Gå til innhold

Klart råd fra parterapeuten: – Gå fra hverandre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne er noe alle her inne bør se:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/klart-rad-fra-parterapeuten-ga-fra-hverandre/16810350/

– Altfor mange holder ut altfor lenge, sier parterapeut og sexolog Tone Haldorsen. 

Hvert år veileder hun og gir hjelp til flere hundre par. I det siste har hun latt seg fascinere over hvor mange ulykkelige par som på død og liv skal holde sammen.

– Så mange venter med å gå fra hverandre til man er helt knekt. Hvis man er i et parforhold man ikke trives i og som man heller ikke får støtte fra partner til å jobbe med, hvorfor er man da så redd for å gå fra hverandre? Hva er det som gjør at man klamrer seg fast? 

Anonymkode: 5a39e...bc0

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå om dagen er det mange som holder sammen rett og slett fordi de ikke får solgt boligene sine.

Anonymkode: 2817a...496

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man kan jeg anbefale: Ikke gift deg. Vær særboer.

Anonymkode: 06059...bed

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk noen gir opp for lett. Men jeg tror også noen prøver for hardt og blir i et ekteskap/forhold som ikke er godt for dem.

I alle forhold er det utfordringer, og gode og mindre gode dager. Og det er ikke alltid det blir så mye bedre et annet sted. 

Endret av exictence
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp for raskt. Angrer fortsatt den dag i dag, da jeg savner han voldsomt. Selv om våre problem da virket uoverkommelige, ser jeg I ettertid at de overhodet ikke var det. 

Anonymkode: a0f26...aa8

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange er også livredde for å være single.

Mens noen er fanget pga det økonomiske,  fordi de ikke vil bo rimelig/lite...levestilen som holder det gående.

Anonymkode: 5a39e...bc0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ga opp for raskt. Angrer fortsatt den dag i dag, da jeg savner han voldsomt. Selv om våre problem da virket uoverkommelige, ser jeg I ettertid at de overhodet ikke var det. 

Anonymkode: a0f26...aa8

Hva var problemene?

Anonymkode: 5a39e...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ga opp for raskt. Angrer fortsatt den dag i dag, da jeg savner han voldsomt. Selv om våre problem da virket uoverkommelige, ser jeg I ettertid at de overhodet ikke var det. 

Anonymkode: a0f26...aa8

Hvorfor går du ikke tilbake til ham? Har dere barn sammen?

Anonymkode: 3075a...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror for mange forventer at den andre skal endre seg mest uten å se seg selv og sin egen rolle, da blir det ens eget ego som holder fasts ved det som er dårlig fordi man mener man har rett og den andre har feil, en kamp man ikke kan vinne men som man overhode ikke ønsker tape.. 

Anonymkode: c6c26...973

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg tror for mange forventer at den andre skal endre seg mest uten å se seg selv og sin egen rolle, da blir det ens eget ego som holder fasts ved det som er dårlig fordi man mener man har rett og den andre har feil, en kamp man ikke kan vinne men som man overhode ikke ønsker tape.. 

Anonymkode: c6c26...973

Ja, det er en fin refleksjon. Man skal jo gjerne lære opp den andre....kvinner kan være ekstreme der.

Anonymkode: 5a39e...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor går du ikke tilbake til ham? Har dere barn sammen?

Anonymkode: 3075a...769

Det er ikke slik at man alltid har muligheten til å komme krypende tilbake til noen man har slått opp med. Kanskje mannen i dette tilfelle har gått videre, kanskje han har etablert seg på ny osv.

Anonymkode: 0837e...2ab

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva var problemene?

Anonymkode: 5a39e...bc0

Manglende/ ikke god og tydelig nok Kommunikasjon, som igjen ga mange misforståelser og feiltolkninger av hverandre. Jeg følte ikke at han var der for meg når jeg trengte han. (Det var han ikke heller, men jeg var muligens ikke tydelig nok med hva jeg trengte der og da) 

Han har gått videre, så er dessverre ingen sjanse for å få han tilbake. Vi har barn sammen, og alt føles helt forj.. for min del. Han har det fint. 

Anonymkode: a0f26...aa8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Manglende/ ikke god og tydelig nok Kommunikasjon, som igjen ga mange misforståelser og feiltolkninger av hverandre. Jeg følte ikke at han var der for meg når jeg trengte han. (Det var han ikke heller, men jeg var muligens ikke tydelig nok med hva jeg trengte der og da) 

Han har gått videre, så er dessverre ingen sjanse for å få han tilbake. Vi har barn sammen, og alt føles helt forj.. for min del. Han har det fint. 

Anonymkode: a0f26...aa8

Du tenkte på dine behov ja. Vanlig det. Se svaret lenger opp  her, vi tenker oftest kun på våre egne behov...dårlig kommunikasjon er også det vanligste. Forventer at den andre skal forstå ting automatisk...

Anonymkode: 5a39e...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra mannen min fordi sexolog Bianca Schmidt var så tydelig på at et ekteskap uten sex ikke er et ekteskap. Tok ikke så lang tid som singel før jeg savnet å bo med det jeg anser som verdens beste mann/venn, og vi ble sammen igjen. Mannen savnet meg også, selv om jeg ikke klarer å gi ham sexbiten. Vi har vært sammen to tiår, og elsker å være sammen - selv uten sex.

Så kan sexologer og parterapeuter s hva de vil for min del.

Anonymkode: 66b22...bf5

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk fra mannen min fordi sexolog Bianca Schmidt var så tydelig på at et ekteskap uten sex ikke er et ekteskap. Tok ikke så lang tid som singel før jeg savnet å bo med det jeg anser som verdens beste mann/venn, og vi ble sammen igjen. Mannen savnet meg også, selv om jeg ikke klarer å gi ham sexbiten. Vi har vært sammen to tiår, og elsker å være sammen - selv uten sex.

Så kan sexologer og parterapeuter s hva de vil for min del.

Anonymkode: 66b22...bf5

Ja, dere begge har likt behov når det kommer til sex. Da fungerer det.

Men om den ene vil ha sex...ikke får...da blir ting litt annerledes.

Anonymkode: 5a39e...bc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror mange forhold kunne blitt spart om partene hadde mer selvinnsikt. Det er så lett å skylde på partner, og ikke se sin egen rolle i det hele. Er man helt sikker på at en har kommunikasjon godt nok, på en måte som partner forstår? De fleste menn forstår ikke hint, anekdoter, sure miner eller ønsker å løse rebuser. Det må være klar tale. Å som kvinne må jeg jo innrømme at jeg er ei irrasjonell drittkjerring til tider. Jeg kan skylde på hormoner og overbelastning ifm familien, men jeg må likevel være litt ydmyk. 

Det er ikke enkelt å være like glad i hverandre hver dag, men respekt og godhet må en kunne vise. 

Anonymkode: 0748a...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Ser alt for mange rundt meg, som er i dårlige forhold, og klager veldig over det. Men de går ikke.

Jeg gikk, men vi prøvde med familieterapi, og jeg prøvde virkelig å få det til. Men han hadde endret seg fullstendig, startet å behandle meg dårlig. Og det var etter 10 år sammen. Han hadde null interesse av å prøve. Så da gikk jeg, og det er det beste valget jeg har tatt. Selv om jeg er langvarig singel i dag.

Anonymkode: cc4b2...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Som man kan jeg anbefale: Ikke gift deg. Vær særboer.

Anonymkode: 06059...bed

Helt enig her. Mvh kvinne 32 i det beste forholdet jeg har vært i - særboere

Anonymkode: 3155a...9fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (38 minutter siden):

Jeg tror faktisk noen gir opp for lett. Men jeg tror også noen prøver for hardt og blir i et ekteskap/forhold som ikke er godt for dem.

I alle forhold er det utfordringer, og gode og mindre gode dager. Og det er ikke alltid det blir så mye bedre et annet sted. 

Helt enig. Jeg har hørt om flere som angrer på at de ikke kjempet mer. Nå går mange fra hverandre like lett som om de skulle drukket et glass vann! Det er klart... er det ikke barn inne i bildet så er det kanskje ikke så farlig, men det sitter alt for mange skilsmissebarn rundt om kring pga at foreldrene bare gav opp. 

Anonymkode: afaae...15f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...