

Det må vi også, men du kan være sikker på at det år etter år, er noen som kommer og ringer på døren for å levere gaver akkurat i løpet av de få minuttene Grevinnen og Hovmesteren går😆 Ja, jeg pauser og kan se videre etterpå, men det er noe med å se det akkurat kl 21, når alle andre ser det😄 Jeg har de senere år prøvd å ta mer regien på pakkeoverlevering, og er ute på kjørerunder dagen før eller mye tidligere på dagen, likevel er det alltid noen som sier de skal stikke innom, og de kommer alltid under Grevinnen og Hovmesteren😝

Anonymkode: 25dee...f11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte jobber jeg.

Om/Når jeg har fri, så er jeg med familien.

Anonymkode: 8e417...ce9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Pleier å være i Spania. Det er norsk tv i leiligheten, så vi får med oss alt det obligatoriske. 
Høydepunkt og en fin tradisjon er Sjakkturneringen i romjula

 

Anonymkode: e114f...182

Ja sjakkturneringen glemte jeg å nevne, den er er en fast tradisjon her hver jul.

Anonymkode: 10d91...d42

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillejulaften starter med at vi pynter ferdig stua og kjøkkenet, før vi drar ut på en gavelevering-/handletur, hvis vi ikke er ferdige. Noen stikker innom med gaver i løpet av dagen. Vi spiser julegrøt rundt kl 15 (oss voksne og hjemmeboende barn), og så får vi besøk av foreldrene våre mellom 16 og 18. Serverer julebakst og kaffi/gløgg. Pynter treet kl 18, og rundt 19 kommer utflyttede barn m partnere og unger. Vi spiser spekemat og ser Grevinnen og hovmesteren. Gaver legges under treet. Etter at folk har lagt seg, evnt dratt hjem, skjer det litt "julemagi": røde duker på alle bord, julehefter, glitter på treet, fruktfat, godteskåler, julehåndklær osv kommer frem.

Julaften starter med at jeg fyrer i ovnen, tenner levende lys, adventslys og juletre, før de andre står opp. Så er det julestrømpekos til Julemorgen. Vi spiser sen frokost, og dekker et stort koldtbord. Etter frokost åpner ungene én gave hver. Etterpå blir det gjerne litt brettspill (ofte noe sånn i gaven) og etterhvert middagsforberedelser. Nrk står på i bakgrunnen så vi ser (hører) på Askepott, Julestjernen og Donald Duck & co. Rundt 15 begynner vi å gjøre oss klar til kirka, de som ikke er ferdigpyntet, pynter seg da. Litt pyntet er alle fra de står opp.

Etter kirka lages middagen ferdig, mens Sølvguttene synger jula inn. De gjestene som ikke overnattet, blir med hjem etter kirka. Rundt kl 18 setter vi oss til bords. Ribbe og pinnekjøtt med tilbehør, står på menyen.

Etter opprydding, er det gavetid. Det tar fort noen timer. Etter gavene spiser vi dessert til kveldsmat.

Så er det full avslapping, alle gjør hva de selv vil, og legger seg når de vil❤️

 

Anonymkode: 80a8b...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter på ulike arrangement, som julegateåpning, og tenning av lys. 

Første helg i advent; finner frem litt pynt, henger opp utebelysning og innebelysning. Har en fast mattradisjon. 

Andre helg i advent; julemusikk, gavepakking, litt prosjekter, amoretto med krem, og en annen mattradisjon.

Tredje helg i advent; kjøper og pynter tre, pynter ferdig. 

Lille julaften; Har bord på en restaurant med tradisjonsmat, for en sen lunsj. Ellers ingen tradisjoner ut over å gjøre alt klart. 

Julaften; lett frokost, alle går en tur eller trener. TVen står på hele dagen, folk går litt til og fra. Jeg gjør klar mye mat tidlig på dagen, slik at det bare er å "trykke på knappen" når det nærmer seg. Spiser grøt og spekemat på ettermiddagen, har mandel med gave. Kl 17 er alle pyntet, vi har på sølvguttene, drikker bobler, og har litt lett fingermat, blir sittende å prate en stund. 

Middag 18-19. Ribbe, med rødkål, surkål, mandelpoterer, skjysaus, dadler, rødløksmarmelade, medister, julepølser. 

Gaver. Åpner en og en, men bruker mest tid på de som er der sine gaver til hverandre. 

Dessert. Krumkaker og multekrem. 

Brettspill. 

Anonymkode: 0d87c...106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet i 50-åra og feirer jul sammen med mor og noen andre familiemedlemmer. Det betyr at jeg reiser hjem til barndsomshjemmet noen dager før og blir denne gang til 2. juledag. Jeg synes det blir ganske så "trangt" - i fjor var det faktisk fire ulike husstander som ble samlet. Personlig synes jeg det er ganske masete å skulle bo sammen og være sammen i et ganske lite hus med ei lita stue i mange dager "bare" fordi det er jul. Det er jo noe man ikke ville finne på ellers - spesielt ikke midt på vinteren da det er få muligheter til få f.eks. sitte ute og gå tur.

Men jeg har stor glede å ta hovedansvaret for matlagingen. Da har man litt å pusle med. Etter som min mor er blitt gammel og trenger lengre tid på alt mulig, har vi begynt å pynte juletreet dagen før lille julaaften, ettersom det også gjerne kommer besøk den kvelden. Så da er det litt småærend på butikke, besøk på gravsted og sånt dagen før. Noe godt om kvelden - ofte noe sjømat av noe slag. Til middag midt på dagen er det som regel risgrøt eller annen grøt.

Julaften starter som en ganske vanlig dag. Av og til noen besøk utenfor huset. Men elles bare siste finish. Roen senker seg om lag ved 14-15 tiden da pinnekjøttet settes over. Da er det bare å pynte seg, hente fram julegaver osv - middag spises mellom 17 og 18 en gang. Oftest sånn litt over 17. Middag er pinnekjøtt og hermetiske polommer fra hagen. Etter rydding er det tid for opppakking av julegaver. Etter dette igjen er det etter hvert kaffe og kaker. Her bys det som regel også på en liten avec for de som vil ha det. Det drikkes ellers øl og akevitt til maten, i tillegg til ripssaft, for den som ønsker det.

Anonymkode: 30395...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften: pynter juletreet, vasker over siste rest, har besøk på ettermiddagen for litt risgrøt med mandel. Ute med grøt til Nissen på låven. På kvelden spiser vi take away til Grevinnen og hovmesteren. Blitt en skikkelig koselig tradisjon. Etter at barna er i seng kommer Fjøsnissen med godteri i julestrømpene som takk for risgrøten.

Julaften har vi morgenstund i vår seng med julestrømper og julemusikk før vi tusler ned for å nyte en god frokost og juleprorammene på tv. Har hver våre favoritter, så vi dusjer og steller oss etter tur for når det passer best. Jeg forbereder middagen innimellom slaga. Gjestene kommer ca 15.30, middag klokken 16. Etter middag kommer julenissen, og så er vi i gang med gaveåpning. En liten pause innimellom for litt dessert. Julebakst, godteri og frukt settes frem på bordet før gjestene kommer. 

Anonymkode: a7253...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...