Gå til innhold

Dine hack for å gjøre arbeidsdagen og livet lettere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at det var på tide å endre arbeidslivet, bruke mindre tid på det. Er jo enormt krevende...

Mine greier som ga meg et bedre liv:

- Fast døgnrytme, hele uken. Står opp kl 7 hver dag ca, når slipper jeg vekkeklokke.
- Liker å komme meg ut på morgenen i helgene også. Mellom ca 8 og 9...fin start.
- Kuttet ut alkohol, koffein er bare noe jeg bruker av og til på dagtid som en latte i ny&ne.
- Bruker kun tid på jobben i arbeidstiden, utover dette 100% avstengt. Denne er veldig viktig fant jeg ut.
- Aldri sjekk mail utenom arbeidstiden, det kan skape stress. Ha arbeidstid.
- Ha eget nr for arbeidslivet, så du slipper noe mas på fritiden. Min arbeidsgiver kjenner ikke mitt private nr.
- Fysisk aktivitet og kosthold er også viktig 😊 Løfter skikkelig 2 ganger i uken og gåturer.
- Ha noen gode relasjoner man bruker tid på, ha sexpartner også om du kan 😊
- Hvile, ikke stresse med ting. Må ikke ha det strøkent hjemme. må ikke pusse opp hvert 5år.
- Tid, tid er luksus! Prioriter hvem og hva du skal bruke den på...egentid kan være veldig viktig.
- Fjern dårlige relasjoner som bare suger deg tom, som du ikke har noe utbytte av. Altfor mange har det rundt seg.
- Tenk på hvordan du bruker pengene dine, er enorme summer å spare. Kjøp brukt når du kan.

Noen av mine 🙂

Anonymkode: 64781...939

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har små barn. Hjemmekontor redder meg.

Anonymkode: e6373...e86

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har små barn. Hjemmekontor redder meg.

Anonymkode: e6373...e86

Vi hadde hjemmekontor, elsket det. Planen min var hjemmekontor fredag og mandag, men fikk nei til dette.

Det som er det verste, man jobber MYE mer effektivt hjemme enn på kontoret.

TS.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kjenner at det var på tide å endre arbeidslivet, bruke mindre tid på det. Er jo enormt krevende...

- Fast døgnrytme, hele uken. Står opp kl 7 hver dag ca, når slipper jeg vekkeklokke.
- Liker å komme meg ut på morgenen i helgene også. Mellom ca 8 og 9...fin start.
- Kuttet ut alkohol, koffein er bare noe jeg bruker av og til på dagtid som en latte i ny&ne.
- Bruker kun tid på jobben i arbeidstiden, utover dette 100% avstengt. Denne er veldig viktig fant jeg ut.
- Ha eget nr for arbeidslivet, så du slipper noe mas på fritiden. Min arbeidsgiver kjenner ikke mitt private nr.
- Fysisk aktivitet og kosthold er også viktig 😊 Løfter skikkelig 2 ganger i uken og gåturer.
- Hvile, ikke stresse med ting. Må ikke ha det strøkent hjemme. må ikke pusse opp hvert 5år.
- Tid, tid er luksus! Prioriter hvem og hva du skal bruke den på...egentid kan være veldig viktig.
- Fjern dårlige relasjoner som bare suger deg tom, som du ikke har noe utbytte av. Altfor mange har det rundt seg.
- Tenk på hvordan du bruker pengene dine, er enorme summer å spare. Kjøp brukt når du kan.

Noen av mine 🙂

Gode forslag her. Eneste som ikke fungerer her er dette med ikke å ha det strøkent hjemme. Har funnet ut at å ha det strøkent hjemme gir meg ro i hodet og sjelefred. Så jeg setter av litt tid til jevnlig rydd og vask av boligen. Trives ikke i kaos og stresses av det. Tar man en skikkelig generalopprydding (og kvitter seg med masse) trenger man bare å vedlikeholde med litt smårydding etterpå, noen minutter per dag. Og det går kjapt å vaske når det ikke ligger rot overalt.

Anonymkode: 6e7ac...f75

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg har kuttet TV, den er solgt! 😅 Beste måten å kutte den ut på, litt rart i starten. Men nå ser jeg hvor mye tid den tar av livet. Er nok å ha smarttlf og datamaskin.

TS.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Noen av mine 🙂

Veldig mange gode tips! 

Mitt eneste tillegg til denne lista er å sykle til jobben, noe jeg har gjort de siste fem årene. I det hele tatt, sykle mye mer i hverdagen og la bilen stå så ofte som det er mulig. Jeg personlig spiser utrolig mye drittmat i den bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Glemte å skrive at jeg har kuttet TV, den er solgt! 😅 Beste måten å kutte den ut på, litt rart i starten. Men nå ser jeg hvor mye tid den tar av livet. Er nok å ha smarttlf og datamaskin.

TS.

Tv trenger man ikke lenger. De fleste har andre skjermer man kan se på hvis man ønsker. Jeg har kuttet drastisk ned på skjermtid og i perioder pauset sosiale medier ved å slette appene. Har ingen former for varsler på mobil og nettbrett. Har begynt å lese bøker igjen, og elsker det!

Det som hjalp meg mest var å adoptere en minimalistisk livsstil på alle livets områder. Kun ha ting jeg virkelig bruker. Unngå å fylle huset med “stuffing”.

Ellers: Kun gjøre ting jeg MÅ. Man bør definere for seg selv hva man MÅ, det kan være ulikt for ulike personer. Så dropper man alt som egentlig er unødvendig.

Å skille mellom jobb og privatliv er også viktig. Jeg er en quiet quitter. Gjør kun den jobben jeg er betalt for - og innenfor arbeidstiden. Leser aldri jobbmail utenom arbeidstiden. Svarer ikke på tlf/sms som er jobbrelatert utenfor arbeidstid.

Har også kuttet ut alkohol og all form for junk food. Passer på å få nok søvn. Går daglige turer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- begrense ungenes aktiviteter på fritiden til kun en pr barn. Vil de begynne på noe nytt, kuttes den gamle 

Anonymkode: f2188...4ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tv trenger man ikke lenger. De fleste har andre skjermer man kan se på hvis man ønsker. Jeg har kuttet drastisk ned på skjermtid og i perioder pauset sosiale medier ved å slette appene. Har ingen former for varsler på mobil og nettbrett. Har begynt å lese bøker igjen, og elsker det!

Det som hjalp meg mest var å adoptere en minimalistisk livsstil på alle livets områder. Kun ha ting jeg virkelig bruker. Unngå å fylle huset med “stuffing”.

Ellers: Kun gjøre ting jeg MÅ. Man bør definere for seg selv hva man MÅ, det kan være ulikt for ulike personer. Så dropper man alt som egentlig er unødvendig.

Å skille mellom jobb og privatliv er også viktig. Jeg er en quiet quitter. Gjør kun den jobben jeg er betalt for - og innenfor arbeidstiden. Leser aldri jobbmail utenom arbeidstiden. Svarer ikke på tlf/sms som er jobbrelatert utenfor arbeidstid.

Har også kuttet ut alkohol og all form for junk food. Passer på å få nok søvn. Går daglige turer. 

Leve enkelt og minimalistisk startet jeg med før dette.. :) Har kun det jeg MÅ ha. Solgt masse tull jeg brukte penger på, hva skal med pynteting for eks. Helt latterlig dumt...

TS.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatiser dine arbeidsoppgaver - men ikke fortell noe om det.

Ikke ta på deg nye oppgaver uten at du får noe igjen for det.

Belønningen for å gjøre en god jobb er mer jobb.

Anonymkode: 4ab82...46a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Automatiser dine arbeidsoppgaver - men ikke fortell noe om det.

Ikke ta på deg nye oppgaver uten at du får noe igjen for det.

Belønningen for å gjøre en god jobb er mer jobb.

Anonymkode: 4ab82...46a

Ikke ta på seg mer enn man må er viktig ja, selv om du kunne gjort mer. Gjør kun det man skal :) 

TS.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv skjerm kan være en forlengelse av pcn da skjermen er større. Så jeg bruker tvn til å se på serier osv via Internett. Men har ikke tv-kanaler. 

Ellers har jeg hjemmekontor og har et banrefritt liv. Det gjør livet mer fredfullt. 

Anonymkode: fef38...ba9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordnet meg en jobb som gir overskudd og glede! Enkelt og greit :)

Står ofte opp 05.30 for å trene litt før jobb, og eventuelt noe trening etter jobb. Sjefen og kollegene respekterer fritid og ringer aldri utenom. Drikker både alkohol og koffein. Egentid, der er jeg veldig enig! Man må ha egentid! Jeg bruker min på fagstoff, oppussing og trening. For det er egentid, og terapi for meg. Og jeg sjekker alltid jobbmail, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til neste dag!

Anonymkode: ab7c8...ebc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

- Fast døgnrytme, hele uken. Står opp kl 7 hver dag ca, når slipper jeg vekkeklokke. Kommer aldri til å stå opp kl. 7 i helgene.
- Liker å komme meg ut på morgenen i helgene også. Mellom ca 8 og 9...fin start. Kommer meg ut mellom 7 og 7.30.
- Kuttet ut alkohol, koffein er bare noe jeg bruker av og til på dagtid som en latte i ny&ne. Har sjelden dukket kaffe på ettermiddag og kveld.
- Bruker kun tid på jobben i arbeidstiden, utover dette 100% avstengt. Denne er veldig viktig fant jeg ut. Aldri brukt tid på jobb utenfor arbeidstid. 
- Aldri sjekk mail utenom arbeidstiden, det kan skape stress. Ha arbeidstid. Har ikke hatt tilgang til jobb-mail utenom arbeidstid før de siste par årene, men ikke sjekket etter det heller.
- Ha eget nr for arbeidslivet, så du slipper noe mas på fritiden. Min arbeidsgiver kjenner ikke mitt private nr. Min arbeidsgiver har aldri ringt meg utenom arbeidstid.
- Fysisk aktivitet og kosthold er også viktig 😊 Løfter skikkelig 2 ganger i uken og gåturer. Har gjort det i årevis.
- Ha noen gode relasjoner man bruker tid på, ha sexpartner også om du kan 😊 Har hatt gode relasjoner i årevis.

- Hvile, ikke stresse med ting. Må ikke ha det strøkent hjemme. må ikke pusse opp hvert 5år. Ingen problem med å hvile.
- Tid, tid er luksus! Prioriter hvem og hva du skal bruke den på...egentid kan være veldig viktig. Har ikke problem med for lite tid.
- Fjern dårlige relasjoner som bare suger deg tom, som du ikke har noe utbytte av. Altfor mange har det rundt seg. Har aldri opplevd at noen sugerør meg tom.
- Tenk på hvordan du bruker pengene dine, er enorme summer å spare. Kjøp brukt når du kan. Har så mye penger at heg ikke får brukt dem opp og søker derfor gjerne.

Noen av mine 🙂

Se svar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ordnet meg en jobb som gir overskudd og glede! Enkelt og greit :)

Anonymkode: ab7c8...ebc

En jobb krever jo mye, så overskudd etter jobb er vel ikke så realistisk.

Enkelt og greit er det hvertfall ikke 😅

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En jobb krever jo mye, så overskudd etter jobb er vel ikke så realistisk.

Enkelt og greit er det hvertfall ikke 😅

De fleste jeg kjenner har overskudd til trening og fjellturer etter jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 Jeg liker å jobbe doble skift, men hadde det ikke vært for det hadde jeg gått for fast døgnrytme.

2 Jeg tilpasser vitaminer og mineraler etter behov. Tar eks ikke multivitaminer hver dag, men bygger på med det jeg trenger ut fra dagsform, hva jeg tok dagen før, måten jeg spiser osv. 

3 Får unna 3 kvarters kontorjobb mens jeg pendler til og fra jobb. 

4 Bruker 3 min på øyegymnastikk hver dag. Da får jeg samtidig slappet av mentalt. 

5 Sørger for å trene. Er det en slitsom jobbvakt kan treningen bestå i så rolig jogging at jeg ikke blir svett, men sørger for at jeg gjennomfører en eller annen form for trening hver dag.

6 Jeg sier alltid hei til kollegaer som møter opp like tidlig som meg, smiler mye og baksnakker folk positivt bak deres rygg.

7 Jeg tuller med nærmeste leder flere dager i uka.

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (7 timer siden):

De fleste jeg kjenner har overskudd til trening og fjellturer etter jobb.

Nå er det ikke mange du kjenner :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det ikke mange du kjenner :) 

Hva vet du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 9.07):

Vi hadde hjemmekontor, elsket det. Planen min var hjemmekontor fredag og mandag, men fikk nei til dette.

Det som er det verste, man jobber MYE mer effektivt hjemme enn på kontoret.

TS.

Hva var begrunnelsen til at de sa nei? Jeg hadde nok så smått begynt å lete etter en jobb der arbeidsgiver har tillit nok til arbeidstakere til å tillate hjemmekontor i blant.

Anonymkode: eb485...1f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...