Gå til innhold

Hva gjør du på lillejulaften og julaften e.t.c?


Bitti333

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere på lillejulaften og julaften? Tradisjoner? Noe spesielt i år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi pynter treet sammen lillejulaften. Besøker slekt og utveksler gaver. Julaften er vi kun hjemme. Middag kl. 17 og senere kaffe og kaker og gaveåpning i ro og mak. Det tar hele kvelden. 

Anonymkode: 8b593...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ganske så ofte på juleaften og da prøver jeg å gjøre det så koselig som mulig med beboere/brukere/pasienter på jobb. Pinnekjøtt,  julemusikk, og så sparer jeg alltid mine egne julegaver til kvelden når jeg kommer fra kveldsvakt.  Hvis jeg har fri jul/romjulen,  gjør jeg alt jeg kan for å komme meg til familien min som bor et annet sted i Norge.  Det er det aller beste selvsagt, det med familien, men det lar seg ikke alltid gjøre 

Endret av Laraa
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillejulaften pynter vi treet på formiddagen. Koker og steker skinkesteik, steker roastbiff og en liten ribbe til koldtbord, lager sausebruning og lager klar saus med kraft fra skunkesteiken (om alt det ikke er gjort bittelille julaften). På kvelden har vi familien på koldtbord. Tradisjon fra da jeg vokste opp.

Julaften bare koser vi oss. Tenner lys på kirkegård, ser litt på TV, pynter oss og gjør klar ribbemiddag og multekrem før familien kommer kl 17. Etter middag rydder vi spisestue og kjøkken, før det er gaveåpning og kaffe.

Anonymkode: 0636a...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillejulaften pynter vi huset til jul, setter opp jultetre osv, mens vi ser på julemorgen. Vi legger pinnekjøtt i vann og besøker gravene til våre nærmeste.På ettermiddagen spiser vi grøt og drikker gløgg foran bålpannen, sammen med noen vennepar med barn på vår alder. Julenissen kommer med noen smågaver til både barn og voksne. Vi ser på grevinnen og hovmestern på kvelden.

Julaften har vi alltid hjemme. Da er det høy julepysjfaktor helt til rett før vi skal spise.

Pinnekjøttet står på damping. Vi spiller brettspill og puslespill (et nytt hvert år på 1000 biter). Julemorgen står på i bakgrunnen. Vi kler på oss finstasen i 16 tiden. Gjestene kommer 1630. Jula synges inn av sølvguttene kl 17. Da står maten på bordet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På lillejulaften er vi hos svigers først hvor vi spiser grøt og pynter treet med de. Så drar vi hjem og pynter treet der. Og har på julemusikk og har det hyggelig med ungdommen. 

Julaften.  Formiddagen slapper vi av. Drar i kirka til 16, så drar vi til svigers. Der kommer også svigerinne mi med sine ungdommer og dems følge. Så vi er nå 12 til bords. Og blir der til ved 22/23 på kvelden før vi drar hjem igjen

Slik har der vært i alle år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppveksten var standard å pynte juletreet lille juleaften, men jeg synes treet lager så god stemning i stua at etter vi kjøpte fint, kunstig tre står det oppe fra ca 2 helgen i advent :)

Fast prosedyre for julen er at huset pyntes klart fredag/ lørdag før 1 søndag i advent. Den kvelden har vi hjemmelaget pizza og ser hjemme alene. Treet tas da et par uker etter, og da ser  vi hjelp, det er juleferie 😂 Legger egentlig inn mest mulig tid til hjemmekos i førjulstiden fordi helligdagene alltid blir travle med selskaper og mye slekt man skal finne tid til.

Lille juleaften er det også hjemmelaget pizza eller hjemmelaget tapas, siden mer tradisjonell mat føles for tungt før alle selskapene man skal spise det i de andre dagene. Ser på kvelden før kvelden, kanskje en fin julefilm, selvfølgelig i koselige, myke klær.

Juleaften kommer det an på hvor vi er. Ulike tradisjoner på hver side av familien. Men det serveres stort sett pinnekjøtt, så det står og damper og gir den rette lukta hele dagen, mens man koser seg med Askepott og andre ting på tv, spiser en god frokost med mye godt pålegg og nystekt brød/ rundstykker. Kakao er et must 💗 Middagen pleier å være kl 17 og vi blir/ har gjester til leggetid/ barnas leggetid dersom det er mindre barn med. 

Anonymkode: 60220...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften forbereder jeg mat til julaften, koser oss med julefilmer, reiser til familie som bor nærme jeg ikke ser på julaften og leverer julegavene

På julaften så sover vi lenge, surrer rundt i pysjamas med julefilmer på tv, forbereder julelunsj, dusjer. Så kommer de som skal hit på lunsj, vi spiser og slapper av. Surrer hvert til sitt i et par timer og møtes igjen hos den som skal ha middagen

Anonymkode: f826e...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lille julaften har vi grøt (med mandel i og gave til den som får den) til tidlig middag. Etterpå pynter vi juletreet og huset sammen før vi ser Kvelden før kvelden mens vi spiser lefseruller og julekaker. Før leggetid henger vi opp julestrømpene og setter fram mat til nissen.

På julaften står vi opp til at nissen har vært og at han har smakt på maten vi satte fram og han skriver alltid "takk" i klementinskall. Julestrømpene er fylte og det er gaver under treet. Vi spiser frokost og ser på de tradisjonelle programmene på TV på formiddagen mens vi innimellom driver med forberedelser til julemiddagen. Alle pynter seg. Rundt kl 16 kommer julegjestene som ikke allerede bor hos oss, vi pleier å være 10-12 på julaften. Julemiddagen serveres kl 17 og er alltid kalkun med diverse godt tilbehør. Etter julemiddagen hjelper alle til med å dekke av bordet, pakke vekk restene, stable kjapt i oppvaskmaskinen og sette fram julekaker og julegodt på stua. Så er det gaveåpning og vi bruker god tid og åpner én og én gave. Etter gaveåpningen spiller vi brettspill ut i de sene timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...